کد خبر: ۱۱۳۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 07 October 2023

طبق بررسی ها "در ۳۰ سال آینده ۴۰ درصد جمعیت مازندران سالمند خواهند بود"‌جمله کلیدی و ترسیم وضعیت جمعیت این خطه از شمال کشور که توسط مسوولان حوزه بهداشت و درمان بیان شده که به نوعی ناقوس پیری جمعیت استان به‌صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌در زمان حاضر مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آنزمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.

در این پیوند دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه ۳۰ درصد جمعیت کشور در سال ۲۰۵۰ میلادی سالمند می‌شوند، از استان های گیلان، مازندران، اصفهان و تهران به عنوان استان‌هایی یاد کرد که بیشترین درصد سالمندان را دارند.

صابر جباری ادامه داد: از نظر تعداد، استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس بیشترین تعداد سالمند را داشته و استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز بیشترین جمعیت جوان را دارند.

وی این نکته را مطرح کرد که اکنون جمعیتی معادل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در بازه سنی ۳۱ تا ۳۹ سال در کشور مجرد هستند که در دوره سالمندی دچار چالش سالمندی تنها می شوند.

جباری با بیان اینکه ۹۴ درصد سالمندان از بیمه پایه برخوردار هستند، تصریح کرد: ۱۰ میلیون سالمند بالای ۶۵ سال داریم.

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: تداخلات دارویی، مشکلات دهان و دندان، شنوایی، ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت در سالمندان شایع تر است.

جباری تاکید کرد: جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده و میانگین سنی افراد جامعه به ۳۴ سال رسیده است، حدود هفت سال فرصت داریم کشور را از سالخوردگی جمعیت نجات دهیم چرا که با این روند رشد جمعیت حدود ۲۰ سال آینده به ازای هر پنج سالمند یک کودک خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت ایران نیز پیر بوده و بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت، باید با عفزایش نرخ باروری کشور را از سیاه چاله گی جمعیت نجات دهیم. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار