معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تولد همزمان دو گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 02 May 2023

سید عادل مولا در جمع خبرنگاران با اشاره به تولد دو گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه اظهار کرد: نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه  در سال ۱۴۰۲ به دنیا آمدند.

وی افزود: برنامه حفاظت از حفاظت گوزن‌ها در فصل زایش با تدابیر و شدت بیشتری و به صورت شبانه‌روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال  انجام است.

مولا گفت: بعد از حادثه بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ موجب تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد، این اداره‌کل با برنامه‌های پایشی و رصد شبانه‌روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: هدف این اداره‌کل علاوه بر تکثیر در محیط‌های کنترلی، تکثیر به صورت آزاد در محیط‌های طبیعی بوده و به همین منظور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰ رأس گوزن زرد ایرانی در جنگل‌های پارک ملی دز رهاسازی شده و قرار است همین تعداد در سال جاری نیز رهاسازی شود.

به گزارش ایسنا، گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال‌های سفید دارد و زیستگاه اصلی این گونه جنگل‌های دز و کرخه در استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد که  جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری، جمله مناطقی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار