به گفته کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه، دو تکیه معاون الملک و بیگلربیگی کرمانشاه مرمت شدند.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵ 24 June 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، مسلم کرمی با اشاره به صرف اعتبار حدود یک میلیارد تومانی برای مرمت این دو بنای تاریخی استان، اظهار کرد: باتوجه به قدمت این دو بنای تاریخی،  میراث فرهنگی استان هرساله اعتباراتی را برای مرمت آنها اختصاص می‌دهد که امسال نیز این اعتبارات اختصاص یافت.

وی ادامه داد: پروژه مرمت و ساماندهی مجموعه تکیه بیگلربیگی کرمانشاه از حدود یک  ماه پیش با اعتبار بالغ بر ۶۷۰ میلیون تومان آغاز شد و اکنون در مراحل پایانی مرمت و ساماندهی قرار دارد.

کارشناس ناظر این پروژه اضافه کرد: مرمت درب و پنجره های چوبی، رنگ آمیزی، مرمت کاشی کاری‌ها، مرمت و ساخت کاشی های هفت رنگ، دفع رطوبت، مرمت قسمت های سنگی بنا و تاق نماهای آجری از جمله اقداماتی است که در این مرحله از مرمت در تکیه معاون الملک انجام دادیم.

وی در ادامه اعتبار صرف شده برای مرمت تکیه بیگلربیگی را هم حدود ۲۵۰  میلیون تومان اعلام کرد و گفت: مرمت و رنگ آمیزی درب و پنجره های چوبی، مرمت گچ بری ها، مرمت آجرهای آسیب دیده و... از جمله اقداماتی است که در این بنای تاریخی انجام دادیم.

کرمی در ادامه از تکیه معاون الملک و بیگلربیگی به عنوان دو بنای شاخص مهم استان نام برد و افزود: این دو بنای تاریخی در گذشته به منظور برگزاری مراسم عزاداری بویژه در ایام محرم و نیز خدمات دهی به زوار عتبات عالیات احداث شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این دو بنای ارزشمند، علاوه بر کارکرد مذهبی، از نظر معماری نیز الگویی از معماری ایرانی اسلامی هستند و از این نظر دارای اهمیت زیادی هستند.

تکیه معاون‌الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه است که از دوره قاجاریه در کرمانشاه به یادگار مانده‌ است. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در محله آبشوران قدیم و در خیابان «حداد عادل» واقع شده‌است. این بنای تاریخی متشکل از سه بخش حسینیه، عباسیه و زینبیه است و به واسطه کاشی کاری های منحصربفردش معروف شده است.

تکیه بیگلربیگی هم در بافت قدیم شهر کرمانشاه در خیابان مدرس و محله فیض آباد قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این بنا که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده به لحاظ آیینه‌کاری بسیار زیبای حسینیه آن از شهرت ویژه‌ای برخوردار است. موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه در بخش‌هایی از این بنا قرار دارند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار