مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه:
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: هنگام مواجه با حادثه دیدگان نخستین اقدام مهم و اساسی احیای قلبی ریوی این بیماران است.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ 24 December 2023

محمدباقر محمدی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، با اشاره به برخورد با حادثه دیدگان و مصدومین اظهار کرد: در اثر سوانح گوناگون مانند تصادف، غرق شدن یا خفگی ممکن است مصدوم نفس نکشد و دچار ایست قلبی شود.

وی افزود: در چنین شرایطی عملیات احیای قلبی-ریوی یا همان سی.پی.آر شانس زنده ماندن را به فرد مصدوم تا زمان رسیدن پزشک به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه تصریح کرد: پیش از هر کاری با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفته و دیگران را از اطراف برای کمک رسانی صدا کنید، برای شروع ابتدا هوشیاری و تنفس مصدوم باید بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر مصدوم با صدا کردن و تکان دادن شانه‌ها واکنشی نشان نداده و اگر زیر چانه مصدوم را با انگشت به عقب بردید و صدایی از تنفس مصدوم به گوش نرسید و صدایی از او نیامد مصدوم نیازمند احیای قلبی و ریوی است.

محمدی بیان کرد: ابتدا با دست به آرامی سر مصدوم را به عقب برده و با انگشت‌ درون دهان بیمار را بررسی کنید تا در صورت وجود جسم خارجی در دهان بیمار آن‌ را خارج کنید.

وی افزود: ٢ انگشت خود را در محل نبض گردن بیمار گذاشته و به مدت ۱۰ ثانیه آن را چک کنید، در ۱۰ ثانیه نبض بیمار باید حداقل چهار بار بزند، اگر نبض بیمار غیر عادی بود باید ماساژ قلبی را آغاز کنید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه گفت: توجه داشته باشید که اگر نبض مصدوم و تنفس او در حالت عادی باشد، در صورتی که عملیات ماساژ قلبی مصدوم را آغاز کنید وضعیت او وخیم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: برای شروع عملیات احیا، مصدوم را به پشت و به صورت طاق باز بر روی سطح صاف و سفت بخوابانید، در کنار مصدوم زانو زده و سپس عملیات احیا را آغاز کنید.

محمدی خاطرنشان کرد: برای انجام احیا و ماساژ قلبی پاشنه و کف دست را روی نیمه پایین جناق سینه قرار دهید، دست دیگر را روی دست اول بگذارید، به صورتی که موازی یکدیگر قرار بگیرند و سپس انگشت‌ها را در هم قفل کنید.

وی اذعان کرد: در این شرایط باید مطمئن شوید که به قسمت شکم و دنده‌ها فشار وارد نکنید، همچنین فشار احیای قلبی و ریوی باید به حدی باشد که نیمه پایینی جناق سینه پنج تا ۶ سانتی متر داخل برود.

وی افزود: سپس بدون برداشتن دست فشار را قطع کنید تا قفسه سینه به حالت اولیه برگردد،‌ اگر شرایط برای ماساژ دهان به دهان مهیا نبود یا برای تنفس مصنوعی آموزش ندیدید، ماساژ قلبی را به مدت یکصد تا ۱۲۰ بار در دقیقه ادامه دهید.

محمدی بیان کرد: اگر تنفس بیمار برگشت، آب دهانش را قورت داد یا چشمانش را باز کرد عملیات احیا را متوقف کنید، اما اگر علائم حیاتی وجود نداشت باید همان مراحل را دوباره تکرار کنید.

وی گفت: برای احیای قلبی و ریوی شما می‌توانید ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی را همزمان انجام دهید، یعنی به ازای هر ۳۰ ثانیه ماساژ قلبی ۲ بار تنفس مصنوعی انجام دهید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار