در همایش نقش دانشگاه‌ها در توسعه پایدار؛
قائم‌مقام معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود سه سرمایه منابع طبیعی خدادادی، سرمایه‌های فیزیکی و منابع انسانی در هر کشور، مهم‌ترین عامل در توسعه پایدار را سرمایه‌های انسانی دانست و گفت: آنچه از مغز انسان برآمده و به‌عبارت دیگر مغزافزارها سرمایه‌های ماندگارند و توسعه پایدار را ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 21 November 2015

دکتر برات قبادیان در همایش نقش دانشگاه‌ها در توسعه پایدار که امروز سه‌شنبه 26 آبان‌ماه، در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: باید بدانیم که چه تفاوتی میان کسی که دارای تحصیلات دانشگاهی است و کسی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، وجود دارد؛ دانشگاه مرکزی برای توانمندسازی انسان‌ها است به همین جهت رهبر انقلاب علم را عامل قدرت کشور توصیف می‌کند.

وی افزود: سرمایه‌ها به چند بخش تقسیم می‌شوند. نخست سرمایه‌های خدادادی است که در کشور ما منابع خدادادی بسیاری اعم از منابع زیرزمینی و رو زمینی وجود دارند؛ دوم سرمایه‌های فیزیکی به معنای مصنوعات و ساخت‌وسازهای بشری است. زیرساخت‌ها هم یکی دیگر از سرمایه‌های جامعه هستند اما آن‌که از همه مهم‌تر است، سرمایه انسانی است.

قائم‌مقام معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید قدر و منزلت یک دانشجو و یک فرد دانشگاهی را به‌عنوان سرمایه‌های انسانی بدانیم؛ از دید صاحبنظران، توسعه در دو قالب پایدار و ناپایدار مطرح می‌شود. توسعه پایدار به معنای برآورده‌کردن نیازهای نسل موجود است بدون آن‌که به نیازهای نسل‌های آینده لطمه وارد شود.

قبادیان تصریح کرد: کشور ما از لحاظ منابع خدادادی در رتبه‌ دوم جهان قرار دارد اما نفت در کشور ما با ضریب برداشت کنونی حداکثر تا 40 سال آینده، گاز در 60 سال آینده و زغال‌سنگ تا 200 سال آینده تمام خواهد شد. این سرمایه‌ها چون تمام‌شدنی هستند ناپایدارند. سرمایه‌های فیزیکی هم عمر محدودی دارند.

وی با بیان این‌که سخت‌افزارها همه ناپایدار و از بین رفتنی هستند، خاطرنشان کرد: آنچه از مغز انسان برآمده و به‌عبارت دیگر مغزافزارها سرمایه‌های ماندگارند. باید قدر این سرمایه را دانست و از زمان و فرصتی که در اختیار است، استفاده کرد. این همان سرمایه خدادادی پایداری است که هیچ‌گاه تمام نخواهد شد و باید از آن به‌درستی استفاده و تولید علم کرد؛ محصول علم هم تکنولوژی و فناوری است و این یک سرمایه واقعی است.

مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: کسب درجات علمی با تلاش و کوشش به دست می آید. اگر تلاش و کوشش در راه صحیح باشد قطعا به نتیجه خواهد رسید. گفته می‌شود که نبوغ یک درصد و تلاش 99 درصد عامل موفقیت است. همچنین درست‌خواندن برای موفقیت بسیار مهم است و اگر کسی معنا و مفهوم را به‌طور کامل دریابد می‌تواند به درجات رفیع علم نائل شود.

قبادیان خاطرنشان کرد: دانشجویان در ابتدا مصرف‌کننده علم هستند؛ در گام دوم باید تلاش کنند که تولید‌کننده علم هم باشند. اگر دانشگاه‌ها تنها آموزش را انجام دهند، در نسل اول قرار می‌گیرند و اگر موفق به تولید علم شوند دانشگاه نسل دو محسوب می‌شوند. دانشگاه‌های نسل سوم مراکزی هستند که از این دو مرحله عبور کرده‌اند و کارآفرین هستند. دانشکده فنی و حرفه‌ای از دانشگاه‌های نسل سوم است که این فناوری را وارد زندگی مردم می‌کند.

وی ادامه داد: امروز بیشترین سرمایه‌گذاری در جهان که در تمام زمینه‌ها انجام می‌شود،‌ سرمایه‌گذاری روی مغز است. در پزشکی روی شبیه‌سازی مغز سرمایه‌گذاری می‌شود و در مکانیک، اقتصاد و ... هم همین‌طور است. به عبارت دیگر روی این سرمایه خدادادی کار می‌کنند که نخست آن را بشناسند و سپس از آن استفاده کنند مانند الگوبرداری از پرواز پرنده که به ساخت هواپیما منجر شد. اکنون الگوها وجود دارد اما باید فرمول‌ها را پیدا کرد و به تکنولوژی آن دست یافت.

در ادامه این مراسم، برنامه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد که دانشجویان از پایین‌بودن کیفیت غذا و کمبود امکانات انتقاد کردند و خواستار ترتیب‌اثر در این بخش‌ها شدند که دکتر قبادیان عنوان کرد طبیعتأ با وجود مشکلات آقای علوی برای ارتقای شرایط اقدام خواهند کرد.

همچنین مشاور معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤال دیگری گفت: اعتقاد داریم توسعه هر کشوری از راه علم و دانشگاه است؛ ما هم با استفاده از علم و فناوری می‌توانیم کشومان را توسعه دهیم. در استان هم رییس دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای برنامه‌های مدونی در برنامه ششم برای توسعه این بخش دارد؛ در وزارتخانه می‌توانیم در بحث بودجه به این برنامه‌ها کمک کنیم که دریغ نخواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار