کد خبر: ۱۱۰۷۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶ 29 May 2023

اختصاصی هما خوزستان 
مینا فراز 

کشت تابستانه برای کشاورزان مهم است در فصل گرم سال شدن نتوان باور کرد اما کشت محصولات کشاورزی ادامه دارد و منتهی به فصل‌های سرد سال و پر باران یا با رضا نیست در فصل های گرم و خشک نیست اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات مختلف می رود اما آیا همه محصولات کشاورزی در تابستان کشت می شوند موضوع بسیار مهم که تصمیم گیری ها برنامه ریزی های ارگان های مختلف وزارت جهاد کشاورزی وزارت نیرو برای تامین منابع آبی و غیره صورت می گیرد.

 در استان خوزستان کشت تابستانه با توجه به کمبود منابع آبی و آب و هوای گرم و خشک معمولاً کمتر از کشته های پاییز است محصولات خاصی هم در تابستان کشت می شوند که مقاومت کمی نسبت به آب داشته باشند و نیاز به آب نباشد یا به اصطلاح محصولات آب بر نباشد.

 در خوزستان کشت تابستانه، شامل سویا ، ماش ، کنجد و سورگم هستند که باتوجه به شرایط آب و هوایی استان مناسب برای کشت و برداشت هستند، 
این محصولات مقاوم به کم آبی باصرفه اقتصادی، جایگزینی مناسب برای کشت شلتوک و متناسب با وضعیت منابع آبی استان می باشند.

طی سال های گذشته برنامه‌ریزی‌، اطلاع رسانی، اقناع سازی و تدوین الگوی کشت در حوضه‌های آبی خوزستان انجام شده و کشاورزان همراهی خوبی با مدیریت جهادکشاورزی داشته‌اند.

تعیین تکلیف الگوی کشت مصوب و سهمیه تخصیصی آب برای هرگونه محصول جدید بهاره یا تابستانه مستلزم برنامه ریزی دقیق و استفاده از نظرات کارشناسی در حوزه کشاورزی و منابع آبی است.راهکارهای انجام کشت انواع محصولات در ۲ فصل تابستان و پاییز باید بررسی و اعلام شود.

از آنجایی که معیشت کشاورزان به کشت و زرع وابسته است باید توجه کامل به این مقوله صورت گیرد تا آنها متضرر نشوند و بیمه محصولات کشاورزی به منظور جلوگیری یا جبران خسارت انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار