استاندار خوزستان به تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های دولت در استان پرداخت.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ 17 January 2024

تابناک خوزستان: علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان شامگاه سه‌شنبه ۲۶ دی ماه با حضور در یک برنامه تلوزیونی گفت: خوشبختانه خوزستان از نظر شاخص رشد جمعیت و توسعه نسبت به استان های بزرگ کشور شاخص های خوبی دارد و در فولاد، کشاورزی، نیشکر هم در تولید و هم در صادرات رتبه های خوبی داریم.

وی افزود: خوزستان در تولید خوراک کارخانجات صنعتی آمار نسبتا خوبی دارد، هرچند ما انتظار داریم همه ظرفیت های کارخانجات ما فعال شود که به دلیل عرضه خوراک صنعتی در بورس و محدودیت سهمیه ها این اتفاق رخ نداده است. با همکاری نمایندگان مجلس پیگیر هستیم این سهم را افزایش دهیم و اگر مجوزات لازم صادر شود سهم ۳۰ درصدی بورس حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت و تاثیر زیادی در تولید و اشتغال استان خواهد داشت.

حسینی محراب ادامه داد: روز گذشته (سه شنبه) نیز در مراسمی که در ماهشهر برگزار شد مطرح کردیم که صنایع پایین دستی پتروشیمی باید گسترش یابد تا منجر به ارزش افزوده شود و از خام فروشی صرف خودداری کنیم. پیشنهاد و خواسته ما نسبت سی درصدی به هفتاد درصدی است یعنی به ازای هر سی درصد سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ پتروشیمی تا هفتاد درصد صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد شود.

استاندار خوزستان اظهارکرد: شش یا هفت منشا آلایندگی هوا داریم که آتش زدن مزارع، فعالیت فلرهای نفتی، کارخانجات و مسائل ترافیکی از آن جمله است و از محیط زیست خواستیم نظارت جدی و قوی به صنایعی که دستورالعمل های لازم را رعایت نمیکنند داشته باشد همچنین بناست تعدادی از کارخانجات آلوده کننده هوا از جمله کربن بلک به نقاط دور از شهر منتقل شود.

حسینی محراب بیان کرد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کاشت درخت های متناسب با اقلیم است. در این راستا طرح ۳۰۰ هزار هکتاری زراعت چوب در دولت مطرح شد و دولت هم با توجه به مزایای محیط زیستی آن موافقت کرد و با بررسی های صورت گرفته اجرای این طرح میتواند حدود چهار تا پنج درجه دمای هوا را کاهش دهد و در کنار آن میتواند منشأ درامد کشاورزان محلی باشد. در حال حاضر سالانه پانصد میلیون دلار واردات چوب داریم و با اجرای این طرح از این واردات بی نیاز خواهیم شد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: موضوع اصلی منطقه ما آب است و کشورهای مختلف به دلیل تغییر اقلیم و گرمایش جهانی در این زمینه دچار چالش هستند. در خوزستان به دلیل وجود رودخانه ها و سدهای مختلف شرایط نسبتا خوب بوده است با این وجود امسال متاسفانه سال کم بارشی بوده است و با توجه به وابستگی سدهای خوزستان به سرچشمه های استانهای بالادستی نیاز داریم برای تابستان و پاییز آینده برنامه ریزی و مدیریت منابع آب داشته باشیم.

حسینی محراب گفت: سال گذشته در حوضه کرخه مشکل داشتیم امسال در حوضه های کرخه و مارون مشکل داریم. در حوضه کارون نیز در بالادست بارش کمتری داشتیم و البته حوضه دز نیز وضعیت خوبی ندارد لذا باید با کمک مردم، کشاورزان، نخبگان و سران عشایر یک توازنی بین داشته ها و مصارف خود و حقابه های مناطق پایین دست و بالادست ایجاد کنیم.

وی افزود: بزرگترین کاری که در سطح شهری در حال انجام است در بخش فاضلاب است که ناشی از توجه دولت های مختلف بویژه دولت حضرت آیت الله رییسی به استان خوزستان است.

استاندار خوزستان ادامه داد: خوشبختانه حدود ۶۰ درصد شبکه فاضلاب اهواز و کارون انجام شده است و امیدواریم با شروع مسئولیت مدیرعامل جدید آبفا که از نیروهای صاحب تجربه و متخصص است روند کارها با جدیت و سرعت مناسبی تداوم داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مهمترین اقدامات و طرح هایی که توسط دولت سیزدهم در خوزستان اجرا شده یا در حال انجام است موارد متعددی را نام برد که از آن جمله می توان به طرح آب غدیر با پوشش ۲۶ شهر و هزار روستای استان، آب شمال شرق با گستره آبرسانی به ایذه، هفتکل، باغملک و بخش های اطراف، آب جنوب شرق (کوثر) شامل هندیجان، ماهشهر، رامشیر، امیدیه و مناطق اطراف، تصفیه خانه فاضلاب اهواز، کارون، شادگان، خرمشهر و آبادان و برخی شهرهای شمالی، تصفیه خانه بهنام محمدی شوشتر، اندیمشک و کوت سید امیر، آبرسانی و پایدارسازی آب ۱۷۶۰ روستا در مدت زمان فعالیت دولت با کمک سپاه، آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه به بصره با حضور معاون اول رئیس جمهور، فعال شدن متروی اهواز پس از سالها توقف، نیروگاه دوکوهه اندیمشک با ظرفیت ۴۵۱ مگاوات برق، نیروگاه مقیاس کوچک میانرود دزفول با ظرفیت ۲۵ مگاوات، برق‌رسانی به ۵۲ روستای بدون برق، راه اندازی فاز دو پالایشگاه آبادان، بهره برداری از پالایشگاه گاز هویزه، گازرسانی به ۲۴۳ روستای استان، افتتاح راه آهن دو خطه اندیمشک به اهواز به طول ۴۵ کیلومتر، ساخت ۹۰ کیلومتر جاده بین شهری و ۲۴۰ کیلومتر جاده روستایی، افزایش تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان بین شهری و شهری، ساخت ۹۴۸ کلاس و ۲۴۰ مدرسه با کمک خیرین، اجرای بیش از ۳۷۰۰ پروژه از محل عوارض آلایندگی در سطح روستاها، بازنگری طرح هادی ۹۳۴ روستا و اجرای ۷۹۵ طرح از این تعداد که موحب آبادانی و توسعه روستاها میشود، آسفالت ۶۰۰ روستا معادل سه میلیون متر مربع، توزیع ۳۰۷ دستگاه ماشین‌آلات برای روستاها، بیمه ۱۸۶ هزار واحد منازل روستایی، راه اندازی صندوق بیمه کشاورزان و عشایر، ترویج خوشه های کسب و کار در سطح روستاها و … اشاره کرد.

حسینی محراب تصریح کرد: در زمینه راهسازی استان ۶۵۰ کیلومتر با اعتبار بیش از ۱۲ همت که ۲۶۰ کیلومتر در قالب ۶۰ پروژه فعال است و چهار بانده شدن عمده مسیر منتهی به مرز چذابه، تعریض مسیر اهواز خرمشهر و مسیر اهواز ایذه لردگان مهمترین آنها است.

وی عنوان کرد: در دهه فجر تاسیسات نفت سپهر و جفیر با ظرفیت تولید ۵۰ هزار بشکه در روز به بهره‌برداری می‌رسد که سه میلیارد دلار توسط دولت برای آن سرمایه گذاری شده است.

حسینی محراب در خصوص اجرای انتخابات توضیح داد: انتخابات های گذشته را بررسی کردیم و مشکلات را شناسایی کردیم. برای پوشش فیبر نوری با مخابرات قراداد بستیم و برای تضمین بیشتر سلامت انتخابات ده درصد از صندوق های سیار را کاهش دادیم و دوازده درصد صندوق های ثابت را افزایش دادیم. آموزش دست اندرکاران انتخابات انجام شد و بناست در آبادان انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: با رویکرد موسعی که شورای نگهبان اعمال کرد زمینه رقابت فراهم است و دولت در انتخابات نه لیستی دارد و نه از هیچ جریانی حمایت می کند. دولت تلاش می کند زمینه حضور همه مردم و گروه ها را فراهم کند. از نظر ما رای مردم حق الناس است و تمام دست اندرکاران انتخابات موظف به صیانت از این امانت هستند.

حسینی محراب در پایان گفت: مردم استان مردمی آگاه، وفادار و با عظمت هستند و قطعا در انتخابات با حضور پررنگ و باشکوه خود موجب ناامیدی دشمنان خواهند شد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار