رییس جهاد دانشگاهی استان فارس از جمع آوری و ذخیره سازی بیش از ۱۶ هزار نمونه خون بند ناف خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶ 15 June 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری : امیرحسین استقلال رییس جهاد دانشگاهی استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: شرکت تحقیقاتی بنیاخته های رویان حاصل دانش فنی است که در پانزده سال پیش مجموعه رویان شکل گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف عنوان کرد: از پانزده سال پیش کار ذخیره سازی نمونه خون بند ناف در استان فارس درحال انجام است و تاکنون بیش از ۱۶ هزار نمونه جمع آوری شده است.

به گفته استقلال برنامه ریزی شده در سال جاری بیش از ۱۵۰۰ نمونه جمع آوری و ذخیره شود.

 

دست بالای کشور در حوزه سلول درمانی

مدیر واحد تحقیقات شرکت فناوری بنیاخته های رویان نیز در این نشست با اشاره به اینکه خدمت رسانی در زمینه خون بند ناف همگام با بسیاری از کشورهای پیشرفته درحال انجام است، تصریح کرد: به عنوان بزرگترین و اولین بانک خون بند ناف خاورمیانه، تاکنون 180 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده داریم.

دکتر معصومه نوری با بیان اینکه خون بند ناف یک منبع غنی از سلولهای موثر در درمان بیماری هاست، اذعان داشت: با کمک خون بند ناف امکان درمان بسیاری از بیماری های خونی از جمله سرطان خون، نقص ایمنی وجود دارد.

به گفته وی اماکن استفاده از خون بند ناف ذخیره شده در بانک برای بیماری های خونی اغلب تنها برای یکبار میسر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اغلب خدمات مجموعه بنیاخته های رویان دانش بنیان و دانش محور است، تصریح کرد: با تحقیقات جهتمند به دنبال ذخیره سازی بافت بند ناف نیز هستیم تا بتوانیم خدمت بیشتری را به مردم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: بافت بند ناف باتوجه به پیشرفت های علمی اخیر دنیا به عنوان یک خدمت جدید است که برای یک سری از بیماری مثل فلج مغزی و آرتروز قابل استفاده بوده که اغلب غیرخونی می باشد.

مدیر واحد تحقیقات شرکت فناوری بنیاخته های رویان با ذکر اینکه به دنبال راه اندازی اولین و بزرگترین پالایشگاه محصولات زایمانی هستیم، از اضافه شدن سرم خون بند ناف، پی ار پی خون و عصاره های بافتی به سبد محصولات خبر داد و گفت: برای هر کدام از محصولات کارآزمایی های بالینی را خواهیم داشت .

وی همچنین به پالپ دندان شیری اشاره کرد و توضیح داد: سلول های بنیادی منابع متعددی دارد که یکی از آنها پالپ دندان شیری است .

دکتر نوری با ذکر اینکه پالپ دندان شیری به لحاظ سلولی تعداد کمتری سلول نسبت به خون بند ناف دارد، گفت: کاربرد پالپ دندان شیری درحال حاضر در حوزه تحقیقات بوده، مطالعات را شروع کرده و به محض رسیدن به نتیجه، خدمت رسانی را آغاز خواهیم کرد.

به گفته وی در حوزه سلول درمانی به عنوان بخشی از رشته پزشکی بازساختی، کشور ما از همان سالهای اولیه وارد شده و دانشمندان برتر و تحقیقات مهمی را در این زمینه صورت داده و دستمان پر است و حرف برای گفتن داریم.

 

تاسیس دو شعبه جدید شهرستانی شرکت رویان در فارس

مسئول شعب شرکت بنیاخته های رویان با بیان اینکه خون بند ناف تا قبل از سال 1384 به عنوان زباله دور ریخته می‌شد و از آن زمان تاکنون جمع آوری شده است، از استان فارس به عنوان اولین دفاتر استانی راه اندازی شده یاد کرد و گفت: در استان فارس نسبت به سایر استان ها شعبات بیشتری داریم.

دکتر هادی جوشقانی با اشاره به فعالیت دفاتر شهرستانی این مجموعه در هفت شهر شامل کازرون، لامرد، داراب، لار، فسا، جهرم و شیراز از راه اندازی دو شعبه جدید در شهرهای آباده و نی ریز خبر داد.

وی همچنین گفت: با راه اندازی دفاتر نمایندگی دیگر نیازی نیست مردم جهت ذخیره سازی و یا استفاده از خون بند ناف به مرکز استان و یا شهرهای دیگر مراجعه کنند و در شهر خود می توانند خدمات مربوطه را دریافت نمایند.

جوشقانی در خصوص هزینه های ذخیره سازی خون بند ناف عنوان کرد: هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای قرارداد اولیه باید پرداختشده و پرداخت سالیانه جهت نگهداری نمونه خون بند ناف ۴۱۰ هزار تومان است.

وی همچنین از ساخت اولین تانک نگهداری خون بند ناف در داخل کشور خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار