با توجه به اینکه ۷۰ درصد از خط ریلی راه‌آهن غرب کشور در استان کرمانشاه واقع شده است، صدور مجوز و ایجاد چارت سازمانی اداره‌کل راه‌آهن در این استان ضرورتی انکارناپذیر است که علاوه بر ایجاد اشتغال موجب تسریع در پیگیری و اجرای پروژه‌های در دست اقدام خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳ 21 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا  بعد از گذشت پنج سال که از افتتاح راه‌آهن کرمانشاه می‌گذرد اما هنوز ساختار اداری و تشکیلاتی آن در استان مستقر نشده و زیر نظر استان مرکزی اداره می شود و این در حالی است که ۴۴۰ کیلومتر از ۶۲۰ کیلومتر طرح راه‌آهن غرب کشور در استان کرمانشاه واقع شده است.

قطعه راه‌آهن فیروزان - کرمانشاه از ابتدای سال ۱۳۹۷ افتتاح و تحت مدیریت اداره کل راه آهن اراک بهره برداری می‌شود و فاز اول راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی (کرمانشاه به اسلام آبادغرب) هم با پیشرفت ۸۳ درصدی در بخش زیرسازی تا سال ۱۴۰۴ ریل گذاری می‌شود.

این خط ریلی قرار است تا سال ۱۴۰۶ به مرز خسروی برسد. مسیری که هشت هزار و ۷۹۲ کیلومتر تونل و ۲ کیلومتر هم پل دارد که در سفر ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۱ رییس جمهور هم ۶۰۰ میلیارد تومان برای ادامه فعالیت آن تخصیص داده شد و کل پروژه راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تشکیل اداره کل راه آهن در کرمانشاه می تواند در به ثمر رساندن این پروژه ها و تحویل به موقع و حتی زودتر آن، نقش بسزایی داشته باشد.

با توجه به اینکه این خط ریلی نقش بسزایی در سهولت دستیابی به عتبات عالیات و جابجایی زائران اربعین حسینی دارد، ضرورت های نگهداری و تعمیر خط ریلی احداث شده، داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق و ظرفیت ها و موقعیت ویژه استان کرمانشاه، اما باوجود پیگیری های مکرر و مکاتبات متعدد تاکنون ساختار سازمانی اداره کل راه آهن کرمانشاه تعیین تکلیف نشده است.

آغاز پیگیری ها توسط استاندار کرمانشاه

«بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه هم با مکاتبات متعدد و ملاقات و رایزنی با وزیر مربوطه به دنبال اخذ مجوز تشکیل این اداره کل در استان است چرا که معتقد است این اداره کل باید در استان تشکیل می شد و در شان کلانشهر کرمانشاه نیست که اداره کل مستقل نداشته باشد اما این پیگیری ها بدون نتیجه هم نبوده و در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ موافقت های اولیه برای اصلاح قوانین صورت گرفته و منتظر صدور مجوزهای اصلی است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت در استان کرمانشاه بر ضرورت های تشکیل اداره کل راه آهن کرمانشاه تاکید کرد و گفت: بخش زیادی از خط ریلی غرب کشور در استان کرمانشاه واقع شده است و برای بهره برداری از سایر خطوط ایجاد شده هم باید این اداره کل در استان کرمانشاه تشکیل شود.

«الیاس سلیمانی» با اشاره به اینکه تشکیل اداره کل راه آهن می تواند در ایجاد اشتغال برای جوانان کرمانشاهی بسیار تاثیرگذار هم باشد، افزود: خطوط ریلی کرمانشاه به اسلام آبادغرب و کرمانشاه به خسروی در آینده نزدیک به بهره برداری می رسند که این اداره کل برای رفع موانع و مشکلات و رونق و توسعه آنها باید در استان کرمانشاه وجود داشته باشد.

۱۰ سال انتظار

راه آهن کرمانشاه ۲۹ اسفند ۹۶ با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد و هم اکنون قطارهای کرمانشاه به مقصد تهران و مشهد یک روز در میان حرکت می کنند که به طور متوسط در هفته هزار و ۵۰۰ نفر مسافر را جابجا می کنند که چنانچه این خط تکمیل شود تعداد مسافران افزایش پیدا خواهد کرد.

اجرای پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی هم از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه است و طبق قرارداد اولیه قرار بود ۲ ساله به اتمام برسد ولی با گذشت ۱۰ سال، اکنون از ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. این پروژه خطوط ریلی کشور را به عراق و سپس بندر لاذقیه و اروپا متصل می‌کند و یک طرح بسیار مهم مبادلاتی محسوب می‌شود.

در سفر ۲۳ تیر ۱۴۰۱ رییس جمهور به استان، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی تخصیص یافت و مرحله اول این پروژه به طول ۷۰ کیلومتر از ایستگاه کرمانشاه تا محدوده «خورخور» اسلام‌آباد غرب، هم اکنون در دست اجراست و این در حالی است که راه‌آهن کرمانشاه - خسروی علاوه بر برخورداری از کارکرد مسافری، باید با دورنمای نقش آفرینی در تجارت و اقتصاد استان، اجرایی شود.

راه اندازی راه آهن کرمانشاه به خسروی علاوه بر کمک به روند صادرات کالا، تردد زائران اربعین حسینی را نیز تسهیل خواهد کرد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت هم اکنون دارای بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار