مدیرکل شیلات خوزستان از شروع فصل تکثیر ماهیان گرمابی در مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵ 03 April 2024

تابناک خوزستان: مرتضی سوری اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی سالانه و به منظور بهسازی و بازسازی ﺫﺧﺎﯾﺮ ﺁﺑﺰﯾﺎﻥ منابع آبی استان، تکثیر ماهیان گرمابی (ماهیان بومی و کپورماهیان) در ۲ مرکز فعال بخش دولتی استان از جمله مرکز بازسازی ذخایر ماهیان بومی سوسنگرد و مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز شروع شده است.

وی با اشاره به انواع ماهیان گرمابی پرورشی در این مراکز افزود: تکثیر چهار گونه بچه ماهی گرمابی از نوع کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد و همچنین ماهیان گرمابی بومی شامل گونه‌های بنی، شیربت، گطان، برزم و عنزه به صورت مصنوعی و با استفاده از بیوتکنیک‌های بومی و همچنین هورمون‌های سنتتیک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و توسط کارشناسان مجرب ایرانی در حال انجام است.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: این بچه‌ماهی‌ها پس از طی دوره مشخص و رسیدن به وزن مطلوب، در منابع آب‌های داخلی استان اعم تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها و مناطق مستعد و شناسایی شده، رهاسازی می‌شوند.

سوری یادآور شد: سال گذشته تعداد ۱۲ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شد که به منظور رهاسازی در منابع آبی داخلی و همچنین تامین تقاضای بچه ماهی مزارع پرورش ماهیان گرمابی استان مورد استفاده قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در سال جاری تکثیر و تولید ۶۰ میلیون قطعه لارو پیش‌بینی می‌شود و با توجه به شرایط دمایی، فعالیت تکثیر این نوع ماهیان تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار