مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین گفت: سه هزار و ۹۰۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های بارور این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴ 07 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «جبار خدامرادی» افزود: برداشت خرما امسال از سطح ۶۵۰ هکتار از باغات بارور این شهرستان انجام شد که محصول تولیدی نسبت به سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: امسال میانگین عملکرد تولید خرما در هر هکتار نخیلات قصرشیرین ۶ تُن در هکتار و به طور میانگین هر کیلوگرم خرما با قیمت یک میلیون ریال به فروش رسید که در مجموع سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال درآمد زایی برای باغداران به همراه داشت.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین در ادامه گفت: برداشت خرما زمینه به کارگیری و اشتغال ۳۰۰ نفر را در قصرشیرین فراهم کرد که علاوه بر در آمدزایی و صرفه اقتصادی در ایجاد اشتغال نیز موثر است.

خدامرادی اضافه کرد: خرمای تولید شده علاوه بر تامین مصرف داخل استان کرمانشاه به سایر استان های کشور نیز صادر و نحوه مصرف آن تازه خوری بود که بخشی نیز توسط زنان روستایی این شهرستان به شیره خرما تبدیل شد.

او گفت: قصرشیرین در مجموع ۹۵۰ هکتار نخلستان با رویکرد تولید عمده و تجاری دارد که ۶۵۰ هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است و از ارقام این منطقه می توان به «زاهدی»، «پیارم»، «برحی»، «ربی»، «خضراوی»، «جعفری»، «ازرق»، «اشرسی»، «کبکاب» و» مجول» اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین از آمادگی دولت برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت و ارائه حمایت و مشوق های لازم به سرمایه گذاران جهت ایجاد صنایع تبدیلی محصولان کشاورزی و باغی از جمله خرما مانند بسته بندی و فرآوری خبر داد.

خدامرادی اظهار کرد: واگذاری نهاده های کشاورزی، اختصاص نهال یارانه ای، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، تامین لوله و اتصالات انتقال برای آبیاری نوین و کاهش آثار خشکسالی از حمایت های جهاد کشاورزی از باغداران در یک سال گذشته با هدف ارتقای کیفی نخیلات قصرشیرین است.

قصرشیرین تنها منطقه استان کرمانشاه و حتی بخش شمال غربی کشور است که به واسطه شرایط خاص اقلیمی، امکان پرورش نخیلات و تولید خرما را دارد.

این شهرستان از گذشته‌های دور خاستگاه خرما بوده و باغداران این شهرستان با اصول کاشت و نگهداری خرما آشنایی کامل دارند ولی نبود بسته‌بندی مناسب و صنایع تبدیلی از مشکلات نخل‌داران این شهرستان است.

رقم اشرسی از نظر عملکرد کیفیت میوه و بازار پسندی نسبت به سایر ارقام ارجحیت دارد و بواسطه همین عملکرد بالا که گاهی تا ۴۰۰ کیلوگرم در هر نخل می‌رسد، تاکنون چند بار قصرشیرین عنوان بالاترین عملکرد خرمای کشور را بدست آورده است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که از این میزان حدود چهار هزار هکتار آن باغ مثمر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار