رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مردم خود باید به عنوان ناظر تمامی تخلفات بهداشتی، پزشکی، دارویی و اورژانس و غیره را در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند. نظارت اگر مردمی باشد خیلی مشکل‌ها حل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳ 31 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، در استان کرمانشاه حدود سه هزار مطب و موسسه پزشکی وجود دارد که تنها توسط سیستم نظارتی دانشگاهی و دولتی امکان نظارت دقیق بر آن‌ها وجود ندارد.

تعداد زیادی از مطب‌ها و موسسه‌های پزشکی علمی و در سلامت کار می‌کنند ولی بین این تعداد هنوز هست در برخی مطب‌ها که همچنان کارتخوان ندارند، هزینه ویزیت را خارج از ضوابط اعلام شده دریافت می‌کنند، برخی‌ها با دادن شماره کارت بیمار را ترغیب به کارت به کارت می‌کنند و یا در موارد بیمار را برای انجام سونوگرافی، عکسبرداری حتی گرفتن دارو مجبور به مراجعه به مراکز خاصی از سونوگرافی، رادیولوژی، داروخانه و... می‌کنند.

قباد محمدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کرمانشاه راه‌حل این معضلات را در نظارت‌های مردمی توصیف می‌کند و می‌گوید: مردم خود باید به عنوان ناظر تمامی تخلفات بهداشتی، پزشکی، دارویی و اورژانس و غیره را در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند. نظارت اگر مردمی باشد خیلی مشکل‌ها حل می‌شود.

وی ادامه داد: گزارشات و شکایات ثبت شده در این سامانه از طریق حوزه وزارت و بهداشت رصد می‌شود، دانشگاه مربوطه باید با پیگیری و رصد شکایت‌ها؛ نتیجه را به‌صورت علمی در سامانه ثبت کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کرمانشاه اضافه کرد: در مواردی دانشگاه برای پیگیری و به نتیجه رساندن موضوع باید با شخص شاکی تماس بگیرد و موضوع را پیگیری کند.

وی گفت: یک کمیته با حضور قاضی دادگستری، نماینده سازمان‌های بیمه‌گر و تعزیرات حکومتی به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی هر استان نیز در سامانه ۱۹۰ فعالیت دارد؛ در این کمیته تمامی شکایت‌ها قرائت و رای می‌خورد و در سامانه ۱۹۰ گزارش می‌شود.

محمدی با تأکید روی گزارش‌های مردمی از طریق سامانه ۱۹۰، در خصوص قیمت ویزیت‌ها، افزود: سالی یک‌بار هیأت دولت عدد و تعرفه ویزیت‌ها را برای انواع رشته‌های پزشکی، مطب‌ها، رادیولوژی‌ها، متخصصان مختلف در رشته فوق‌تخصص، پزشکان عمومی و... را سالیانه طی جدول ابلاغ می‌کند، البته سابقه کار ضریب دارد تا حدود ۲۰ درصد می‌تواند به ضریب ثابت اضافه شود.

وی ادامه داد: تعداد داروخانه‌های شبانه‌روزی طی سه چهار سال گذشته در استان دو برابر شده، تعداد داروخانه‌های روزانه نیز خیلی افزایش یافته چون قانون تأسیس داروخانه‌ها تغییر کرده، قبلا براساس جمعیت به داروخانه شبانه‌روزی مجوز می‌داند به گونه‌ای که هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت یک شبانه‌روزی مجوز داده می‌شد اما الان این سقف جمعیتی برداشته شده در شهر کرمانشاه به ازای هر ۳۰ تا۴۰ هزار جمعیت یک داروخانه دایر می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار