استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت دعوت از نخبگان حوزه آب برای شناسایی روش‌های جدید کنترل سیلاب‌ گفت: روش‌های جدیدی که در دنیا برای مهار سیل در بخش سازه‌های کنار رودخانه‌ها استفاده می‌شود جایگزین روش‌های قدیمی و پرهزینه شوند.
کد خبر: ۱۱۳۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳ 23 October 2023

علی‌اکبر حسینی‌محراب شامگاه یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در اهواز با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش آبگرفتگی‌ معابر در فصل بارندگی گفت: اقدامات مطلوبی برای کاهش آبگرفتگی‌ صورت گرفته که با تمهیدات اتخاذ شده آمادگی لازم برای فصل بارندگی وجود دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی بارش نزولات آسمانی افزود: مدیران کل و فرمانداران باید تلاش کنند تا مردم در فصل بارندگی هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

حسینی محراب با تاکید بر شناسایی نقاط بحرانی، آسیب‌زا و ضرورت بررسی توسط کارشناسان و متخصصان عنوان کرد: روان‌آب ناشی از بارندگی به سمت کانون‌های ریزگرد، مزارع، تالاب‌ها، آبخیزداری و آبخوان‌داری هدایت شود تا از این نعمت خدادادی برای سرسبزی استان بهره‌برداری شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: سازمان آب و برق باید از رودخانه‌ها صیانت کند و با شناسایی مناطق در معرض خطر، روستاها و زمین‌های کشاورزی با کمک فرمانداران، بخشداران و دهیاران اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نقش هر دستگاه پیش از وقوع حادثه مشخص باشد ادامه داد: شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان، نقاط مستعد آبگرفتگی در زمان بارندگی را روی نقشه مشخص کنند و اقدامات فوری برای رفع آبگرفتگی‌های احتمالی صورت گیرد.

حسینی محراب از مدیران متولی خواست اولویت‌های کاری در زمینه بروز سیلاب‌های احتمالی را مشخص کنند و از امکانات فراهم شده در زمان سیلاب، با اولویت جلوگیری از آسیب رسیدن به دسترنج مردم در زمین‌های کشاورزی و تاسیسات آبرسانی استفاده شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر آگاهی بخشی به مردم در راستای مقابله با بحران در مرکز و شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: پیشگیری از آسیب به زندگی مردم، مغازه‌ها، منازل و مدارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است بنابراین آموزش و پرورش با همکاری شهرداری تمهیدات و اقدامات لازم را برای تسهیل تردد دانش آموزان اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید به صورت جدی در زمینه آگاهی‌بخشی به مردم ورود کند تا به هنگام بحران متضرر نشوند اظهار کرد: سازمان هواشناسی پیش‌بینی دقیق از وضعیت جوی ارائه کند تا مردم از شرایط آب و هوایی مطلع شوند.

حسینی‌محراب در ادامه گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی شرکت توزیع برق استان برای تداوم روشنایی شهر به هنگام وقوع بحران به ویژه سیل صورت گیرد تا خدمات رسانی به این مناطق سرعت یابد.

استاندار خوزستان با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی و جلب رضایت مردم در زمینه اقدامات عمرانی توضیح داد: ترمیم نقاط حفاری شده آسفالت در شهرها از جمله اهواز در دستورکار قرار گیرد و تغییر مسیرهای عبور و مرور، معرفی مسیر جایگزین در صورت بسته شدن خیابان‌ها از طریق رسانه ها آگاهی‌رسانی شود.

وی اضافه کرد: با وجود اجرای بزرگترین اقدامات در حوزه فاضلاب خوزستان، اما آنگونه که باید در جلب رضایت عمومی تاثیرگذار نبوده که دلیل آن اطلاع‌رسانی نامناسب به مردم است.

حسینی محراب همچنین بر لایروبی رودها و نهرها و اصلاح نقاط حادثه‌خیز توسط راهداری جهت کاهش خسارات احتمالی در مواقع بروز سیلاب تاکید کرد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار