مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت: تنها ۲۰ درصد ایثارگران خوزستانی در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تغییر وضعیت شغلی شدند و از این نظر خیلی عقب هستیم.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۹ 20 October 2022

به گزارش ایرنا حسن نورانی روز پنجشنبه در نشست خبری در سرسرای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در اهواز افزود: قانون مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده تا پایان امسال باید همه ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و دولتی تغییر وضعیت شوند.

وی گفت:چنانچه مشخص شود دستگاهی در اجرای این قانون تعلل یا اهمال داشته‌ ابتدا تذکر داده می شود و در صورت ترتیب اثر ندادن ، به مراجع قضایی و نظارتی معرفی می‌شود.

نورانی افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی و دولتی در اجرای قانون تغییر وضعیت شغلی جامعه ایثارگران خوب عمل کردند ولی برخی نیز قدمی برای اجرای این قانون برنداشته‌اند.

 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه‌ای عمومی است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت:ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت وظیفه عمومی برای آحاد جامعه است و رسانه‌ها و جامعه هنری در این زمینه رسالت خاصی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: وقتی که کار فرهنگی می‌کنیم گل سرسبد این کارها و والاترین فرهنگ، بحث ایثار است؛ جامعه ما جامعه ای سرشار از خانواده شهید پرور و ایثارگر است که جایگاه ویژه‌ای دارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان بیان کرد:در دانشگاه شهادت، اساتید دانشگاه، شهدایی هستند که به ما درس مردانگی، استقامت و ایستادگی می دهند؛ دانش‌آموز، کارگر، مهندس و ورزشکار و … جان خود را نثار کردند تا امنیت و آرامش در کشور برقرار شود و وظیفه ما پاسداری از این دستاورد ارزشمند است.

نورانی گفت: بر اساس بند (ل) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ، همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان ها باید یک درصد از بودجه خود را برای ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت هزینه کنند و کارهای هنری، فرهنگی، برگزاری یادواره ها، ساخت فیلم، چاپ کتاب از خدماتی است که این فرهنگ را ترویج می کند.

وی  بیان کرد: تجلیل از خانواده شهدا و سرکشی از خانواده جانبازان از رسالت های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی افزود: در بحث ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت، تهیه ۱۰ مستند از شهدای مدافع حرم در دستور کار است؛ از دیگر برنامه‌ها تهیه یک هزار و ۴۸۰ مصاحبه با والدین، همسران و جانبازان ۵۰ تا ۷۰ درصد است تا مطالب این گنجینه های گرانقدر ثبت شود.

نورانی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز همواره تاکید داشتند که این خاطرات و مسایل فرهنگی و سیره زندگی شهدا باید در جامعه منعکس و ثبت شود.

وی بیان کرد: متاسفانه هر هفته یا روزانه اخبار ناگواری می‌شنویم که تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان را از دست می دهیم و این گنجینه های ارزشمندی است که از دست می رود.

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: در ماه های اخیر در بحث تاریخ شفاهی شتاب خوبی داشته ایم و از طریق صدا و سیما برنامه روایت قهرمانان آغاز شده است.

وی گفت: همچنین در ایام اربعین ۴۰ موکب توسط خانواده شاهد و ایثارگر در مرزهای شلمچه و چذابه برپا شد و بیش از ۱۲۰ هزار محصول فرهنگی بین زایران اربعین حسینی در این ۲ مرز توزیع شد.

نورانی ادامه داد: همچنین طرحی به نام نایب الشهید در اربعین امسال اجرا شد که هر زایری به نیابت از یک شهید به زیارت رفت که بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

وی افزود: موکب‌های ایثارگران و خانواده‌های شاهد ماهشهر ، بهبهان، اندیمشک، ایذه، اهواز ، آبادان، خرمشهر، در شلمچه و چذابه مستقر بودند و به زایران خدمت‌رسانی کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: در نشست اخیر شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد بار دیگر مصوب شد دستگاه ‌ها به تعهدات خود نسبت به جامعه ایثارگران عمل کنند و اگر غیر از این باشد می‌توانیم آنها را به مراجع قانونی معرفی کنیم.

 

روند اشتغال ۳۰درصد جامعه ایثارگران در خوزستان کُند است

مدیرکل بنیاد شهید امور ایثارگران خوزستان گفت:یکی از وظایفی که با وجود قانونی بودن آن، دستگاه‌ها مورد انتقاد ما هستند بحث اشتغال ۳۰ درصد حق جانبازان و ایثارگران است که در این زمینه تذکراتی به برخی از دستگاه‌ها داده شده اما هنوز جدی گرفته نشده است.

نورانی گفت:توجه نکردن به این تعهد باعث شده که اکنون حدود ۱۱ هزار بیکار در جامعه ایثارگران داشته باشیم؛ درخواست بیش از ۹۰ درصد افراد مراجعه کننده به بنیاد شهید و امور ایثارگران،اشتغال است، در میان این ایثارگران افراد دارای مدرک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا نیز هست.

 

یادواره شهدای مدافع حرم بهمن امسال در اهواز برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امروز ایثارگران خوزستان گفت: یادواره شهدای مدافع حرم اوایل بهمن ا همکاری شهرداری، سپاه و سایر دستگاه های اجرایی مصادف با سالروز شهادت ۱۳ شهید مدافع حرم در عملیات آزادسازی شهرهای نُبل و الزهرا سوریه، در اهواز برگزار می‌شود.

وی گفت:در این یادواره برخی مقام های فرهنگی و اجرایی کشوری حضور خواهند داشت.

نورانی بیان کرد: همچنین برنامه روز بزرگداشت شهدا و روز شهید در ۲۲ اسفند امسال با همکاری دستگاه های مختلف برگزار می شود.

 

برپایی ۶ کمیسیون پزشکی در خوزستان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان گفت:پارسال با وجود همه گیری کرونا ، هفت کمیسیون پزشکی برای تعیین درصد جانبازان در خوزستان برگزار شد اما در ۶ ماه نخست امسال ۶ کمیسیون پزشکی برگزار شده و پیش بینی می شود تا پایان امسال در برگزاری کمیسیون پزشکی ، ۵۰درصد نسبت به پارسال افزایش داشته باشیم.

وی در ادامه این نشست بیان کرد: یکی دیگر از مطالبات جدی ما اجرای آزمون بند ج تبصره ۷۸ قانون است چرا که بر اساس این ماده فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد می‌توانند در آزمون شرکت کرده و دولت نیز موظف به ایجاد اشتغال و تبدیل وضعیت آنها است.

نورانی افزود: برای تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل ، قانون دولت را مکلف کرده است که تا آخر امسال این اقدام را صورت دهد.

 

۱۰ هزار ایثارگر خوزستانی تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند

مدیرکل بنیاد شهید خوزستان گفت:در حوزه مسکن بیش از ۱۰ هزار ایثارگر داریم که تاکنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند.

نورانی افزود:در توافق نامه‌ای که بین استانداری خوزستان و سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در ۲سال پیش به امضا رسید مقرر شد سالانه ۲هزار و ۵۰۰ زمین به این خانواده ها اختصاص داده شود و تاکنون می‌بایست به ۶ هزار ایثارگر خدمات ارایه می‌شد اما تاکنون این امر محقق نشده و تنها ۷۰۰ ایثارگر خوزستانی تسهیلات مسکن یا زمین دریافت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا خوزستان ۲۳هزار شهید ، ۳۷ هزار جانباز و ۲ هزار و ۵۰۰ آزاده تقدیم اسلام و ارزش‌های اسلامی کرده است.

برچسب ها: ایثارگران ، شهدا ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار