در کمیته علمی نوزدهمین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت؛
دانشگاه ها باید کارآفرین باشند و می بایست جایگاه دانشگاه ها در صنعت، تجارت و در میان مردم تقویت شود تا نقش این مراکز بیش از بیش شخص شود.
کد خبر: ۱۳۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 18 November 2015
به گزارش تابناک خوزستان؛ نشست کمیته علمی نوزدهیمن کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی با حضور دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، مهندس فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر برات قبادیان مشاور معاونت علمی و پژوهشی وزارت علوم و جمعی دیگر از روسای دانشگاه ها و سازمان های استان در سالن همایش های دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

دکتر برات قبادیان در این نشست گفت: باید در تعریف کمیته های این کنگره، هر سه ضلع اصلی یعنی دولت، دانشگاه و صنعت حضور داشته باشند زیرا در این جلسات برای آنان تصمیم گیری خواهد شد.

مشکلات و راه های ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت بررسی شد
وی افزود: از دیدگاه علمای توسعه، دانشگاه های در حال سپری کردن نسل سوم و چهارم خود هستند، لذا اگر امروزه دانشگاه نتواند در سرنوشت کشور به ویژه در کاربرد و صنعت نقش داشته باشد، رفته رفته جایگاه خودش را از دست می دهد.

دکتر قبادیان عنوان کرد: در نسل سوم، دانشگاه ها باید کارآفرین باشند و می بایست جایگاه دانشگاه ها در صنعت، تجارت و در میان مردم تقویت شود تا نقش این مراکز بیش از بیش شخص شود.


در ادامه این نشست دکتر بابک مختاری رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان با اشاره به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: متاسفانه نه صنعت ما دانش محور است و نه دانشگاه های ما نوآور.

وی افزود: صنعتی که می خواهد تشکیل شود نیاز به دانش و فناوری دارد که اکثر صنایع در این مرحله به دست ما رسیدند.

دکتر مختاری عنوان کرد: هم اکنون در کشور ما بیش از 6 هزار شرکت زیر مجموعه پارک علم و فناوری است که تنها هزار و پانصد شرکت آن دانش بنیان است ولی با این وجود متاسفانه برای همین تعداد هم بازار وجود ندارد.


همچنین دکتر قدرت الله شاکری نژاد رئیس جهاد دانشگاهی استان خوزستان گفت: صنعت احساس می کند که هدف دانشگاه حل مشکلات مربوط به خودش است در صورتی که باید این احساس را داشته باشد که ورود دانشگاه حلال مشکلات است و می تواند مشکلات موجود در صنعت را حل کند.

مشکلات و راه های ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت بررسی شد

وی افزود: به عقیده بنده یکی از رسالت های ما در این کنگره باید القای این احساس به صنعت باشد.

شاکری نژاد ادامه داد: دانشجوی ما پس از فارغ التحصیل شدن در ارتباط پیدا کردن با صنعت دچار مشکل است و پس از  ورود به صنعت با سردرگمی در مفاهیم اولیه روبرو خواهد شد.


در ادامه این نشست دکتر محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در خصوص مشکل ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: شاید بی اعتمادی به دانشگاه ها وجود دارد، مثلا پس از محول کردن پروژه ای به دانشگاه، آن خروجی مدنظر انجام نشده است و باعث بی اعتمادی شده است.

وی افزود: باید زیرساختی برای عضو هیات علمی دانشگاه ها مانند فرصت مطالعاتی ایجاد شود تا وی با تحقیقات به صنعت اشراف داشته باشد.



رضا دهدشتی زاده مدیرکل استاندارد استان خوزستان در ادامه این نشست گفت: دانشگاه ها در ارتباط برقرار کردن با واحدهای صنعتی بزرگ مشکلی ندارد و ارتباط نزدیکی میان آنها وجود دارد.

وی افزود: مشکلات موجود در ارتباط دانشگاه ها با صنایع متوسط و کوچک است که باید داشتن تخصص لازم برای راه اندازی صنایع را به شروط مجوز دادن به آنها اضافه کرد. زیرا اکثر این صنایع به دلیل نداشتن تخصص لازم در زمینه واحد صنعتی، اعتقادی به تحقیقات و توسعه کار ندارند.

دهدشتی زاده ادامه داد: بخش دیگر تبیین مزیت های ارتباط این واحد ها با دانشگاه ها برای صاحبان صنایع است. به نحوی که مثلا به یک تولید کننده القا شود که در صورت انجام تحقیقات علمی می تواند کیفیت و ماندگاری محصول تولیدی خود را افزایش و هزینه تولید را کاهش داد.
مشکلات و راه های ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت بررسی شد

وی افزود: باید برای این کار مانند خدمات دیگر اطلاع رسانی و تبلیغات انجام شود. مثلاً صنایع مرتبط را در جلسه ای با حضور صاحب نظران گردآوری کرد تا با تبادل اطلاعات بتوانند زمینه های همکاری خود را ایجاد نمایند.

مدیرکل استاندارد استان خوزستان عنوان کرد: البته برخی از صنایع به دلیل مشکلات مالی در تولید نمی توانند هزینه جدیدی در زمینه تحقیقات بپردازند و این امر نیازمند فرهنگ سازی است که انجام کار مطالعاتی یک سرمایه گذاری است که در طولانی مدت اثر خود را می گذارد.

مشکلات و راه های ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت بررسی شد

مشکلات و راه های ارتباط بهتر دانشگاه و صنعت بررسی شد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار