معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: اشتغال نیروها از طریق کاریابی‌های مجاز در استان خوزستان در شش‌ماهه نخست امسال، ۲۵ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 18 October 2015

حسین نظری معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: بخشنامه‌ای که استاندار خوزستان اوایل سال گذشته برای کلیه شرکت‌های دولتی و خصوصی مبنی بر اقدام به خریدهای داخلی اعلام کرد، کمک بسیار خوبی به صنایع استان به شمار می‌رود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که اجرای این بخشنامه، تأثیرات بسیار خوبی در بخش‌های مختلف استان داشته است. به‌عنوان نمونه در مراکز کاریابی (واسطه‌های معرفی کارجویان به کارگاه‌ها و واحدهای اقتصادی) رشد چنددرصدی معرفی به کار داشتیم؛ بنابراین رشد در کاریابی‌ها با وجود وضعیت رکود در کشور، گویای تأثیر خوب این بخشنامه در استان است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: در زمینه پذیرش نیرو و اجرای ماده ۸۰ قانون برنامه پنجم (کارفرمایی که نیروهای خودش را از طریق کاریابی‌ها جذب کند مشمول تخفیف بیمه سهم کارفرما می‌شود) در خوزستان حدود ۲۵ درصد در ۶ ماه اول امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم.

نظری بیان کرد: به‌هرحال در شرایط فعلی رکود که نباید انتظار رشد داشته باشیم، افزایش ۲۵ درصدی به‌کارگیری افراد توسط کارفرمایان از طریق کاریابی‌ها رقم قابل‌توجهی است.

وی یادآور شد: تأثیر خوب بخشنامه خرید از داخل استان در واحدهای کوچک تولیدی کاملاً روشن است. همچنین در راستای همین بخشنامه، کاریابی‌های استان توسعه پیدا کرده و این توسعه افزایش در به‌کارگیری افراد بیکار و درآمد را برای آنها در پی داشته است.

معاون تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: قطعاً توسعه کاریابی‌ها منجر به افزایش فعالیت‌های خروجی آنها و اشتغال‌زایی بهتری می‌شود. وقتی این افزایش‌ها محقق شود، ضمن اینکه این امر در خدمت‌رسانی به مردم هم تأثیر مثبتی خواهد داشت.

اعزام نیرو به خارج از کشور

نظری در ارتباط با اعزام نیرو به خارج از کشور گفت: در استان یک کاریابی خارجی داریم که مجوز اعزام نیرو به خارج از کشور را دارد. با برگزاری نشست‌های مشترک با اتاق تعاون، موفق به اعزام تعدادی نیرو به استان بصره عراق شدیم. با این اعزام در واقع بخشی از هدف ما برای اعزام نیرو به کشور عراق محقق شده است.

وی اضافه کرد: شرایط اعلامی از سوی کشور مقصد، باید مقبول نیروی اعزامی هم باشد وگرنه ما مشکلی برای اعزام نیرو نداریم. اقدامات بسیار خوبی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد کردیم. قطعاً در آینده این فعالیت‌های اعزام نیروی کار به خارج از کشور را ادامه می‌دهیم.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یادآور شد: برای اعزام نیرو به خارج از کشور هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی فعلا با توجه به نزدیک بودن استان بصره کشور عراق به خوزستان، آن را هدف قرار داده‌ایم. البته مقرر شده تا از ظرفیت استان‌های هم‌جوار بصره مانند استان میسان هم استفاده کنیم.

بانک‌ها مانع تحقق اشتغال خانگی

نظری در ارتباط با پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی گفت: معمولاً مشاغل خانگی با تسهیلات کم، زمینه اشتغال یک نفر را فراهم کرده و برخی مواقع نیز باعث ایجاد کارگاه‌های کوچک می‌شوند. در همین راستا سال‌های گذشته تسهیلات خوبی در این زمینه اختصاص داده شد.

وی افزود: اگر مشکلی در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی وجود داشت، عمدتاً از طرف برخی از بانک‌ها بوده و بیشتر بانک‌ها همکاری خوبی در پرداخت‌ها داشتند. ولی متأسفانه سال گذشته با توجه به اینکه برای تسهیلات مشاغل خانگی سود بالایی حدود بیش از ۲۲ درصد را در نظر گرفتند، مورد استقبال متقاضیان قرار نگرفت.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تأکید کرد: به‌هرحال پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته از محل منابع داخلی بانک‌ها بود و به همین دلیل متقاضیان خیلی آن را مورد استقبال قرار ندادند.

نظری ادامه داد: سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان برای پرداخت این تسهیلات اختصاص داده بودند، ولی به دلیل استقبال نکردن کافی مبلغ خیلی کمی از آن پرداخت شد.

نظری در پایان گفت: امسال از محل قرض‌الحسنه ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در نظر گرفتند. با توجه به سود کم این تسهیلات پیش‌بینی می‌شود امسال پرداخت‌های خوبی داشته باشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار