نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات کم‌آبی در جنوب غرب استان خوزستان، گفت: از دولت می‌خواهیم اشتباه‌های دولت گذشته در احداث سدهایی که در بالادست کرخه ایجاد شد را جبران کند.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹ 25 August 2023

آیت‌الله محسن حیدری در شورای اداری خوزستان که امروز (سوم شهریورماه) در یادمان شهید علی هاشمی برگزار شد، با اشاره به ابعاد معنوی، فرهنگی و اجتماعی اربعین حسینی (ع) و پیروزی‌های جبهه مقاومت اظهار کرد: به برکت اربعین حسینی(ع) این همه همت و عزم جزم در رزمندگان و شهدای ما ایجاد شد و توانستند چندین برابر قدرت خود را به منصه ظهور برسانند و خوف و رعب عجیبی در دل دشمنان اسلام انداختند. دشمنان بر اساس همین رعب دچار عقب‌نشینی شدند بنابراین نباید این پیروزی‌های جبهه مقاومت را از اربعین جدا بدانیم.

وی افزود: باید متوجه نعمت‌های الهی که به برکت ابا عبدالله الحسین(ع) نصیب امت ما شده است و همچنین متوجه فعالیت‌های شما عزیزان برای پشتیبانی فعالیت‌های مواکب و حرکت‌های مردمی باشیم.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هفته دولت از سنت‌های حسنه است، گفت: هفته دولت فرصت خوبی است برای دولتمردان و مدیران تا گزارش کار خود را به مردم ارائه دهند و مردم متوجه شوند نظام و مدیران دولتی و غیردولتی چه خدماتی به مردم ارائه می‌دهند. اگر این کار انجام نشود نه تنها این موضوع برای مردم روشن نمی‌شود بلکه خود مسئولان هم دچار غفلت می‌شوند.

وی بیان کرد: برکاتی که از نظام مقدس جمهوری اسلامی حاصل شده در مقایسه با قبل از انقلاب آنقدر زیاد است که انسان از انجام چنین کارهای بزرگی به ویژه در دو سال اخیر که تحریم‌های بین‌المللی و آثار جنگ اوکراین موجب گرانی قیمت‌ها در همه کشورها شده است، متعجب می‌شود.

حیدری گفت: مقداری از تورم و گرانی در ایران متاثر از بازار بین‌المللی است و مشکلات و مسائل داخلی را هم که می‌دانید. با وجود این مسائل، پیشرفت‌های حوزه تولید، کشاورزی و فرصت‌های شغلی آنقدر زیاد است که انسان تعجب می‌کند که در این دو سال چنین اتفاقات خوبی رخ داده است بنابراین باید این کارها به مردم گفته شود تا مردم امیدوار شوند.

وی عنوان کرد: در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۲ هستیم و اگر مردم امیدوار نشوند، حضور ضعیفی در صحنه خواهند داشت بنابراین مدیران تا حد توان در بازگویی پیشرفت‌ها و کارهای انجام شده همت کنند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استان خوزستان عقب‌ماندگی‌های زیادی دارد، تصریح کرد: خوزستان تا قبل از جنگ، رتبه سوم برخورداری را داشت اما بعد از جنگ این رتبه تا ۱۳ کاهش یافت. از سوی دیگر بعد از جنگ خوزستان آنطور که باید، بازسازی نشد و بیشتر ماله‌کشی شد بنابراین عقب‌ماندگی خوزستان به رتبه ۳۰ و ۳۱ هم رسید.

وی بیان کرد: البته در دو سال اخیر به ویژه با ورود نهادهای انقلابی مانند قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی حضرت امام(ره) و بنیاد علوی به دستور و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، کارهای بسیار مهمی در خوزستان انجام شده است. در حال حاضر ۶۰ درصد فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در خوزستان انجام می‌شود که تحول مبارکی است. علاوه بر این، مدیران انقلابی در ادارات دولتی تزریق شده‌اند و اکنون فرهنگ و گفت‌وگوی حاکم انقلابی و جهادی است و تحولات خوبی ایجاد شده است.

حیدری افزود: دولت سیزدهم از همان ابتدا خوزستان را به عنوان استان ویژه اعلام کرده است و حمایت‌های بودجه‌ای و مالی دولت از این استان تقریبا بی‌نظیر است که جای تشکر داد اما با توجه به زیاد بودن حفره‌ها و عقب‌ماندگی در خوزستان باید بیشتر از این انجام شود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: باید همه به ویژه در حوزه حل مسائل اقتصادی و اشتغال‌زایی تلاش کنند. پیشرفت‌های خوبی ایجاد شده است اما موانع جدی مانند اعطاء تسهیلات بانکی و صدور مجوزها وجود دارد. معاون امور اقتصادی استانداری عنوان کرد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است و باید سریع‌تر و جدی‌تر در این زمینه کار شود.

وی با تاکید بر امیدوار کردن سرمایه‌گذاران برای فعالیت در استان خوزستان عنوان کرد: خوزستان استعدادهای بالقوه و بالفعلی دارد البته به شرط رفع موانع. یکی از موانع جدی در خصوص اشتغال‌زایی، فرهنگ کار است؛ متاسفانه بیشتر جوانان فکر می‌کنند اشتغال تنها با جذب در شرکت‌های دولتی امکان‌پذیر است در حالی که جذب شرکت‌ها و ادارات دولتی محدود است و باید به سمت بخش خصوصی، تولیدات صنعتی و کشاورزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سوق داده شوند.

حیدری بیان کرد: یکی از مشکلات خوزستان بحث آب است. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته کرخه بسیار کم آب شده است، برخی مناطق مانند جنوب غرب خوزستان یعنی اهواز، هویزه، کرخه، شوش، حمیدیه و دشت آزادگان با مشکلات جدی در خصوص تامین آب مواجه هستند و دولت رسما ممنوعیت کشت برنج را اعلام کرده است، اگرچه می‌دانیم عملی نشده است و مردم می‌خواهند زندگی کنند. البته این محدودیت واقعی است و نمی‌توانند آبیشتر از حد آب در اختیار، کشت کنند.

وی افزود: بنابراین از دولت می‌خواهیم اشتباه‌های دولت گذشته و سدهایی که در بالادست کرخه ایجاد شد را جبران کند و سدهای در حال مطالعه و سدهای در حال اقدام را تعطیل کند و سدهای اجرا شده را تغییر کاربری دهد و این سدها به جای تامین آب کشاورزی، برق‌آبی شوند تا آب به سمت خوزستان بیاید و این استان بیش از این دچار مشکل نشود.

حیدری بیان کرد: در مناطق شمالی مانند ایذه و باغملک، با وجود مشکلات زیاد از جمله بیکاری و وجود استعداد کشاورزی، آب مورد نیازشان تامین نشده است. خوشبختانه طرح کوثر در دست است و قرار است امسال اجرایی شود و باید اجرای این طرح‌های بزرگ تسریع شوند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار