مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان با اشاره به تاسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در آبان سال گذشته گفت: برای هر بیمار یک بسته خدمتی تعریف شده که حدود یکهزار میلیارد ریال منابع مالی نیز در خوزستان برای این صندوق جذب شده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۳ 24 October 2023

محمدرضا رضایی روز سه‌شنبه در نشست اتاق خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به مناسبت هفته بیمه سلامت اظهار کرد: در زمینه پوشش بیمه‌ای اتباع خارجی، تفاهمنامه‌ای با اداره کل امور اتباع خارجی در استان منعقد شد و بر اساس آن اتباع خارجی که به صورت قانونی در استان هستند می‌توانند زیر پوشش بیمه سلامت قرار گیرند با این تفاوت که آن‌ها ۲ برابر بیشتر از یک فرد ایرانی حق بیمه پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در خوزستان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه سلامت هستند گفت: از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که روستاییان هیچگونه حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند و حق بیمه‌ آن‌ها به طور کامل از طرف دولت به بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان افزود: همچنین ۶۰۰ هزار نفر در قالب صندوق بیمه سلامت همگانی، زیر پوشش قرار گرفتند که این افراد نیز حق بیمه پرداخت نمی‌کنند.

وی به صندوق کارکنان دولت در بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: در این صندوق که به کارمندان رسمی دولت تعلق دارد ۳۰۰ هزار نفر در استان، خدمات بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

رضایی افزود: بخش دیگری از بیمه‌ شدگان بیمه سلامت در قالب کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند و در صندوق سایر اقشار، خدمات بیمه‌ای را دریافت می‌کنند.

جذب ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در بیمه سلامت خوزستان

وی به جذب ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار بیمه سلامت استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: این اعتبار امسال در بخش بهداشت و درمان بیمه‌شدگان استان هزینه خواهد شد.

مدیر کل بیمه سلامت خوزستان افزود: از تعداد ۲ میلیون ۶۰۰ هزار بیمه شده، تنها ۳۰۰ هزار نفر حق بیمه را پرداخت می‌کنند و حق بیمه دیگر بیمه‌شدگان از طریق دولت یا منابع بیمه سلامت استان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به خدمات بیمه سلامت در حوزه درمان ناباروری و مادران باردار گفت: در استان خوزستان یک هزار و ۵۰۰ زوج نابارور زیر پوشش بیمه سلامت هستند.

بیمه سلامت رایگان برای پنج دهک نخست

وی شاخص بیمه را یکی از شاخص‌های عملکردی مطلوب دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: دهک یک تا پنج به صورت رایگان بیمه سلامت می‌شوند و تخفیف‌های مناسبی نیز برای دیگر دهک‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ مرکز در خوزستان با بیمه سلامت قرارداد دارند ادامه داد: ۷۰۰ پزشک، ۶۵۰ داروخانه، ۱۰۰ درمانگاه، ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد، ۵۳ بیمارستان و مراکز درمانی مختلف دیگر در استان خوزستان طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند.

وی به انعقاد تفاهمنامه با سازمان بهزیستی در زمینه حوزه خدمات توانبخشی و اوتیسم اشاره کرد و گفت: بر این اساس ۵۲ هزار نفر در زمینه خدمات توانبخشی نشان‌دار شده‌اند و ۵۹ کد خدمتی در سامانه‌ بیمه سلامت استان تعریف شده که بیمه‌شدگان حوزه توانبخشی می‌توانند این خدمات را با مراجعه به مراکز طرف قرارداد دریافت کنند.

رضایی در خصوص تعهد بیمه سلامت نسبت به زیر پوشش قراردادن خدمات روانشناسی افزود: براساس اعلام وزیر بهداشت و رییس بیمه سلامت کشور، روان‌درمانی و مشاوره زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است که طی چند روز آینده در سامانه بیمه سلامت استان به زودی تعریف می‌شود.

وی از نبود رغبت از سوی برخی ارایه دهندگان خدمات همچون بینایی‌سنجی برای قرارداد بستن با بیمه سلامت انتقاد کرد و گفت: علت دقیق این موضوع به صورت واضح مشخص نیست با این حال پرداخت‌های بیمه سلامت به روز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان به صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج به عنوان یکی از اقدام شاخص بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: این صندوق از آبان ماه سال گذشته تاسیس و برای هر بیمار یک بسته خدمتی تعریف شد که حدود یک هزار میلیارد ریال نیز در استان خوزستان برای این صندوق جذب شد.

پوشش ۱۰۷ بیماری خاص در بیمه‌سلامت

وی با بیان اینکه ۱۰۷ نوع بیماری خاص در بیمه سلامت استان تعریف شده است ادامه داد: بیشترین بیماری در بیمه سلامت استان در این زمینه به ترتیب مربوط به دیابت نوع ۲ با ۱۸ هزار نفر، سرطان با ۱۰ هزار نفر، فشار خون با حدود هفت هزار نفر است.

رضایی با اشاره به زیر پوشش قرار گرفتن درمان‌های دهان و دندان در بیمه سلامت خوزستان گفت: بسته خدمتی که بیمه سلامت یا تامین اجتماعی زیر پوشش قرار داده‌اند بسیار محدود است و در حد جرمگیری، کشیدن دندان و جراحی لثه است و هنوز ترمیم‌های مختلف مانند ایمپلنت‌گذاری زیرپوشش قرار نگرفته است که این موضوع بخش مغفول مانده قانون بسته بیمه سلامت است.

وی ادامه داد: از ۱۰۰ درصد هزینه ۷۵ درصد در زمینه بستری بیمارستانی و ۲۵ درصد مربوط به بخش مراجعات سرپایی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان خوزستان با بیان اینکه در مناطق کم برخوردار همه بیمه شده‌اند توضیح داد: در حال حاضر در استان خوزستان هیچ کسی بدون بیمه نیست مگر اینکه اطلاعات آن فرد در سامانه وزارت رفاه وجود نداشته باشد. افراد می‌توانند با کد *۱۶۶۶# وضعیت بیمه‌ای خود را مشخص کند.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار