مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین بیماری‌های حوزه طیور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: با اقدامات انجام شده، استان خوزستان عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
کد خبر: ۱۱۳۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 10 October 2023

ناصر عسکری‌فرد در نشست خبری که امروز (۱۸ مهرماه) به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: امسال سالگرد یکصدمین سالگرد تاسیس تشکسلات دامپزشکی در کشور هستیم. از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه به عنوان هفته دامپزشکی نامگذاری شده و شعار امسال این هفته "دامپزشکی، یک قرن خدمت" تعیین شده است.

وی با اشاره به اقدامات اداره نظارت بر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان در شش ماهه امسال گفت: با وجود آلودگی شدید مزارع پرورش میگو در استان بوشهر و هرمزگان به بیماری AHPND، در استان خوزستان با افزایش ۸۶ درصدی موارد بازدید، پایش و بررسی بیماری‌های آبزیان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خوزستان را از بیماری لکه سفید و AHPND عاری نگه‌داشته‌ایم.

عسکری‌فرد ادامه داد: بیماری AHPND در حال نابود کردن پرورش میگو در بوشهر است. تلاش می‌شد که نقل و انتقال میگو از بوشهر وارد مراکز فرآوری آبادان شود اما ما این کار را انجام ندادیم و این کار موجب شد که خوزستان عاری از این بیماری بماند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: افزایش ۶۲ درصدی نمونه‌برداری از موارد مشکوک نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۱۹ درصدی تعداد آزمایش‌های انجام شده و افزایش ۲۹ درصدی برگزار کلاس‌های آموزشی نیز از اقدامات این اداره بوده است.

وی با اشاره به پایش و انجام آزمایش از دام‌ها به منظور تشخیص به موقع و درمان بیماری گفت: در این راستا شاهد افزایش ۲۰ درصدی عملیات واکسیناسیون دام علیه انواع بیماری‌ها، افزایش ۶۰ درصدی سم‌پاشی دام و افزایش ۲۰ درصدی سم‌پاشی جایگاه‌های نگهداری دام بوده‌ایم.

عسکری‌فرد با بیان اینکه کانون‌های بیماری دامی در استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است، گفت: همچنین شاهد افزایش ۸۵ درصدی آزمایش‌های تشخیصی بیماری بروسلوز، افزایش ۸۰ درصدی تست‌های تشخیصی بیماری سل، افزایش ۲۴ درصدی تعداد پایش و بررسی بیماری‌های واگیر دامی بوده‌ایم. در این مدت آزمایش‌های تشخیصی مشمشه برای بیش از یک هزار رأس دام تک‌سمی نیز انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص وضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام اهواز گفت: شرایط این کشتارگاه نسبتا قابل قبول است اما ایده‌آل نیست و باید اصلاح شود البته محصولی که از آن خارج می‌شود کاملا بهداشتی است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌ها در مناطق تحت تنش آبی حوضه کرخه عنوان کرد: زمانی که کمبود و بحران آب اتفاق می‌افتد سیستم ایمنی بدن دام تضعیف و دام درگیر بیماری می‌شود بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن دام اقدامات بیشتری انجام شد تا تلفات ناشی از کم‌آبی در این حوضه نداشته باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در این راستا ۱۵ نوع خدمت رایگان دامپزشکی شامل واکسیناسیون، سمپاشی، درمان، پایش بیماری و موارد دیگر در مناطق دارای تنش آبی حوضه کرخه ارائه شده است. توزیع رایگان بیش از ۹۰۰ لیتر شربت و ۲۷۰ هزار قرص ضد انگل برای جلوگیری از بیماری‌های انگلی دامی در این مناطق، توزیع رایگان بیش از ۱۵ هزار کیلوگرم مکمل غذایی ویتامین و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی دام‌ها و اعزام دامپزشک و درمان رایگان به همراه داروی رایگان در این مناطق نیز انجام شده است.

عسکری‌فرد بیان کرد: خوشبختانه این اقدامات موجب کاهش مخاطرات بروز بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی دام‌های تحت استرس ناشی از تنش آبی و جلوگیری از بروز و شیوع تلفات در دام‌های این مناطق شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گت: حدود ۴ هزار واحد صنفی برای نگهداری، تولید و عرضه فرآورده‌های خامی در خوزستان فعال هستند.

وی در خصوص عرضه و کشتار دام زنده در معابر تصریح کرد: هشدارها در این خصوص داده شده و گفته‌ایم بر دام‌هایی که در معابر عرضه می‌شوند، نظارت نمی‌شود و کاملا اعلام خطر کرده‌ایم زیرا این مساله شوخی‌بردار نیست.

عسکری‌فرد با اشاره به خطرات ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از جمله بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در پی این شرایط گفت: باید آگاهی مردم بالا برود و متوجه شوند که در صورت ابتلا به این بیماری و ورود به فاز دوم آن یعنی بروز خونریزی داخلی و خارجی، مرگ بیمار قطعی است و امکان درمان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین بیماری‌های حوزه طیور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، گفت: با اقدامات انجام شده، استان خوزستان عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: برای عاری نگه‌داشتن استان خوزستان از این بیماری، پایش و بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۲۲ درصد و نظارت بهداشتی بر جوجه‌ریزی و فعالیت مرغداری‌های صنعتی ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. بر انجام بیش از ۱۰۳ میلیون نوبت قطعه واکسیناسیون طیور در مزارع مرغداری صنعتی نظارت داشته‌ایم که این مورد نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به کاهش ۶ درصدی کانون‌های بیماری در استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: در این خصوص واکسیناسیون رایگان برای بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاهای استان خوزستان و بیش از ۷ هزار مورد نمونه‌برداری و آزمایش‌های تشخیصی موارد مشکوک به بیماری انجام شده است.

عسکری‌فرد افزود: در شش ماهه ابتدایی امسال آزمایشگاه دولتی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان بیش از ۱۰ هزار مورد انواع آزمایش رایگان از جمله سرولوژی دام و طیور، آنالیز شیمیایی مواد غذایی، میکروبیولوژی مواد غذایی، انگل‌شناسی مولکولی PCR انجام شده و شاهد افزایش ۴۷ درصدی آزمایش‌های انجام شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی این اداره‌کل نیز عنوان کرد: انجام بیش از ۵۵ هزار مورد بازرسی از مراحل تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی و مراکز مرتبط، نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های دام استان خوزستان، نظارت بهداشتی بر کشتار بیش از ۱۹ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های طیور استان، ضبط بیش از ۱۶۸ هزار کیلوگرم فرآورده خام غیر بهداشتی و انجام ۹۴ مورد نمونه‌برداری از فرآوره‌های خام دامی ضبط شده برخی از اقدامات این اداره هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: افزایش ۵۲ درصدی تعداد آزمایش‌های انجام شده روی فرآورده‌های خام دامی، نظارت بر معدوم‌سازی بیش از ۱۸۰ هزار کیلوگرم فرآورده خام غیر بهداشتی در اماکن عرضه و کشتارگاه‌ها و انجام بیش از ۴۵۰ مورد نمونه‌برداری برای انجام آزمایش‌های پایش و نظارت بهداشتی از کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی، شیر خام و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی نیز در شش ماهه اول امسال انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات اداره تشخیص و درمان نیز گفت: در شش ماهه نخست امسال بر ۳۱۱ مرکز دارویی و درمانی موجود در سطح استان خوزستان نظارت شده است. بازرسی و نظارت بر مراکز دارویی و درمانی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲ درصدی داشته است.

عسکری‌فرد بیان کرد: شاهد افزایش ۷۳ درصدی بازدید مشترک از مراکز با همراهی کارشناسان صمت و تعزیرات، افزایش ۶ درصدی تعداد آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌های مرضی در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی، افزایش ۶۹ درصدی میزان داروهای غیرمجاز کشف و ضبط شده و افزایش ۱۷ درصدی میزان واکسن‌های غیرمجاز کشف و ضبط شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز بوده‌ایم.

منبع/ایسنا

برچسب ها: دامپزشکی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار