نیروگاه رامین اهواز با تولید انرژی، نقش بسیار مهمی در تامین برق مورد نیاز استان خوزستان و همچنین کشور به ویژه در زمان‌های پیک مصرف ایفا می‌کند که در سال جاری با افزایش ۱۸ درصدی تولید برق توانسته در مسیر برنامه دولت سیزدهم در راستای رفع ناترازی تولید و مصرف برق در کشور گام بردارد.
کد خبر: ۱۱۴۴۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ 19 December 2023

تابناک خوزستان: نیروگاه حرارتی رامین اهواز در ۲۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده و در سال ۱۳۵۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. بر پایه آمار، این نیروگاه، برق حدود ۴۲ درصد استان خوزستان و ۶ درصد کشور را تولید می‌کند.

نیروگاه رامین به ‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه بخاری کشور شناخته می‌شود که به گفته محسن حافظی‌بیرگانی، مدیر عامل این نیروگاه همه واحدها و برج‌های آن طی یک تا ۲ سال اخیر مورد تعمیر قرار گرفته و با انجام اقدامات شبانه‌روزی در سال جاری افزایش ۴۰۰ مگاوات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند و در نتیجه به عنوان یکی از چهار نیروگاه برتر کشور معرفی شد.

بر اساس گزارش مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز، شبکه برق خوزستان و اهواز به شدت به ولتاژ و مگاوات نیروگاه رامین وابسته است از این رو تاثیر به سزایی در پایداری برق این استان ایفا می‌کند.

حافظی بیرگانی معتقد است نبود مشکل در تامین برق تابستان سال جاری به اذعان مدیران توزیع برق و برق منطقه‌ای حاکی از عملکرد خوب و درست نیروگاه رامین بوده به طوری که در پیک برق تابستان سال جاری، میزان تولید برق ۱۸ درصد یعنی به میزان ۴۰۰ مگاوات ساعت افزایش پیدا کرد و به یک هزار و ۴۰۰ مگاوات رسید.

افزایش ۱۸ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

هدفگذاری افزایش تولید در تابستان ۱۴۰۳

وی به هدفگذاری این نیروگاه برای سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: برنامه تولید نیروگاه برای تابستان پیش رو رسیدن به یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات است.

مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز افزود: سال گذشته از این نیروگاه هفت میلیون و ۷۸۴ هزار و ۹۶ مگاوات ساعت برق و در هشت ماهه سال جاری نیز پنج میلیون و ۸۴۹ هزار و ۸۶۲ مگاوات ساعت برق تولید شده است.

حافظی بیرگانی تعمیرات اساسی واحد شماره پنج، تعمیرات میان دوره‌ای واحدها، تعمیرات و رفع محدودیت برج‌ها و رفع محدودیت استارت بویلر را از جمله اقدامات مهم تعمیراتی انجام شده در نیروگاه طی یک‌سال گذشته عنوان کرد.

افزایش ۱۸ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

بومی‌ساز قطعات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در ادامه به بومی‌سازی قطعات نیروگاه با استفاده از توان و دانش داخلی به منظور بی‌نیازی به خارج از کشور اشاره و تاکید کرد: تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌ بنیان از جمله اولویت‌های شرکت به ویژه در زمینه تولید قطعات و بومی‌سازی آن‌ها است.

حافظی بیرگانی ساخت بوستر پمپ بویلر را یک اتفاق مهم در زمینه قطعه‌سازی برای نیروگاه‌ها عنوان کرد و گفت: بومی‌سازی این قطعه در نیروگاه رامین اهواز با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است و ساخت آن اتفاقی مثبت برای نیروگاه‌های کشور به شمار می‌رود و می‌تواند پس از آن وارد چرخه تولید شود.

مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز ادامه داد: سال گذشته در مجموع هفت هزار قطعه و در هشت ماهه سال جاری نیز چهار هزار و ۳۴۹ قطعه ساخته و بازسازی شد.

افزایش ۱۸ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیارد ریالی

وی همچنین به ساخت دستگاه "تصفیه روغن سیستم کنترل" به عنوان یکی از اقدامات شاخص نیروگاه اشاره کرد و افزود: با ساخت این دستگاه از محل تصفیه روغن انجام شده ۳۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی ریالی صورت گرفت؛ این دستگاه با هزینه‌ای حدود پنج میلیارد ریال ساخته شد در حالی که ارزش آن بیش از یکصد میلیارد ریال است.

حافظی بیرگانی در خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه گفت: سال گذشته حدود ۳۰ روز در یکی از واحدها از سوخت مازوت استفاده شد اما در سال جاری تاکنون از سوخت مازوت استفاده نشده و همکاری شرکت گاز برای تامین سوخت نیروگاه بسیار موثر واقع شده است.

وی یادآور شد: سوخت اصلی واحدهای نیروگاهی گاز طبیعی است و مازوت درواقع به عنوان سوخت دوم در شرایط خاص و براساس صدور دستورالعمل شورای امنیت ملی که اجرای آن الزامی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزایش ۱۸ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

سوخت مازوت آسیبی برای تجهیزات نیروگاه

مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز ادامه داد: ما به هیچ عنوان تمایلی به استفاده از سوخت مازوت نداریم چراکه مصرف مازوت آسیب‌های زیادی به تجهیزات نیروگاه وارد می‌کند.

وی با اشاره به جذب نیرو و تبدیل وضعیت کارکنان گفت: ۲۷ نفر از میان نخبگان دانشگاهی از طریق آزمون استخدامی طی سال‌های ۱۴۰۰ تا۱۴۰۲ استخدام شده است همچنین ۳۰۵ نفر از کارکنان نیروگاه در طول سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون تبدیل وضعیت شده‌اند.

حافظی بیرگانی توضیح داد: جذب نیرو به صوت فصلی به منظور اورهال تجهیزات جانبی و اساسی انجام می‌شود اما جذب نیرو به صورت رسمی تنها از طریق آزمون امکان‌پذیر است.

مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز با اشاره به اردوهای راهیان پیشرفت بیان کرد: حدود ۲ هزار دانش آموز، دانشجو، کارکنان ادارات استان در قالب ۷۰ گروه از مهر ماه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ از نیروگاه بازدید کرده اند.

افزایش ۱۸ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز

اقدامات پیش رو در نیروگاه رامین اهواز

وی به طرح‌های برنامه‌ریزی شده در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: اورهال اساسی واحد شماره ۲، تعمیرات نیمه سنگین واحد شماره سه، پنج و یک، پروژه انتقال آب حیات، استقرار سیستم RO، اجرای برنامه‌های بهینه سازی و تعمیرات و مدرنیزه کردن سه برج خنک کننده که نقش اساسی در تولید مگاوات واحدها در سال ۱۴۰۳ دارند از جمله اقدامات در دست انجام است.

حافظی بیرگانی عمر بیش از ۴۰ سال نیروگاه و فرسودگی دستگاه‌ها و تجهیزات و کیفیت پایین آب کارون را یکی از چالش‌های عمده نیروگاه برشمرد و آن را نیازمند توجه ویژه دانست تا براساس شعار سال بتواند در زمینه رشد تولید مجددا به نقطه اوج خود برسد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار