سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۴۴ هزار تن بذر گواهی شده از اوایل مهرماه تا کنون در استان توزیع شده است.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ 05 December 2023

تابناک خوزستان: عبدالرضا سیداحمدی بیان کرد: این تعداد بذر گواهی شده گندم، جو، کلزا و ذرت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: سال زراعی گذشته (۱۴۰۲-۱۴۰۱) میزان ۳۶ هزار و ۶۴۷ تن بذر گندم، ۵۴۰ تن بذر کلزا و ۳۲۴ تن بذر جو در استان توزیع شده است.
سید احمدی به برنامه تولید بذر استان در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: ۵۹ هزار تن بذر توسط شرکت‌های تولیدکننده در سال زراعی پیش رو در حال تولید است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و صفی آباد علاوه بر تامین هسته بذری مورد نیاز استان، نیاز استان‌های همجوار را نیز تامین می‌کنند.

وی اظهار کرد: ۸۷۹ هزار هکتار از اراضی استان خوزستان زیر کشت گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزا آبی و دیم، چغندرقند، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، شبدر، باقلا، عدس و نخود دیم و سایر سبزی و صیفی رفته است.

سیداحمدی در خصوص عملکرد محصولات پاییزه استان توضیح داد: باتوجه به اینکه اقدامات انجام شده از جمله توزیع بذر گواهی شده و تهیه کودهای پایه کشت به موقع، انتظار برداشت محصولات پاییزه مناسبی وجود دارد ولی بارندگی‌ها تاکنون بسیار کمتر از حد انتظار بوده و این مساله میزان برداشت را به ویژه برای محصولات دیم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

استان خوزستان با دارا بودن یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است؛ از این میزان اراضی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار استان اراضی آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار نیز در دسته اراضی دیم قرار دارند.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این نظر در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار