مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: در فروردین ماه امسال ۹۰ میلیون دلار کالا به ارزش وزنی ۲۲۰ هزار تُن از این گذرگاه رسمی به عراق صادر شد.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 07 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «قاسم مطلبی» افزود: میزان صادرات کالا از این گذرگاه رسمی از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع از نظر دلاری پنج درصد و از نظر وزنی چهاردرصد رشد داشته است.

وی، عمده کالا‌های صادر شده از این مرز رسمی به عراق را میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی و واردات را شامل ضایعات آلومینیوم و پلاستیک بیان کرد.

مدیرکل گمرک پرویزخان ادامه داد: حجم تجارت خارجی از مرز رسمی پرویزخان در فروردین ماه امسال ۴۰۵ هزارتن کالا با ۳۵۳میلیون دلار است.

مطلبی اضافه کرد: تجارت خارجی از مرز رسمی پرویزخان شامل صادرات، واردات، ورود موقت و خروج موقت، ترانزیت مبدا و ترانزیت مقصد که در فروردین ماه در قالب چهار هزار و ۸۴۶ اظهارنامه انجام شده است.

او ادامه داد: هم اکنون روزانه بیش از یک هزار کامیون کالا از این گذرگاه رسمی صادر می‌شود و این نشان از اهمیت و نقش این گذرگاه رسمی و بی المللی در تجارت و مبادلات اقتصادی است.

به گزارش ایرنا در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرز‌های زمینی خود، ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزارو ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشته که سهم استان کرمانشاه از مجموع صادرات کشورمان به عراق را ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بوده که در بین گمرکات استان کرمانشاه گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرز‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرز‌های فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالا‌های غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار