راه‌اندازی بازارچه مرزی تیله‌کوه شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه که اکنون در دستور کار مسوولان استان قرار گرفته، راه بازگشت رونق اقتصادی به این شهرستان برای منتفع شدن مردم و مرزنشینان منطقه است.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ 27 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار عامل مهمی در توسعه اقتصادی هر منطقه محسوب می شود و با در نظر گرفتن همین اصل مهم و اساسی بود که توسعه و رونق اینگونه بازارچه‌ها با هدف افزایش صادرات کالاهای تولیدی و دسترسی سریع و آسان به کالاها مورد توجه دولت و دست اندرکاران قرار گرفته است.

بیکاری و کمبود منابع درآمدی برای مرزنشینان از مهمترین مشکلات شهرستان های مرزی غرب کرمانشاه از جمله سرپل ذهاب طی سال های پس از جنگ تحمیلی بود از این رو مسوولان کشور را بر آن داشت که به راه اندازی بازارچه مرزی در این منطقه همچون دیگر مناطق مرزی کشورمان اقدام کنند تا از این طریق مردم مرزنشین بتوانند با وارد کردن کالاهای خارجی مجاز، به وضعیت معیشتی خود سامان دهند.

بازارچه مرزی تیله‌کوه یکی از بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه است که در سال ۱۳۷۵ از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب و توسط مسوولان وقت در سال ۱۳۸۸ راه اندازی شد که پس از مدتی از فعالیت آن تعطیل شد و اکنون این تعطیلی ۶ ساله شده و از این رو به عنوان یکی از مطالبه های جدی مردم سرپل ذهاب مطرح است.

بازارچه مرcی تیله کوه با منطقه پشته عراق هم مرز است که در زمان فعال بودن آن شاهد مبادلات تجاری و کوله بری در این بازارچه مرزی بودیم و همین عامل باعث رونق اقتصادی شهرستان در زمان فعالیت آن شده بود که اکنون با توجهی که دولت سیزدهم به زیرساخت ها و توسعه مرزها و راه اندازی بازارچه های مرزی و بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان دارد در آستانه بازگشایی مجدد است.

بازارچه مرزی تیله کوه در سرپل ذهاب با اقلیم کردستان عراق هم مرز است و تا مرکز استان کرمانشاه ۲۰۰ کیلومتر و تا قصرشیرین ۷۰ کیلومتر مسافت دارد و فعالیت دوباره آن علاوه بر اشتغالزایی جوانان این شهرستان و همچنین در کنار دیگر مرزهای غرب کرمانشاه، نوید بخش تحول اقتصادی در آینده نزدیک است.

طی چند ماه اخیر شاهد تلاش مسوولان کرمانشاه و انجام رایزنی و برگزاری نشست با طرف عراقی به منظور راه اندازی دوباره این بازارچه و انجام مقدمات لازم برای استقرار دستگاه های مربوطه و فعالیت دوباره آن بودیم و در بازدیدها و بررسی های میدانی از این بازارچه نیز ساز و کار فعالیت دوباره آن فراهم شده است.

بازارچه تیله‌کوه زیرساخت های مناسبی برای فعالیت های اقتصادی دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه هنگام بازدید اخیر خود از زیرساخت های مرز تیله کوه گفت: بازارچه مرزی تیله کوه از زیرساخت‌ مناسبی برای فعالیت های اقتصادی و تجاری برخوردار است و به زودی شاهد بازگشایی این گذرگاه خواهیم بود.

علی شعبانی افزود: تصمیم استاندار کرمانشاه بازگشایی تمام معابر و امکانات مرزی استان است که می تواند کمک مطلوبی به بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان در وهله اول کند و اقتصاد منطقه را نیز به حرکت درآورد.

وی اظهار کرد: یکی از بازارچه های مرزی که دچار فراز و فرودهای فراوانی شد و در یک مقطع فعال بوده و اکنون غیر فعال است بازارچه مرزی تیله کوه است که با وجود امکانات خوب به دلیل ناهماهنگی زیاد تعطیل شده است.

معاون استاندار کرمانشاه گفت: اکنون به تصمیم استاندار این بازارچه فعال خواهد شد و اقدامات خوبی در این رابطه توسط دستیار استاندار در امور عراق صورت گرفته و به همین منظور همراه با فرماندار، حوزه راهداری و صنعت، معدن و تجارت بازدیدی از این گذرگاه صورت گرفت و به زودی شاهد بازگشایی مجدد آن خواهیم بود.

بازگشایی دوباره مرز تیله کوه منجر به ارتقای امنیت منطقه و تقویت مناسبات با عراق می شود

فرماندار سرپل‌ذهاب نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به بازگشایی مرز تیله کوه این شهرستان پس از ۶ سال گفت: هم اکنون زیرساخت های مرز تیله کوه برای فعالیت تجاری و بازرگانی آماده است و منتظر اعلام طرف عراقی برای بازگشایی هستیم که فعالیت دوباره مرز به ارتقای سطح امنیت منطقه و تقویت مناسبات با کشور عراق کمک می‌کند.

صدرالله بابلی افزود: طبق گفته طرف عراقی به زودی تمام زیرساخت های آن سوی مرز نیز برای راه اندازی دوباره بازارچه تیله کوه پس از ۶ سال تعطیلی تکمیل شده و در آینده ای نزدیک شاهد منتفع شدن مرزنشینان ۲ طرف خواهیم بود.

فرماندار سرپل ذهاب ادامه داد: بازگشایی بازارچه تیله کوه از چند ماه پیش در دستور کار استانداری کرمانشاه قرار گرفت و طی این مدت زیرساخت های لازم در این گذرگاه برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی و کوله بری در مرز فراهم است.

وی ایجاد امنیت بیشتر و اشتغال پایدار و رونق اقتصادی منطقه را از مزایای بازگشایی بازارچه مرزی تیله کوه بیان کرد و گفت: یکی از مواردی که به حُسن همجواری مرزها کمک می کند، مبادلات تجاری و بازرگانی طرفین در مرزها است.

فعالیت پنج گذرگاه رسمی در مرزهای کرمانشاه

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه واقع شده است. این شهرستان با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد. مرز خسروی نیز در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

در منطقه اورامانات واقع در شمال غربی استان کرمانشاه نیز ۲ بازارچه شوشمی و شیخ صله فعال است.

مرز رسمی پرویزخان و بازارچه های مرزی شوشمی در پاوه و شیخ صله در ثلاث باباجانی سه مرز مشترک فعال استان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق است.

همچنین در شهرستان قصرشیرین مرز رسمی خسروی و در گیلانغرب مرز سومار با بخش عرب نشین کشور عراق هم مرز است و اکنون در این مرزها فعالیت اقتصادی انجام می‌شود.

براساس توافق بین مقامات کشورمان و کشور عراق، بازارچه تیله کوه در شهرستان سرپل ذهاب نیز به زودی بازگشایی می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار