رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به خطرات آتش‌بازی در چهارشنبه‌سوری بر لزوم آموزش و آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان توسط خانواده‌ها تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ 12 March 2024

تابناک خوزستان: دکتر پژمان بختیاری‌نیا اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان است که در زمان‌های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می‌شد و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت‌های بین اقوام بود تا هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هر گونه کینه‌توزی و خصومت، شروع سال جدید را جشن بگیرند.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده و ﺑﻪ کشته ﯾﺎ ﻣﺠﺮوح ﺷﺪن گروهی از ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن منجر شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ﺧﺎﻧﻮاده‌ﻫﺎ در پیشگیری از ﺣﻮادث ﻧﻘﺶ مهمی را اﯾﻔﺎ می‌کنند، گفت: خانواده‌ها ﺑﺎﯾﺪ کودکان و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن را ﺗﺸﻮﯾﻖ کنند تا از ﺣﻮادث درک ﺧﻮبی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آﻧ‌ﻬﺎ آﻣﻮزش داد که در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻮاد ﻣﺤﺘﺮﻗﻪ و ﻣﻨﻔﺠﺮه و آﺗﺶﺑﺎزی آﺳﯿﺐپذﯾﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

وی افزود: آﻣﻮزش آﺳﯿﺐپذﯾﺮی در ﻣﻘﺎﺑﻞ این ﺧﻄﺮات، از اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎصی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. ممکن است ﻫﺸﺪارﻫﺎ تکراری ﺑﺎشند اﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎز ﻫﻢ تکرار ﺷﻮند.

بختیاری‌نیا گفت: آمارها نشان می‌دهند ۴۸ درصد آسیب‌دیدگان چهارشنبه‌سوری در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند و بیشترین گروه با دارا بودن بیش از ۳۴ درصد آسیب‌دیدگان، دانش‌آموزان بوده‌اند بنابراین آسیب‌های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش‌افروزی چهارشنبه‌سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان است و هر گونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد.

وی بیان کرد: آموزش سبب افزایش آگاهی‌ها در این زمینه می‌شود. هر چه افراد بیشتر درباره عواملی مانند ترقه و مواد منفجره و محترقه دیگر و آتش بازی که احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهند، بیشتر بدانند بهتر خواهند توانست از احتمال وقوع این حوادث پیشگیری کنند.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار