مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین از شناسایی ۵۲ روستای در معرض مخاطرات طبیعی در استان قزوین خبر داد و گفت: این مناطق برای مباحث مطالعاتی به پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور معرفی شدند که فعالیت‌های مطالعاتی در جریان است و پس از مشخص شدن نتایج، اقدامات عملیاتی مورد نیاز انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲ 12 October 2023

به گزارش تابناک قزوین، محمدرضا علیمی در خصوص مخاطرات طبیعی که ممکن است استان را تهدید کنند، اظهار کرد: قزوین جزو استان‌هایی است که در مسیر گسل‌های زلزله واقع شده که از جمله آن می‌توان به گسل ایپک در منطقه بوئین زهرا، گسل شمال شهر قزوین، گسل الموت رود و گسل آوج اشاره کرد.

قزوین در حوزه زلزله، جزو استان‌های باخطر بالاست

وی افزود: قزوین در حوزه زلزله جزو استان‌های با خطر بالا است همچنین با توجه به رودخانه‌های زیادی که در سطح استان داریم مخاطرات سیل مناطق شهری و روستایی ما را تهدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: استان قزوین با حوادث دیگری همچون خشکسالی، سرمازدگی، طوفان، تگرگ و مواردی از این قبیل درگیر است. به طور مثال در بحث خشکسالی طی چند سال گذشته جزو استان‌هایی بوده که در بخش کشاورزی با خسارات فراوانی مواجه شده و چند سالی است که در بحث ریزگرد‌ها و آلودگی‌های هوا نیز جزو استان‌هایی است که تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارد.

این مسوول عنوان کرد: تقریبا می‌توان گفت در همه این حوادث اصلی که برخی از آن در سطح کشور شایع است، قزوین جزو استان‌های با خطر بالا به شمار می‌آید.

علیمی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین اقدام پیشگیرانه در بحث کاهش مخاطرات زلزله، موضوع ساخت و ساز اصولی و فنی است و بر این اساس احداث ساختمان‌ها باید مطابق ضوابط آیین نامه‌های مقررات ملی ساختمان و با نظارت ناظرین سازمان نظام مهندسی و شهرداری و راه و شهرسازی صورت بگیرد و ساختمان‌های قدیمی هم مقاوم سازی شوند.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع سیل اقداماتی را انجام دادیم که از جمله آن لایروبی رودخانه‌ها و پاکسازی پل‌ها است و تیم‌های ارزیاب در سطح استان ایجاد کردیم که متشکل از چند دستگاه شامل آب منطقه‌ای، مدیریت بحران، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و دستگاه‌های دیگری همچون جهاد کشاورزی و منابع طبیعی بوده و مباحث مربوط به رودخانه‌ها یعنی لایروبی مسیل‌ها و پاکسازی پل‌ها را کنترل و پیگیری می‌کنیم.

این مسوول یادآور شد: بحث آبخیزداری که بالا دست رودخانه‌ها است جهت کاهش و کنترل سیلاب اجرا می‌شود و پروژه‌های خوبی طی یکی دو سال گذشته در بحث آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها ایجاد و ساخته شده است.

احصای ۱۰۰ نقطه باخطر بالا در حوزه‌های آبخیزداری

وی عنوان کرد: سال گذشته پس از بازدید‌های کارشناسی ۱۰۰ نقطه با خطر بالا در مناطق شهری و روستایی در بحث پروژه‌های آبخیزداری احصا کردیم و از این تعداد برای ۲۰ نقطه با خطر بالا برنامه‌ریزی صورت گرفت و بخش زیادی از اقدامات ضروری مورد نیاز برای رفع خطر در این حوزه‌ها انجام شده است.

علیمی اذعان کرد: تعیین حریم بستر رودخانه‌ها جزو وظایف وزارت نیرو و آب منطقه‌ای است و از آن‌ها خواسته‌ایم که طبق قانون، متصرفین حریم بستر رودخانه‌ها را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند در این راستا مکاتبات زیادی هم انجام شده که بخش زیادی از این متصرفین در طول دو سال گذشته شناسایی و به قوه قضاییه معرفی شدند.

وی ادامه داد: همچنین لیست متصرفین در اختیار فرمانداران قرار گرفته تا از این طریق نیز بحث رفع تصرفات حریم بستر رودخانه‌ها با همکاری‌ای که با آب منطقه‌ای دارند، تسریع شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین از شناسایی ۵۲ روستای در معرض مخاطرات طبیعی در استان قزوین خبر داد و گفت: اوایل سال گذشته ۱۰ روستای در معرض خطر لغزش در استان که بیشتر در منطقه الموت بودند، شناسایی و به پژوهشگاه سوانح طبیعی معرفی شدند تا مطالعاتی در این خصوص انجام شد.

وی اضافه کرد: اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری مجدد روستا‌های سطح استان مورد رصد قرار گرفت و به جز خطر لغزش، روستا‌هایی هم که در معرض فرونشست زمین، سیل یا سوانح دیگری که منجر به خطرات بالا می‌شد هم پالایش شدند.

علیمی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب به جز ۱۰ روستای قبلی، ۴۲ روستای دیگر سطح استان هم که در معرض حوادث مختلف با خطر بالا بودند شناسایی شدند و برای مباحث مطالعاتی به پژوهشگاه سوانح طبیعی کشور معرفی شدند که فعالیت‌های مطالعاتی آن‌ها در جریان است و پس از مشخص شدن نتایج، اقدامات عملیاتی مورد نیاز برای روستا‌های مورد نظر انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده توسط سازمان نقشه برداری کشور، دشت قزوین بیشتر در محدوده روستا‌های بوئین زهرا و آبیک و بخشی از شهرستان البرز به دلیل برداشت بی‌رویه آب در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی در معرض خطر فرونشست است.

این مسوول با اشاره به میزان آمادگی استان در مواجهه با مخاطرات گفت: طی دو سال اخیر چندین مانور عملیاتی به صورت استانی و عملیاتی تحت عنوان مانور صفر بدون اینکه هیچ یک از دستگاه‌ها از قبل در جریان باشند در ساعات شب و معمولا در روز‌های تعطیل و غیر از وقت اداری برگزار شد و باعث شد تا دستگاه‌ها هماهنگ‌تر و آماده‌تر شوند.

برگزاری بیش از ۵۰ دوره تخصصی برای آمادگی تیم‌های امدادی و عملیاتی استان

وی افزود: از اواخر سال گذشته تا به امروز بیش از ۵۰ دوره تخصصی برای کارشناسان مرتبط دستگاه‌های اجرایی و امدادگران یا افرادی که در حوزه عملیاتی هستند، برگزار و تلاش کردیم تا آمادگی تیم‌های امدادی و عملیاتی تقریبا به صورت ۱۰۰ درصدی باشد. طبیعتا در حوادث و بحران‌ها ممکن است ضعف و مشکلی هم وجود داشته باشد، اما با حداکثر توان تلاش شده تا تیم‌ها در بیشترین آمادگی ممکن قرار بگیرند.

علیمی بیان کرد: تقریبا همه دستگاه ها، زیرمجموعه و عضو ستاد مدیریت بحران هستند و در مانور‌ها از آن‌ها کار عملیاتی می‌خواهیم و اقدامات صورت گرفته موجب شده تا دستگاه‌ها تقریبا آمادگی خوبی داشته باشند البته در برخی موارد ممکن است ضعف تجهیزاتی هم وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: بدون شک هر چه تجهیزات بهتر و بیشتر باشد بحث‌های عملیاتی در حوزه‌های بحران کامل‌تر انجام می‌شود، اما باید مقدورات کشور و اعتباراتی را که به استان‌ها ابلاغ می‌شود را هم در نظر گرفت.

این مسوول تصریح کرد: مجموعه‌هایی مثل هلال احمر، مرکز فوریت‌های پزشکی و نیرو‌های امنیتی و نظامی و راهداری تجهیزات بیشتری دارند و در حوزه حوادث و مخاطرات طبیعی در حد نیاز استان تجهیزات خوبی است؛ در این راستا بخش‌های خصوصی را هم احصا کردیم تا چنانچه بخش‌ها و شهرستان‌ها در بحران دچار کمبود تجهیزات باشند از بخش خصوصی هم استفاده کنند.

وی در پایان گفت: استان‌های معین هم در حوزه بحران تعیین شدند تا چنانچه حادثه‌ای بزرگتر از حجم امکانات و تجهیزات هر استانی اتفاق افتاد بتوان از استان‌های همجوار که به صورت استان‌های معین تعریف شدند کمک تجهیزاتی و لجستیک بگیریم و در این زمینه با مدیران استان‌های زنجان، گیلان، البرز و مرکزی جلسات مرتبط برگزار و هماهنگی‌ها انجام شده است.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار