کد خبر: ۱۰۶۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ 24 September 2022

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

کشاورزان صبح تا شب شان را در مزرعه سپری می‌کنند برای کشت و زرع، آن‌ها دلشان به زمین، محصول و نزولات الهی خوش است. عرق جبین را با لبخند خشک می‌کنند و از خداوند تقاضای سالی خوب و پر بار را طلب می‌کنند.

باتوجه به آغاز فصل پاییز کم کم کشاورزان برای کشت راهی مزارع و اراضی کشاورزی می‌شوند، صدای بوق تراکتور‌ها مهمان آبادی‌ها و زمین‌های کشت می‌شود.

توجه ویژه به شرایط اقلیمی مناطق، افزایش بهره وری آب، بهره برداری متناسب از اراضی بر اساس ظرفیت تولید هر منطقه، تولید محصولات اساسی استراتژیک بر اساس نیاز کشور، تدوین قوانین و مقررات مرتبط با الگوی کشت، ترغیب و تشویق کشاورز به اجرای سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در کشت پاییزه مهم است.

آب مهمترین عامل محدودکننده کشاورزی کشور است، پس در کشت پاییزه اراضی کشاورزی باید به میزان آب و وضعیت بارندگی سال زراعی توجه شود.

جایگزینی محصولات با نیاز آبی کم و توسعه ارقام اصلاح شده به منظور افزایش بهره وری، آموزش کشاورزان و ترویج راه‌های مقابله با تنش‌های محیطی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری از موضوعات مهمی است که در کشت پاییزه باید به آن توجه کرد.

در برخی شهر‌های خوزستان ناهمواری اراضی زراعی باعث کاهش قابل ملاحظه بازدهی محصول و توزیع غیر یکنواخت آب در مزرعه می‌شود. در این راستا به منظور بهینه سازی مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن عملیات اجرایی طرح تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در دستور کار قرار گرفت. از نیمه دوم شهریور، کشت انواع محصولات پاییزه شامل گندم، جو، کلزا و سبزیجات در سطح مزارع کشاورزی شهرستان شادگان آغاز شد.

کشاورزان زحمت کش با به کاربستن آموزش‌ها و توصیه‌های وزارت جهادکشاورزی در الگو‌های کشت محصولات کشاورزی و بیمه محصولات به حرکت چرخ صنعت کشاورزی کمک کنند.

با توزیع به موقع کود‌های لازم برای کشت‌های پاییزه در خوزستان و ارائه خدمات رایگان از سوی مراکز خدمات کشاورزی از طریق کارشناسان، می‌توان از کشاورزان زحمت کش حمایت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار