معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این استان با دارابودن ۱۰۶ هزار راس گاومیش، رتبه نخست جمعیت این دام را در کشور دارد.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ 24 December 2023

تابناک خوزستان: عبدالامیر نیرومند بیان کرد: استان خوزستان یکی از مناطق اصلی پرورش گاومیش در کشور است و خاستگاه این دام محسوب می‌شود.

وی به نقش موثر این دام در تامین و تولید مواد لبنی و گوشت قرمز استان اشاره کرد و افزود: گاومیش‌های خوزستان به دلیل سازگاری با محیط، مقاومت در برابر بیماری‌ها، پایین بودن هزینه نگهداری و استفاده موثر از ضایعات کشاورزی و مواد خشبی کم ارزش یکی از ذخایر ژنتیکی باارزش دامی به شمار می‌رود.

مواد خشبی از ترکیب ملاس نیشکر یا چغندر و اوره به اضافه ضایعات و محصولات کشاورزی از قبیل ذرت علوفه، یونجه، کاه و کلش دامی و دیگر موارد افزودنی تشکیل می‌شود.

نیرومند ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، از حدود چهارهزار و ۹۳۴ واحد پرورش گاومیش خوزستان، ۷۷ هزار و ۶۸۱ تن شیر تولید شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: این میزان تولید، ۱۳ درصد نیاز استان به شیر را تامین می‌کند.

وی گفت: با تولید پنج هزار و ۷۶۵ تن گوشت قرمز در واحدهای پرورش گاومیش استان، ۱۰.۵ درصد نیاز استان به گوشت تامین می‌شود؛ در حال حاضر در راستای تامین و تنظیم بازار گوشت و جبران کسری تولید داخل، واردات دام زنده سبک و سنگین به کشور با نظارت سازمان دامپزشکی مجاز است.

نیرومند بیان کرد: ممنوعیتی برای نقل و انتقال دام از سایر استان‌های کشور به خوزستان وجود ندارد و صرفا برای دام‌های پرواری است؛ با این وجود مکاتبات زیادی توسط سازمان جهاد کشاورزی و معاونت اقتصادی استانداری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای رفع این محدودیت انجام شده ولی تاکنون این موضوع حل نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: با توجه به جمعیت استان و سرانه استاندارد مصرف گوشت قرمز با حدود ۱۱ کیلوگرم در سال، نیاز استان به گوشت قرمز حدود ۵۲ هزار و ۵۶۰ تن برآورد شده که متناسب با قیمت سایر محصولات پروتئینی مانند ماهی و گوشت مرغ، مناسبت های تقویمی و فصول سال متغیر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار