مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تعداد معلولان ناشنوایی استان را بیش از هشت هزار نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۲۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱ 30 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا بهزاد شهبازی به مناسبت روز ناشنوایان (۸ مهر)، با اشاره به جمعیت ۳۸۹ هزار نفری معلولان ناشنوای کشور گفت: از این تعداد ۸۰۰۳ نفر در استان کرمانشاه قرار دارند که به دو دسته کم شنوا و ناشنوای مطلق تقسیم بندی می شوند.

وی با بیان اینکه ناشنوایی قابل پیشگیری است، گفت: در همین راستا در کنار بحث های درمان ناشنوایان، به دنبال راهکارهای پیشگیری از بروز این معلولیت هستیم.

شهبازی گفت: در گام اول بحث انجام آزمایشات ژنتیک در خانواده هایی که سابقه معلولیت ناشنوایی دارند را پیگیری می کنیم، چرا که اگر فرزندی در این خانواده ها با معلولیت ناشنوایی متولد شود، به احتمال ۲۵ درصد فرزند دوم هم همین معلولیت را خواهد داشت.

وی افزود: انجام این آزمایشات ۱۳ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که بهزیستی این مبلغ را برای مددجویان خود پرداخت می کند.

شهبازی گفت: همچنین با انجام آزمون وسع، ۳۰ تا ۷۰ درصد مبالغ این آزمایشات هم برای خانوارهای بی بضاعت غیرمددجو از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در گام بعد بحث غربالگری نوزادان تازه متولد شده در دستور کار قرار دارد تا اگر نوزادی با معلولیت ناشنوایی متولد شد، سریعا شناسایی شده و اقدامات درمانی برای او صورت گیرد.

به گفته شهبازی، بیش از ۱۱ هزار نوزاد در ۶ ماهه امسال تحت این غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: مرحله دوم غربالگری در بین کودکان رده سنی سه تا پنج سال است تا اگر در فاصله بین نوزادی تا این سنین، شنوایی آنها آسیب دیده بتوانیم آنها را قبل از اینکه زمان برای درمان از دست برود، شناسایی کنیم.

شهبازی گفت: در نیمه ابتدای امسال بیش از ۲۰ هزار کودک سه تا پنج ساله هم تحت این غربالگری ها قرار گرفته اند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: با انجام این غربالگری ها نوزادان و کودکانی که مشکلات شنوایی دارند به مراجع تخصصی‌تر ارجاع می شوند تا در صورت نیاز کاشت حلزون قبل از سن 6 سالگی که زمان طلایی محسوب می شود برای آنها انجام شود و مانع از ناشنوایی مطلق آنها شود.

شهبازی گفت: برای کاشت حلزون، بهزیستی به مددجویان خود حداقل 6 میلیون تومان پرداخت کرده و اگر وسع خانواده کمتر باشد این مبلغ افزایش می یابد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: همچنین به این کودکان تا قبل از عمل کاشت دو سمعک می دهیم تا گوش آنها آمادگی لازم را برای کاشت پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مراکز مختلف جهت توانبخشی و حرفه آموزی ناشنوایان استان گفت: در حال حاضر سه مرکز روزانه در کرمانشاه و اسلام آبادغرب فعال هستند که خدماتی مانند گفتار درمانی، شنوایی سنجی و تربیت شنیداری را برای ناشنوایان و کم شنوایان انجام می دهند.

شهبازی گفت: ظرفیت این سه مرکز مجموعا ۱۵۰ نفر است و ماهانه به ازای هر نفر ظرفیتی که دارند دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به آنها پرداخت می شود که مجموعا حدود ۳۸۴ میلیون تومان می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: علاوه بر این، چهار مرکز حرفه آموزی معلولان داریم که ناشنوایان هم از خدمات این مراکز بهره مند می شود و از این تعداد سه مرکز در کرمانشاه و یک مرکز در اسلام آبادغرب است.

شهبازی گفت: در این مراکز به معلولان حرفه ای که علاقه دارند آموزش داده می شود تا بتوانند از این طریق برای خود شغلی فراهم کنند.

وی افزود: همچنین سه مرکز دیگر هم داریم که در آنها معلولان می توانند در حرفه های مختلف محصول تولید کرده و در همان مراکز به فروش برسانند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار