تابناک هرمزگان- یادداشت: فاطمه سالاری
کد خبر: ۱۱۵۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵ 04 March 2024

به گزارش تابناک هرمزگان// فاطمه سالاری در یادداشتی نوشت؛ خداوند تعالی وقتی که انسان را آفرید محبت را در قلب او نهاد و این همان رازیست که موجب نیکی و احسان و خوش قلبي آدمیست؛ قلبی که به درد می‌آید از رنج قلبی دیگر. قلبی که شادمان میشود از شعف قلبی دیگر. این راز آفرینش انسان است.

مثال خوبیست مانند کردن انسان به خورشید و پی بردن به سخاوت و مهربانی آن؛ خورشیدی که نور و گرمایش را بی وقفه به جهان می‌تاباند بدون اینکه ذره ای از تابندگی اش را از دست بدهد؛ انسانی که می‌گذرد از خواسته هایش برای خواسته های انسان دیگر و کمک می‌کند تا کسانی که نیازمند تر هستند هم به خواسته و نیاز های خود برسند.

بخشنده بودن درِ جدیدی از زندگی را به روی ما باز خواهد کرد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «بخشندگی یکی از درختان بهشت است که شاخه هاي‌ ان در دنیا آویخته است هر که بخشنده باشد به یکی از شاخه هاي‌ ان آویزان شده و ان شاخه وی را بطرف بهشت می کشاند.» این جمله را می‌توان سر لوحه زندگی خود قرار داد و تاثیرات مثبت آن را دید.

احسان و بخشندگی فقط در زمینه مادی نیست و می‌تواند به شکل های مختلفی باشد؛ برخی از مصادیق مصادیق احسان و نیکوکاری عبارت اند از عفو و گذشت، خیرخواهی و اصلاح، رفتار شایسته با پدر و مادر، اجتناب از گناه، تقوا و تحمل سختی ها و مشکلات، وبرخی از آن ها در زمینه مادی است مانند پرداخت زکات و کمک به نیازمندان و بیماران

وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان دهی زندگی فردی و اجتماعی موثر است؛ این سنت حسنه که از پیامبر و ائمه(ع) برای ما به یادگار مانده است، موجب پیشرفت در عرصه های گوناگون میشود.

با احسان و بخشندگی نه تنها موجب خشنودی خداوند از بنده می‌شود و راه رسیدن به بهشت را هموار تر میکند بلکه باعث می‌شود انسان خود نسبت به عملی که انجام داده حس خوب و رضایت بخشی داشته باشد و انگیزه اش برای انجام کار های خیر این چنینی فزونی یابد.

یکی از راه هایی که آثار گناه از بین برود و حتی به حسنات تبدیل شود احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است.

چه خوب که همه ما انسان ها بتوانیم دست نیازمندی را گرفته،خانواده را از گرسنگی و فقر نجات داده، باعث لبخند کودک مریضی باشیم، احترام بزرگ تر ها به خصوص پدران و مادران را نگه داشته، انگیزه و امید را در زندگی خود و دیگران جاری کرده و کمک کننده یکدیگر باشیم؛ و چه بهانه ای بهتر از روز احسان و نیکوکاری

هر سال در اسفند ماه و نزدیک به عید نوروز به مدت یک هفته به منظور جذب کمک‌ها و هدایای مردم به خانواده‌های محروم و نیازمند همایش های نیکو کاری برگزار می‌شود تا بتوان برای رفع برخی از مشکلات همنوعان اقداماتی را انجام داد.
چهارده اسفند در تقویم رسمی کشور روز احسان و نیکوکاری به ثبت رسیده است .

انتهای پیام//

برچسب ها: فاطمه سلاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار