آئین افتتاحیه رویداد جهانی چوب در مجموعه تاریخی، فرهنگی طاقبستان کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰ 11 June 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، شامگاه روز گذشته به مناسبت هفته صنایع دستی و روز جهانی چوب رویداد جهانی چوب در مجموعه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان کرمانشاه با حضور هنرمندانی از سراسر کشور برگزار شد.

موضوعات مختلفی از سوی هنرمندان در این جشنواره با محوریت میراث فرهنگی انتخاب شد.

به موازات این رویداد نمایشگاه صنایع دستی در حوزه دین هم برگزار شد که تعدادی از هنرمندان آثار شاخص خود را جنب این رویداد به نمایش گذاشتند و از هنرمندان و صنعتگران و پیشکسوتان صنایع دستی تجلیل به عمل آمد.


ضرورت احداث بازارچه‌های فروش صنایع دستی در ورودی شهر‌ها


داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه صنایع دستی حاصل تفکر، عمل، ابتکار، خلاقیت و ذوق یک ملت است اظهار کرد: از طریق دست ساخته‌های بشری می‌توان سنت، عادات، آداب، فرهنگ و رسوم یک ملت را شناخت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: امروز هنرمندان و صنعتگران باید باور و اعتقادات خود را در آثارشان نشان دهند و این به نوعی وظیفه صنعتگران است.

وی گفت: صنایع دستی تنها صنعتی است که با سرمایه اندک اشتغالزایی بسیار بالایی دارد امکانات و مواد اولیه آن به سهولت در دسترس است و بستری برای توسعه گردشگری است.

فرمانی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث آموزش که از رسالت‌های ما در این حوزه است تعدادی از رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی را احیا می‌کنیم.

وی تشریح کرد: در بیشتر شهرستان‌ها کلاس آموزش صنایع دستی برگزار کردیم و در زمینه نوآوری و دسته بندی و کاربردی کردن محصولات صنایع دستی و به روزرسانی تولید آن مطابق ذوق و سلیقه مشتری برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم.

فرمانی عنوان کرد: برای توسعه این هنر صنعت نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم و یکی از برنامه‌های ما احداث بازارچه‌های فروش صنایع دستی در ورودی شهر‌ها است.


لزومِ شناسایی زنجیره ارزش صنایع دستی در کرمانشاه


عبدالوحید محمدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه نشست اظهار کرد: صنایع دستی صنعت پایه است و باید از آن بهره گرفت و آن را ارزش‌گذاری کرد.

وی افزود: صنایع دستی با وجود اهمیت زیاد اگر تجاری سازی نشود به مرور زمان در برخی رشته‌ها فراموش می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: تولیدات صنایع دستی باید مطابق با ذوق و طبع بازار باشد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و مسئولین به روزرسانی تولیدات بر اساس نیاز بازار، بسته‌بندی مناسب و حمایت دولتی‌ها را در نظر داشته باشند.

محمدی عنوان کرد: میراث فرهنگی زنجیره‌های ارزش صنایع دستی را شناسایی کند و کمک‌های لازم هم باید از سوی مسئولین صورت گیرد.

وی تاکید کرد: نمایشگاه‌های دائمی و صادرات کالا‌ها به کردستان عراق و عرب نشین و رفع موانع هم در دستور کار است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار