برای نخستین بار در کشور طرح خرید محصول ذرت باقیمت تضمینی از طریق بورس در استان خوزستان و شهرستان دزفول آغاز شد.
کد خبر: ۱۲۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳ 16 November 2015
مدیر جهاد کشاورزی خوزستان عصر یکشنبه در مراسم اجرای طرح خرید محصول ذرت باقیمت تضمینی از طریق بورس برای اولین بار در کشور که در شرکت شهید رجایی دزفول برگزار شد، اظهار کرد: ذرت یکی از محصولات استراتژیک است که نقش بسیار مهمی در تأمین مواد غذایی موردنیاز دام، طیور و صنایع دارد.

كیخسرو چنگلوایی بابیان اینکه تولید داخلی ذرت در کشور نیازها را پوشش نمی‌دهد، افزود: همین امر موجب شده تا سالانه بخشی از محصول ذرت موردنیاز از کشورهای خارجی وارد کشور شود که بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ای منظم ازجمله اجرای برنامه‌های تحقیقاتی و مدیریت‌های زراعی تلاش کرده تا درزمینه تولید ذرت به حداکثر خودکفایی برسیم.

خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده ذرت در کشور است

مدیر جهاد کشاورزی خوزستان بابیان اینکه خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده ذرت در کشور است، عنوان کرد: هرساله در زمان برداشت ذرت در استان با نوسان و افت شدید قیمت این محصول مواجه می‌شویم که درنتیجه نارضایتی کشاورزان را به دنبال دارد که  خوشبختانه از اواخر سال گذشته یک مصوبه‌ای توسط معاون اول ریاست جمهوری تصویب و ابلاغ شد که بر اساس آن دو محصول جو و ذرت در دو استان کرمانشاه و خوزستان به‌صورت عرضه در بورس فروخته شوند. 

چنگلوایی یادآور شد: با توجه به اهمیت این موضوع ما یک ستاد را در جهاد کشاورزی استان تشکیل دادیم و ستاد مشابهی نیز در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل‌شده و از روز اول که این مصوبه ابلاغ شد جلسات و هماهنگی‌ها به شکلی صورت گرفت که در زمان برداشت ذرت هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار است که ذرت از طریق بورس عرضه و فروخته می‌شود، گفت: این طرح مزایای بسیار زیادی را برای کشاورزان دارد، به گونه‌ای که بازار عرضه و تولید را ساماندهی می‌کند و از نوسان قیمت جلوگیری می‌کند.

دست دلال‌ها کوتاه می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: درواقع کشاورز باقیمت تضمینی که تعیین‌شده بهای ذرت خود را دریافت می‌کند و از طرفی دست دلال‌ها و واسطه‌ها با اجرای این طرح کوتاه می‌شود.

چنگلوایی بابیان اینکه اجرای این طرح در ارتقای تولید و عملکرد و اطمینان کشاورزان تأثیر زیادی دارد، افزود: در این صورت کشاورز مطمئن می‌شود که تمام مراحل خرید محصولش با نظارت ویژه‌ای انجام می‌شود و مشکلات سال‌های گذشته رخ نمی‌دهد و ما تلاش می‌کنیم با اجرای خوب این طرح بتوانیم ذرت را در تمام کشور الگو کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که طی سال‌های آینده سایر محصولات دیگر نیز در قالب بورس عرضه و به فروش برسند.

قیمت تضمینی ذرت کیلویی 960 تومان است

وی قیمت تضمینی خرید ذرت در بورس  را 960 تومان عنوان کرد و گفت: با اطمینان اعلام می‌کنیم که همین قیمت به‌دست کشاورز می‌رسد و اگر قیمت ذرت فروخته‌شده در بورس از قیمت مذکور کمتر باشد دولت موظف است مابه‌التفاوت را به کشاورز پرداخت کند.

به گزارش مهر، شهرستان دزفول به‌عنوان یک شهر پایلوت برای اجرای طرح خرید محصول ذرت باقیمت تضمینی از طریق بورس که برای اولین بار است در کشور اجرا می‌شود انتخاب شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار