چند سالی است که راهپیمایی اربعین حسینی و سفر زائران ایرانی و حتی خارجی برای شرکت در آیین های سوگواری کربلای معلی به نهضتی ملی و جهانی تبدیل شده است که جا دارد مسئولان نظام و دولت در قبال این حرکت و ابعاد حائز اهمیت آن از هر جهت، رویکردی ملی در پیش گیرند.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 05 December 2015
چند سالی است که راهپیمایی اربعین حسینی و سفر زائران ایرانی و حتی خارجی برای شرکت در آیین های سوگواری کربلای معلی به نهضتی ملی و جهانی تبدیل شده است که جا دارد مسئولان نظام و دولت در قبال این حرکت و ابعاد حائز اهمیت آن از هر جهت، رویکردی ملی در پیش گیرند.
به گزارش تابناک ایلام، هر سال از یکی دو هفته مانده به اربعین حسینی صدها هزار نفر از شیفتگان ائمه اطهار و اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر کشور و شیعیان کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان راهی مرزهای غرب و جنوب غربی کشور می شوند تا خود را به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی برسانند.
استقبال مردم برای حضور در این آیین به ویژه در مرز مهران به عنوان اصلی ترین و مهمترین کانون سفر زائران اربعین به حدی گسترده و چشمگیر است که امکانات محدود مادی و معنوی استان ایلام و شهر 15 هزار نفری مهران به هیچ وجه پاسخگوی خدمات دهی به جمعیت میلیونی زائران نیست.
اگر چه مردم و مسئولان استان ایلام در این سال ها نگذاشتند زائران هیچ کمبودی احساس کنند و در حد توان امکانات پذیرایی، تغذیه، اسکان، حمل و نقل و بهداشت و درمان را به خوبی تامین کردند اما نیاز است با توجه به استقبال میلیونی و گستردگی و تنوع نیازها، دولت و مسئولان نظام رویکردی ملی در قبال موضوع اربعین داشته باشند و به زوایای این قضیه از همه جهت ها نگرشی کلان معطوف شود.
تعرض و چهار بانده شدن راه های تردد و ساخت آزاد راه کربلا از مسیر استان کرمانشاه به ایلام و مهران و سپس اتصال آن به شهرهای مذهبی عراق به ویژه کربلا، تعریض و چهار بانده شدن راه اندیمشک - دهلران - مهران، تعریض جاده مهران - ملکشاهی - ایلام به عنوان راه جایگزین احداث خط آهن از 2 مسیر استان های کرمانشاه و خوزستان و اتصال آن به ایلام و مهران، ساخت زائر سراها، مهمانپذیرها، درمانگاه، مجتمع های گردشگری، اقامتی و خدماتی، توسعه پایانه مرزی مهران و ایجاد زیرساخت های جدید در استان ایلام به ویژه شهر مهران متناسب با خدمات دهی به دست کم سه میلیون زائر از مهمترین نیازها برای رضایت و رفاه زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات عراق است که اجرا و تامین آنها بدون حمایت ها و کمک های دولت امکان پذیر نیست.
برای ایجاد و توسعه این امکانات و خدمات یکی از بهترین راهکارها اختصاص ردیف بودجه ای ملی و سالانه در لایحه بودجه ای دولت است که می تواند با ایجاد این ردیف به توسعه زیرساخت ها و امکانات در بخش های مختلف از جمله احداث راه، راه آهن، خدمات پذیرایی و اسکان زائران اربعین کمک کند و با این راهکار هم رشد و توسعه استان ایلام محقق خواهد شد و هم رضایت و رفاه نسبی شیفتگان ائمه اطهار (ع) به ویژه زائران اربعین حسینی تامین می شود.
خوشبختانه با پیگیری مسئولان استان ایلام موضوع ضرورت اختصاص ردیف بودجه ای ملی به موضوع اربعین این روزها در کانون توجه مقام های دولت و نظام قرار گرفته و به عنوان نمونه رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر چند روز پیش خود به ایلام و دیدار از روند تردد زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی مهران بر ردیف بودجه ملی ویژه و مستقل برای این موضوع و اختصاص آن به استان تاکید کرد.
علی لاریجانی در نشست بررسی مسائل و مشکلات پایانه مرزی مهران در محل سرسرای کمرگ مهران با حضور مسئولان استان ایلام تاکید کرد:نمایندگان و مسئولان استان ایلام تلاش کنند تا بودجه اربعین در لایحه بودجه 95 گنجانده شود.
وی همچنین از ضرورت راه اندازی کنسولگری عراق در ایلام سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به شمار بالای تردد زائران و حجم گسترده صادرات کالا از مرز مهران، ایجاد کنسولگری عراق در ایلام به عنوان اصلی ترین محور تردد زائران و مسافران 2 کشور ضروری است و باید وزارت امور خارجه با طرف عراقی در این زمینه مذاکره کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را برای مردم و مسئولان و تمامی کسانی که در این حوزه تلاش می کنند مایه افتخار دانست و افزود: به طور قطع میزبانی زائران اربعین حسینی برای مسئولان و مردم ایلام افتخار بزرگی است و این موضوع یک نعمت برای ایلامی هاست و از طرف دیگر، به یقین راهپیمایی اربعین پدیده نادری بوده و این موضوع خیلی تعجب آور نیست که حتی در صورت نبود و تامین زیرساخت های لازم در مهران، مردم به عشق امام حسین (ع) سختی های سفر را بر خود هموار می کنند.
لاریجانی با تاکید بر تلاش نمایندگان و مسئولان استان ایلام برای گنجاندن بودجه اربعین در لایحه سال آینده کشور، گفت: به نظر من این اعتبارات باید یک دست و در یک ردیف باشد و علی القاعده هم اکنون وزارت کشور این مسائل را دنبال و پیگیری می کند، البته می شود برای موضوع اربعین بودجه ای را در نظر گرفت از این رو باید پیشنهادهای مربوطه برای گنجاندن این اعتبارات در لایحه بودجه 95 ارائه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی توسعه زیرساخت ها در مرز مهران و متناسب سازی آن بعنوان گذرگاه عتبات عالیات را ضروری دانست و یادآور شد: مجلس برای کمک به توسعه زیرساخت ها در مرز مهران با توجه به حجم بالای تردد زائران اربعین حسینی آمادگی دارد.
وی به مشکلات راه های ایلام اشاره کرد و گفت: این حوزه مشکلات بسیاری دارد و چهار خطه کردن مسیرهای منتهی به مهران جزء موارد کلیدی است که باید توسط استاندار و دیگر مسئولان و نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی پیگیری و زیرساخت های آن فراهم شود.
لاریجانی با بیان اینکه ایجاد راه آهن در استان ایلام نیز بسیار لازم و نیاز ضروری است، افزود: با توجه به کمبود منابع مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی می تواند از طریق فاینانس برای احداث راه آهن در این منطقه اقدام کند.
یکی از نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای نیز از تهیه طرح تصویب ردیف بودجه برای آیین اربعین حسینی در مجلس شورای اسلامی خبر داد.
علی محمد احمدی نماینده دهلران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایرنا گفت: طرحی با عنوان تصویب ردیف بودجه ای برای برگزاری و توسعه آیین های بزرگ اربعین حسینی تهیه و پیشنهاد کرده که در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی نمایندگان قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: تصویب این طرح با همراهی و مشارکت نمایندگان استان های مرزنشین غرب و جنوب کشور که در مسیر رفت و برگشت زائران عتبات عالیات کشور عراق قرار دارند، پیگیری می شود.
نماینده دهلران، آبدانان، بدره و دره شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح پیشنهاد شده که به منظور تکمیل و توسعه زیر ساخت ها و رفع موانع مسیر جهانی شدن آیین بزرگ اسلامی اربعین حسینی ردیف بودجه ای مستقل و ملی اختصاص یابد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اسلامی تاکید کرد: اگر این طرح در کمیسیون های تخصصی و در صحن علنی تصویب و به قانون قابل اجرا تبدیل شود باعث ایجاد شتاب در روند توسعه و تکمیل همه زیرساخت های اساسی استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه در آینده نزدیک خواهد شد.
وی افزود: آیین مذهبی و سیاسی اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) فراتر از یک آیین اسلامی، یک ظرفیت گسترده و مقرون به صرفه برای تعمیق ارزش های متعالی اهل بیت (ع) عصمت و طهارت، انتشار و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به وجود آورده که همه باید تلاش کنند تا به نحو مطلوب و شایسته ای از این فرصت طلایی بهترین استفاده انجام شود.
احمدی به اهمیت و اثرهای ماندگار آیین اربعین برای مردم استان ایلام اشاره کرد و گفت: به یمن توجه ها و الهام های امام حسین(ع) امروز این استان به کانون ملی و جهانی تبدیل شده و آوازه بلند مهمان نوازی و سخاوت مردم این دیار قهرمان پرور در همه مناطق ایران و بلکه جهان پیچیده است.
وی با اشاره به حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، برخی وزرا و مسئولان بلند پایه کشوری و لشگری در استان ایلام و بازدید از پایانه مرزی مهران و حجم گسترده تردد زائران اربعین حسینی گفت: سفر این مسئولان زمینه آشنایی آنان با مزیت ها و کمبودهای این استان مرزی را فراهم کرده که امیدواریم با هوشیاری مدیران استان و پیگیری مستمر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، این رفت و آمدها، منجر به توسعه پایدار و رفع غبار محرومیت از چهره این استان شود.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام نیز معتقد است: مسئولیت های حاکمیتی در موضوع اربعین باید با تعریف بودجه و تعیین ردیف اعتباری مشخص ملی به طور دقیق تعریف شود.
حسین کلانتری اظهار کرد: اساس و اهمیت اربعین به حضور مردم بستگی دارد و این حضور دائمی شده و تنها مختص به یکی و دو سال نیست؛ بنابراین برای تقویت زیرساخت ها باید چاره ای اساسی اندیشید چرا که ادامه این روش در صورت نبود برنامه ریزی مناسب، مشکل ایجاد می کند.
وی افزود: امنیت، سلامت و رضایت مندی زائران باید مورد توجه و تاکید اساسی مسئولان قرار گیرد و خدمات رسانی به آنها باید قانونمند و ساختارمند انجام شود چون حفظ امنیت زائران برای ما بسیار مهم است و نباید تحت هیچ شرایطی به آن خدشه ای وارد شود.
کلانتری ادامه داد: سال به سال بر موج عاشقان اربعین و زیارت عتبات عالیات افزوده می شود و مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد و مشکلات زیرساختی اش بر طرف شود و لازم است دولت ردیف بودجه اختصاصی و ثابت برای اربعین در نظر گیرد.
وی تاکید کرد: اختصاص بودجه و ردیف مستقل باعث می شود زیرساخت های لازم در حوزه های مختلف از جمله بخش راه، خدمات، امکانات و ابزارهای آسایش و رفاهی در مسیر تردد زائران بویژه پایانه و شهر مرزی مهران ایجاد شود.
براساس اعلام مسئولان ستاد اربعین کشور امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از مرزهای زمینی کشورمان برای شرکت در آیین های اربعین حسینی به کشور عراق عزیمت کردند که 55 درصد این افراد از مرز بین المللی مهران خارج شدند.
تا صبح امروز شنبه بیش از 850 هزار زائر اربعین از طریق مرز مهران به کشورمان باز گشته اند و روند بازگشت زائران تا اواسط هفته جاری ادامه دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار