مدیر مرز پرویزخان عراق گفت: این گذرگاه رسمی اهمیت راهبردی و بسیار مهم در مبادلات تجاری بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق دارد و همواره تلاش می‌کنیم تا شاهد افزایش رونق اقتصادی و مبادلات تجاری و مرزی در این مرز باشیم.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵ 17 August 2023

به گزارش‌ خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «عباس اسماعیل» در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مرز پرویزخان با حضور مسئولان مرز پرویزخان جمهوری ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و عراق در محل پایانه صادراتی پرویزخان عراق، افزود: علاوه بر رونق و افزایش مبادلات تجاری، امنیت این گذرگاه مرزی نیز بسیار مهم است و سفره پررونقی برای مردمان ۲ طرف و منتفع شدن مرزنشینان است.

مدیر مرز پرویزخان عراق اضافه کرد: با تفاهمی که با مسئولان گمرک پرویزخان در قصرشیرین داریم همواره مسائلی که روند تجارت را با وقفه مواجه کرده برطرف کردیم و اکنون مسائل دیگری از جمله توقف طولانی مدت سواری های شخصی که از اقلیم کردستان عراق وارد کشور جمهوری اسلامی ایران می‌شوند و همچنین هزینه های تخلیه و بارگیری بخش لیفتراک ها از مسائلی است که امروز در این نشست مطرح و برای حل آن ها تصمیماتی اتخاذ شد.

مدیرکل گمرک پرویزخان نیز در این جلسه گفت: گذرگاه رسمی پرویزخان مرزی استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق است و همواره با تعامل با مدیر مرز عراق این مرز در طول ۲ سال گذشته بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه داده است.

«قاسم مطلبی» افزود: در این نشست موضوعات مختلفی از جمله تسهیل تردد برای خودروهای سواری شخصی و تخلیه و بارگیری کالا مطرح و توافقاتی حاصل شد.

وی اظهار کرد: در زمینه خودروهای سواری مقرر شد یک شرکت حمل و نقل در اقلیم کردستان مستقر و نسبت به ارائه تضمین برای آن ها اقدام کند.

به گفته وی برای پیگیری مصوبه های این نشست قرار شد جلسه های دیگری در هفته های آینده برگزار شود.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار