مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به ارائه خدمات به ۴۲ هزار و ۱۶۵ سالمند در استان خوزستان، گفت: بر اساس آمار سال ۹۵، ۷.۰۵ درصد جمعیت استان خوزستان، سالمند است.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ 01 October 2023

مهران کریمیان با اشاره به اول اکتبر (۹ مهرماه) روز جهانی سالمندان، اظهار کرد: طبق تحقیقات و آمارهای جهانی با توجه به پیشرفت در بهداشت و درمان، کاهش مرگ و میر و کاهش موالید موجب شده است جمعیت جهان رو به سالمندی برود. بر اساس معیار سازمان بهداشت جهانی سن سالمندی، به افراد بالای ۶۰ سال سالمند می‌گویند.

وی افزود: پیش‌بینی شده است نرخ سالمندی در ایران تا سال ۱۴۲۱ به ۲۰ درصد برسد و این در حالی است که رشد جمعیت در نیم قرن اخیر ۴.۲ درصد گزارش شده است. سالمند شدن جمعیت در سراسر جهان نیز نگران‌کننده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۲.۸ درصد آن را سالمندان تشکیل بدهند.

۱۱ درصد از جمعیت ایران سالمند هستند

کریمیان عنوان کرد: ایران هم از این قائده مستثنی است و طبق صحبت‌های سال گذشته آقای علامه رئیس دبیرخانه شورای سالمندان ایران، تعداد سالمندان کشور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. در سال ۱۳۵۵ آمار سالمندی ایران ۵ درصد بوده که در سال ۱۳۹۵ به ۱۰.۱۷ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۴۳ درصد معادل ۸ میلیون و ۸۶۳ هزار سالمند رسیده است یعنی در حال حاضر حدود ۱۱ درصد از افراد جامعه ما را سالمندان یا افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در دوران سالمندی و کهولت، توانایی فرد به عنوان یک عنصر کارآمد تحلیل می‌رود، فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی فرد کاهش می‌یابد و فرد سالمند در این مرحله از زندگی با مشکلات عدیده‌ای از جمله تنهایی، بیماری و موارد دیگر مواجه می‌شود.

بهبهان بیشترین و هویزه کمترین جمعیت سالمند خوزستان را دارند

وی بیان کرد: از نظر جمعیتی طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، خوزستان دارای ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۹ نفر جمعیت است که ۳۳۲ هزار و ۱۹۹ نفر از این تعداد را افراد بالای۶۰ سال تشکیل می‌دهند یعنی ۷.۰۵ درصد جمعیت استان خوزستان سالمند است. بیشترین جمعیت بالای ۶۰ سال مربوط به شهرستان بهبهان با ۹ درصد نسبت به جمعیت شهرستان و کمترین مربوط به هویزه با ۵ درصد است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: سازمان بهزیستی یکی از متولیان این قشر عظیم از جامعه است که همواره جمعیت آنان رو به فزونی است. بهزیستی تلاش دارد به منظور حفظ حرمت، منزلت و تکریم سالمندان و همچنین ارتقای کیفیت زندگی و رفاه حال این افراد از طریق حمایت‌های اجتماعی و توانبخشی خدمات لازم را به آن‌ها ارائه کند.

بیش از ۴۲ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند

وی افزود: در حال حاضر بهزیستی خوزستان ۴۲ هزار و ۱۶۵ فرد بالای ۶۰ سال را تحت پوشش دارد که ۱۴ هزار و ۱۴۸ نفر از این تعداد تحت پوشش حوزه سلامت اجتماعی (امور اجتماعی) هستند. این تعداد، شامل ۱۰ هزار و ۲۸۷ زن و ۳ هزار و ۸۷۰ مرد، خدمات مستمری و حمایتی دریافت می‌کنند. ۷ هزار و ۱۲۵ نفر شامل ۳ هزار و ۲۹۵ زن و ۳ هزار و ۸۷۰ مرد نیز تحت پوشش حوزه توانبخشی هستند.

کریمیان عنوان کرد: یکی از این خدمات، خدمات توانبخشی و مراقبتی به صورت شبانه‌روزی است که توسط بخش غیردولتی و نهادهای اجتماعی مردم‌نهاد و موسسات و مراکز نگهداری شبانه‌روزی با نظارت سازمان بهزیستی ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر خوزستان دارای هشت مرکز توانبخشی شبانه‌روزی غیردولتی سالمندان با ظرفیت ۴۹۰ نفر، سه مرکز سالمندان زن با ظرفیت ۱۸۰ نفر، دو مرکز مردان با ظرفیت ۱۱۰ نفر و دو مرکز مختلط با ظرفیت ۲۰۰ نفر است که در حال فعالیت و ارائه خدمات توانبخشی هستند.

کریمیان ادامه داد: همچنین پنج مرکز روزانه با ظرفیت ۴۳۰ نفر، پنج مرکز ویزیت در منزل با ظرفیت ۲۱۰ نفر و چهار بنیاد فرزانگان با یک هزار و ۴۵۰ سالمند عضو در سطح استان خوزستان فعالیت می‌کنند که علاوه بر خدمات توانبخشی شامل ویزیت و چکاپ‌های روتین و دوره‌ای توسط پزشک عمومی، پرستار و کمک پرستار، خدمات فیزیوتراپی، روانشناسی و مددکاری، برنامه‌های فرهنگی هنری، ورزشی و برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت و مناسبت‌های ملی و مذهبی، تولدهای سالمندان مقیم، اردوهای سیاحتی و زیارتی را نیز اجرا می‌کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان بهزیستی در راستای کوچک‌سازی مراکز و با هدف فراهم کردن بستر زندگی مستقل برای سالمندان با اولویت سالمندان واجد شرایط مقیم در مراکز شبانه‌‏روزی با حفظ ابعاد شخصیتی آنان مانند اعتماد به نفس، کاهش وابستگی به دیگران، استقلال عاطفی و رشد شخصیت اجتماعی، اقدام به راه‌اندازی خانه حمایتی توانبخشی سالمندان کرده است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: این خانه با کسب مجوز از سازمان بهزیستی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی تأسیس شده و در واقع نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند تسهیلات اقامتی مانند اتاق، وعده‏‌های غذایی، خدمات لباسشویی، نظافت و موارد دیگر را فراهم می‏‌کند. این خانه‌ها دارای شرایطی مشابه محیط خانواده هستند و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات طبیعی و اجتماعی را می‌دهند و ظرفیت هر خانه حداکثر ۱۰ نفر است.

وی افزود: سالمندان در این خانه‏‌ها علاوه بر برخورداری از امکان نگهداری، از خدمات مراکز روزانه توانبخشی، درمانی و توانبخشی و موارد دیگر در خارج از خانه نیز بهره‌مند می‌‏شوند. در حال حاضر دو خانه سالمندان در شهرستان دزفول و در شهرستان ایذه توسط بخش غیر دولتی در دست ساخت است که تا پایان مهرماه راه‌اندازی خواهند شد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار