معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ضرورت فرهنگسازی در زمینه فرزندآوری و مقابله با پیری جمعیت خبر داد و گفت: شیب سالمندی در کرمانشاه نسبت به کشور شدید‌تر است.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱ 07 May 2023

رحمت الله جلیلیان

محمد ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: هنجار امروز بر تک فرزندی یا بی فرزندی است که تغییر این نگرش نیازمند فرهنگسازی بوده و حمایت اصحاب رسانه را می‌طلبد، آنچه که در فرهنگ ما ضروری است، تفکری مبتنی بر تلقی فرزند آوری به عنوان یک نعمت است.

وی تغییر این فرهنگ را نیازمند زمان دانست و افزود: خانواده‌های ما در حال حاضر در معرض خطر قرار گرفتند، اگر عدم فرزند آوری با این روال پیش برود سی سال آینده که دوران پیری ما خواهد بود، امکاناتی برای ارائه خدمات درمانی و پرستاری وجود ندارد، چون جمعیتی نیست که این خدمات را ارائه دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: این شرایط در کنار افزایش سن امید به زندگی (به طور میانگین ۷۵ سال) است، در کشور و استان کرمانشاه این جمعیت در حال ورود به پیری و شیب سالمندی آن نسبت به کشور شدید‌تر است.

وی گفت: ۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت هفته جمعیت است و برنامه‌های این هفته شامل هفت محور تقویت هویت مادری، تکریم بنیان خانواده و نشاط درون آن، تک فرزندی و عوارض آن، مقابله با سقط عمدی جنین، ناباروری، (استان کرمانشاه با توجه به اقلیم خود در ناباروری اولیه و ثانویه میانگین بالاتر از کشور دارد) ترویج ازدواج به وقت نیاز، جوانی جمعیت و دستاورد‌ها و پیامد‌ها است.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: برای جوانی جمعیت قرارگاهی به ریاست رئیس دانشگاه تشکیل شد.
رایگان کردن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی، پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌ها به زوجین نابارور در بیمارستان معتضدی، توسعه و تجهیز مرکز ناباروری و بهره برداری از دستگاه تعیین جنسیت تا پایان اردیبهشت ماه از جمله مهمترین اقدامات دانشگاه در راستای جوانی جمعیت است.

شکیبا تاکید کرد: تا پایان خرداد ماه مرکز سطح ۲ ناباروری در بیمارستان اسلام آباد غرب افتتاح می‌شود مرکزی که در آن به کمک طب سنتی ایرانی زوجین نابارور را پذیرش می‌کنیم، اقدام دیگر پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی و وام ۴ درصد به زوجین متقاضی است
توسعه بخش nic بیمارستان امام رضا (ع) و راه اندازی مرکز توپوفبیا برای ترس مادران از زایمان طبیعی هم اقدام مهم دیگر در این راستا است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار