بر اساس رنگ بندی تاکسی‌ها در سطح دنیا نهایتا در مورد این نوع از ناوگان یعنی تاکسی سدان برقی در کشور رنگ آبی فیروزه‌ای تصویب شد.
کد خبر: ۱۱۵۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ 26 January 2024

به گزارش تابناک تهران، مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک کشور در این رابطه گفت: اخیرا باتوجه به پروژه برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و از آنجایی که شهرداری تهران در این موضوع پیشگام است، برای تعیین رنگ به شورا درخواست داده بود تا به تامین کنندگان خودرو رنگ مشخص را اعلام کنند.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور با اشاره به جلسه صد و نود یکم شورای عالی ترافیک کشور که با حضور شهردار تهران برگزار شد، گفت: بر اساس قوانین حاکم تعیین ضوابط خودروی مناسب برای تاکسی شهری در اختیار شورای عالی ترافیک است. این ضوابط در دو جلسه گذشته برای تاکسی‌های سدان بنزینی و گاز سوز تصویب شده بود.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس رنگ بندی تاکسی‌ها در سطح دنیا نهایتا در مورد این نوع از ناوگان یعنی تاکسی سدان برقی در کشور رنگ آبی فیروزه‌ای تصویب شد.

شفیعی با تاکید بر اینکه انتخاب این رنگ با ۵ استدلال صورت گرفت، بیان کرد: اولین استدلال این بود که رنگ آبی فیروزه‌ای متعارف‌ترین رنگی است که در دنیا استفاده می‌شود و حجم قابل توجهی از این ناوگان در دنیا از طیف رنگ‌های آبی استفاده می‌کنند. دومین موضوع این بود که این رنگ مفهوم پاکی که هدف اصلی برقی سازی است و سازگاری با محیط زیست را بیان می‌کند، نشان می‌دهد.

وی افزود: سومین دلیل برای انتخاب رنگ فیروزه‌ای این بود که این رنگ در خودرو‌های کشور متعارف نیست و برای این نوع از تاکسی‌ها رنگ شاخصی خواهد بود که دو فایده به همراه دارد؛ اول اینکه برای مسافرین تشخیص این خودرو ساده‌تر خواهد بود و دوم اینکه به عنوان یک عامل فرهنگ سازی یک علامت ممیزه‌ای است و نشان دهنده تلاش خدمتگزاران مردم در دولت و شهرداری برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور ادامه داد: چهارمین موضوع این بود که رنگ آبی فیروزه‌ای یکی از رنگ‌های اصلی در معماری ایرانی-اسلامی است و در بسیاری از بنا‌هایی که در گذشته بنا شده به کار می‌رفته و عمدتا در کاشی کاری کاربری داشته است.

شفیعی، ترافیک کشور دلیل پنجم را در راستای ایمنی خواند و گفت: با توجه به تعداد تاکسی‌های برقی نسبت به خودرو‌های عادی، این رنگ می‌تواند به ایمنی تردد تاکسی‌ها که حجم بالایی هم دارند، کمک کند.

وی ادامه داد: در این جلسه شورای عالی ترافیک قرار شد یک پیشنهاد از طرف شورا به فراجا برای تغییر رنگ پلاک وسایل نقلیه برقی اعم از «موتور سیکلت، خودرو‌های سدان، ون و اتوبوس‌ها» ارسال شود و دو رنگ سبز و آبی به عنوان زمینه پلاک این وسایل نقلیه مشخص شود.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور در پایان بیان کرد: این رنگ‌ها علاوه بر اینکه برای خودرو‌های برقی در دنیا متعارف است می‌تواند برای اعمال قانون، مشوق‌ها و محدودیت‌های آینده در تعیین نوع سوخت خودرو‌ها کمک رسان شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار