پنجم آذرماه در استان گلستان علاوه بر سالروز تشکیل بسیج مستضعفین یادآور 14 شهید سال 57 گرگان است که در هنگامه خون و آتش و قیام مردم ایران در مقابل رژیم ستمشاهی به دست ماموران شاهنشاهی به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۱۳۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ 28 November 2015
در پنج آذر سال 57 گرگان از بین فرزندان خود 14 شهید را نثار انقلاب و اسلام و اهداف والای کشور کرد.
در این روز و در ادامه تظاهراتی که آن ایام با حضور مردم در سراسر کشور در حال برگزاری بود مردم گرگان به خیابان ها آمدند تا به جنایات ماموران شاه در کشتار مردم بیگناه مشهد اعتراض کنند.
در این روز ماموران رژیم شاه در مقابل تظاهرات آرام مردم آنان را در نقاط مختلف شهر گرگان و از جمله در بیمارستانی که هم اکنون با عنوان 5 آذر نامگذاری شده به گلوله بستند که 14 نفر به شهادت رسیدند و حدود 150 نفر نیز مجروح شدند.
یک تاریخ نگار گلستانی در این زمینه گفت این حادثه در پشتیبانی از واقعه 29 آبان مشهد بود که در آن روز ماموران ستمشاهی با حمله مسلحانه دست به بی حرمتی در حرم مطهر امام رضا (ع) زده بودند که این حادثه قلب خیلی از مراجع و امام خمینی (ره) و مردم ایران را جریحه دار کرد و خشم مردم گرگان را نیز در پی داشت.
غلامرضا خارکوهی مولف کتاب 5 آذر گرگان در این زمینه اضافه کرد که در پی به خاک و خون کشیده شدن مردم توسط ماموران حکومت شاه در حرم امام رضا (ع) در 29 آبان سال 57 معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و علمای بزرگ کشور در اعتراض به این جنایت اطلاعیه هایی منتشر و روز یکشنبه پنجم آذر همان سال را عزای عمومی اعلام کردند که این مساله باعث شد مردم منطقه گرگان در این تاریخ در امامزاده عبدالله تجمع کنند.
به گفته وی درحالی که مردم از صبح پنجم آذر در این محل تجمع آرام برگزار کرده بودند، پلیس آن روز را حکومت نظامی اعلام و شب قبل نیز از برخی مراکز امنیتی به منزل بعضی از علمای گرگان تلفن زده و به آنها توصیه کرده بودند که در تظاهرات فردا شرکت نکنند زیرا دستور تیراندازی به جمعیت صادر شده است.
این تاریخ نگار معاصر گفت: در آن تظاهرات عده زیادی از اهالی شهرهای اطراف و روستاهای منطقه مانند علی آباد کتول، فاضل آباد، کردکوی، بندرگز و روستاهای منطقه نیز به گرگان آمده بودند.
و اما در ادامه نیروهای پلیس وقتی متوجه شدند که مردم می خواهند از فلکه امامزاده به سمت شهرداری حرکت کنند خیابان را بسته و فرمانده گروه ضربت شهربانی با بلندگو به جمعیت اخطار کرد که متفرق شوید اما مردم اعتنا نمی کردند.
این جمعیت شعارگویان حرکت خود را آغار کردند، مأموران بلافاصله شروع به شلیک گلوله سربی و گازاشک آور کرده که در نتیجه آن تعدادی از مردم شهید و عده زیادی مجروح شدند.
همچنین در هنگامی که جمعی از مردم برای اهدای خون به مجروحان در محل بیمارستان پهلوی سابق (5آذر) حضور یافتند ماموران اقدام به تیراندازی کرده و جوانی به نام سیدنظام الدین نبوی را در این محل به شهادت رساندند.
در این روز سیداسماعیل حسینی، حاج احمد سبطی، سیدنظام الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیر لطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی راد، صدیفه پروانه و نرگس قصابان به شهادت رسیدند.
خارکوهی همچنین گفت که واقعه پنجم آذر گرگان بستر لازم را به منظور جهش مبارزات مردم این دیار فراهم کرد و به عنوان واقعه ای شاخص در تاریخ انقلاب ثبت شد هر چند هنوز در کشور ناشناخته مانده است.
وی برای معرفی بیشتر این واقعه پیشنهاد کرد که این قیام تاریخی در تقویم رسمی کشور و کتاب های تاریخ مدارس و دانشگاه ها درج و ثبت شود.
این تاریخ نگار معتقد است که با توجه به اعتصاب مطبوعات در سال 57 حادثه پنجم آذر گرگان به خوبی در تاریخ معرفی نشده است.
صفر پایین محلی عضو شورای شهر گرگان نیز گفت که ماهیت تاریخی گرگان با پنج آذر شناخته می شود، هر چند عظمت قیام مردم گرگان به اندازه سایر شهرها دیده نشده است.
وی اضافه کرد: پنجم آذر بخشی از تاریخ و ماهیت گرگان است که شهروندان گرگانی در این روز برای پیروزی انقلاب اسلامی 14 شهید تقدیم کردند.
پایین محلی با بیان اینکه واقعه پنجم آذر به عنوان یکی از روزهای پرافتخار تاریخ انقلاب این شهر باید ماندگار شود، افزود: طی درگیری بین رژیم شاهنشاهی و مردم در 5 آذر 57 همچنین بیش از 150 نفر از شهروندان گرگانی زخمی و مجروح شده بودند که این امر نشان دهنده حضور فعال مردم این شهر در وقایع انقلاب اسلامی بوده است.
در گرامیداشت هفته بسیج و سالروز شهادت 14 شهید پنجم آذر گرگان عصر امروز پنجشنبه مردم این شهر در مزار این شهدا در گلزار امامزاده عبدالله (س) حضور یافته و یاد آنان را گرامی می دارند.
همچنین صبح پنجشنبه  آیین گرامیداشت روز بسیج و پنجم آذر 57 گرگان با حضور بسیجیان و اقشار مختلف مردم در مصلی وحدت گرگان برگزار شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار