به گفته سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه، ظرفیت‌های حوزه گردشگری در کرمانشاه بگونه‌ای است که این حوزه می‌تواند به پیشران توسعه استان تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱ 08 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی، با تاکید براینکه گردشگری می تواند پیشران توسعه کرمانشاه باشد، اظهار کرد: کرمانشاه ظرفیت های گردشگری زیادی را در حوزهای مختلف تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی، دفاع مقدس و ... دارد که می تواند گردشگرانی را با سلایق گوناگون نه تنها از کشور بلکه از سراسر دنیا به این استان بکشاند.

وی یکی از برجسته ترین ظرفیت‌های گردشگری استان را در حوزه آثار تاریخی و نیز جاذبه های طبیعی عنوان کرد و گفت: در این استان، 4200 اثر تاریخی وجود دارد و از نظر تعدد آثار تاریخی، رتبه سوم کشور را داریم.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: میراث جهانی بیستون، تاق بستان، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، کتیبه آنوبانی نی، زیج منیژه، قلعه یزدگرد، عمارت خسرو، چارقاپی، کانال ساسانی، قلای گیلانغرب، تاق گرا و گوردخمه‌های مادی، هخامنشی و اشکانی تنها بخشی از جاذبه  های تاریخی استان هستند که هرکدام یک ظرفیت ویژه گردشگری به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: از طرفی تنوع آب و هوایی که منجربه ایجاد جاذبه های طبیعی بکر و بی نظیری در استان شده نیز یک ظرفیت مهم گردشگری است، بگونه‌ای که گردشگران به فاصله چند ساعت از شرق تا غرب استان می‌توانند دو شرایط آب و هوایی و جاذبه های طبیعی کاملا متفاوتی را ببیند.

فرمانی با تاکید براینکه ورود هر گردشگر به استان می‌تواند در بخش های مختلف کسب و کار استان تاثیرگذار باشد، گفت: زمانی که یک گردشگر وارد منطقه ای می شود، به خدماتی همچون حمل و نقل، اقامت، پذیرایی و ... نیاز دارد و برای دریافت هرکدام از این خدمات پول پرداخت می‌کند، بنابراین توسعه گردشگری به افزایش درآمد مردم و رونق کسب و کارها کمک می کند.

وی تصریح کرد: از سویی اگر بتوانیم گردشگر خارجی جذب کنیم، هر گردشگر خارجی می تواند معادل 15 بشکه نفت برای استان درآمدزایی داشته باشد.

سرپرست میراث فرهنگی استان در ادامه به وجود برخی از موانع پیش پای توسعه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری استان داریم، اما متاسفانه تاکنون به دلیل وجود برخی موانع تاکنون آنطور که باید از آنها استفاده نکرده‌ایم.

وی با تاکید براینکه مقوله گردشگری یک مسئله فراسازمانی و فرادستگاهی است، عنوان کرد: اگر می خواهیم گردشگری کرمانشاه رونق پیدا کند و به پیشرانی برای توسعه استان تبدیل شود، باید همه دستگاه های ذیربط را پای کار آورده و تنها به یک دستگاه منحصر نکرد.

فرمانی با بیان اینکه رفع موانع پیش پای توسعه گردشگری کرمانشاه با همکاری این دستگاه‌ها امکانپذیر است، عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم برای جذب گردشگران داشتن زیرساخت های مناسب است که بخشی از آن مربوط به حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی است.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه به  وجود برخی مشکلات کرمانشاه در این حوزه اشاره کرد و گفت: در بحث فرودگاه در حال حاضر تعداد پروازهای کرمانشاه کافی نیست و باید توسعه پیدا کند. همچنین در بحث حمل و نقل ریلی هم باید از قطارهای سریع السیر و پیشرفته برای راه آهن استان استفاده کنیم.

فرمانی در بحث حمل و نقل جاده ای هم گفت: با وجود اینکه راه‌های جاده ای استان شرایط تقریبا خوبی دارند، اما راه دسترسی به روستاهای هدف گردشگری و بسیاری از آثار و ابنیه  تاریخی در شهرستانها چندان مناسب نیست.

وی در ادامه یکی دیگر از ضرورت های توسعه گردشگری استان را لزوم آموزش کارکنان و شاغلین در تاسیسات و مراکز گردشگری و دیگر کسب و کارهایی که با گردشگران در ارتباط هستند عنوان کرد و افزود: در این حوزه ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود.

سرپرست میراث فرهنگی استان تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، کمبود نیروی انسانی در بخش راهنمایان گردشگری است که باید در اماکن تاریخی و جاذبه‌های استان مستقر شوند تا این اماکن را به گردشگران به شایستگی معرفی کنند.

وی در ادامه گفت: هرچند که جاذبه‌های گردشگری شاخصی همچون کتیبه بیستون و یا  تاق بستان در سطح استان وجود دارد، اما کمبود منابع مالی در سالهای گذشته مانع از آن شده که یک ساماندهی و فضاسازی مناسبی را برای جذب بیشتر گردشگران در آنها داشته باشیم.

فرمانی یکی دیگر از مشکلات حوزه گردشگری در استان را مناسب نبودن زیرساخت‌های شهری عنوان کرد و افزود: در کرمانشاه با کمبود شدید مراکز تفریحی و سرگرمی و مراکز خرید مواجه هستیم تا گردشگران را برای مدت بیشتری در این استان ماندگار کنیم.

وی یادآور شد: البته برای ماندگاری گردشگران در مراکز تاریخی همچون بیستون و تاق‌بستان و دیگر قطب‌های گردشگری استان برنامه ریزی کرده ایم تا مراکز تفریحی ایجاد کنیم و با سرمایه گذارانی هم در این رابطه رایزنی داشته‌ایم.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه در ادامه یکی دیگر از خلاء های مهم در حوزه گردشگری استان را عدم تبلیغات مناسب دانست و اعلام کرد: متاسفانه در این حوزه اعتبارات چندانی به حوزه گردشگری استان تعلق نمی‌گیرد تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های موجود از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی و چاپ اقلام فرهنگی و ... برای تبلیغ گردشگری استان استفاده کنیم.

وی از رویدادسازی و برگزاری جشنواره‌ها هم به عنوان یکی از راه‌های مهم تبلیغات گردشگری یاد کرد و گفت: برگزاری چنین برنامه هایی نیز علاوه براینکه به اعتبار نیاز دارد، همکاری و همراهی سایر  دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد.

فرمانی درپایان گفت: درصورتی که همه دستگاه‌های استان پای کار بیایند و به حوزه گردشگری هم اعتبارات مناسبی داده شود، می‌توانیم کرمانشاه را به قطب گردشگری غرب کشور تبدیل کنیم و این حوزه پیشران توسعه استان شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار