مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در خانه بهداشت و پایگاه‌های سلامت شهری غربالگری‌ سه سرطان شایع به صورت رایگان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ 05 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سارا شاه آبادی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سرطان از تکثیر و زیاد شدن غیرطبیعی سلول‌های بدن ایجاد می‌شود که با تشکیل یک توده بدخیم به سرطان تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: سابقه خانوادگی، زمینه ژنتیک، وجود برخی از بیماری‌های ویروسی، نزدیک و تماس با برخی از مواد شیمی و عوامل مربوط به سبک زندگی از جمله عوامل‌های موثر در ایجاد سرطان هستند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از عوامل مهم در درمان سرطان؛ تشخیص زودهنگام و درمان‌های به موقع و مناسب است.

شاه‌آبادی ادامه داد: احتمال به سرطان تحت شیوه زندگی افراد است، لذا برای پیشگیری از سرطان باید به سبک زندگی توجه جدی شود. مصرف غذا و تغذیه مناسب، استفاده از میوه و سبزیجات، عدم استفاده از تنباکو و دخانیات در کاهش ابتلا به سرطان نقش مهمی دارد.

وی یکی از عوامل ایجاد کنند سرطان را چاقی و اضافه وزن دانست و گفت: وزن متعادل و کاهش وزن مناسب خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، البته کاهش وزن باید به مرور زمان، رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب به صورت اصولی باشد.

شاه آبادی در خصوص برنامه غربالگری‌های سرطان در استان، اظهار کرد: بیماری سرطان در مراحل اولیه علائم واضح و مشخصی ندارد که با غربالگرد به موقع تشخیص داده می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: از سال ۹۵ در کرمانشاه همزمان با سایر استان‌ها کشور غربالگری سه سرطان سینه، دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ در هر دو جنس را انجام می‌دهیم.

وی با ارائه آماری به اهمیت غربالگری اشاره کرد و گفت: در خانه بهداشت و پایگاه‌های سلامت شهری غربالگری‌ها به صورت رایگان در مراحل اول انجام می‌شود؛ غربالگری‌های سرطان سینه در خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ سال، سرطان دهانه رحم در خانم‌های ۳۰ تا ۶۰ سال و سرطان روده بزرگ برای افراد ۵۰ تا ۷۰ سال هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ارائه آماری به اهمیت غربالگری اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ در استان حدود ۱۳۴ هزار خانم ۳۰ تا ۷۰ سال را از نظر سرطان سینه غربالگری کردند که ۷۲ نفر بیمار بدون علامت را شناسایی کردند و خوشبختانه، چون به موقع تشیخیص داده شده، همه تحت درمان هستند و امید بهبودی کامل این افراد است.

وی اضافه کرد: ۱۳۶ هزار خانم بین ۳۰ تا ۶۰ سال را از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری کردند که ۱۶ مورد سرطان شناسایی شد و ۹۰ هزار نفر هم از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری شده که ۲۴ مورد سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است.

وی توصیه کرد: گروه‌های سنی اعلام شده هر دو سال یک‌بار اقدامات لازم را برای غربالگری و تشخیص به موقع داشته باشند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار