رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت: اگر بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی استان رونق بگیرد هیچ دانشجویی بیکار نمی‌ماند.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 07 December 2015

مسعود اسدی در حاشیه همایش علمی «بحران آب و نجات کارون» که جمع کثیری از دانشجویان حضور داشتند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به نقش کشاورزی در اقتصاد استان اظهار کرد: تضمین می‌کنم اگر کشاورزی و صنایع تبدیلی در خوزستان رونق بگیرد هیچ دانشجویی در هیچ رشته‌ای بیکار نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه امروز خوزستان در سخت‌ترین شرایط اشتغال به سر می‌برد افزود: درصد بالای بیکاری در استان که قابل تعبیر به سونامی بیکاری است موجب ایجاد فقر شدیدی در استان شده و این شایسته خوزستان نیست.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان اضافه کرد: ما از هر شهر و دیار و قبیله‌ای که باشیم اقتصاد کشاورزی مشترکی داریم و کشاورزی مهمترین منبع تولید ثروت و اشتغال در هر شهری است اما متاسفانه اکنون منابع آب استان به طور غیر قابل قبولی در حال خارج شدن از دسترس استان است.

اسدی ادامه داد: اکنون 16 طرح برای انتقال آب کارون و دز در حال اجرا هستند.

وی با اشاره به سخت بودن شرایط برداشت آب از کارون توسط کشاورزان خوزستانی گفت: همین امر موجب به وجود آمدن زمین‌های خشک و لم یزرع در غیزانیه، هفتکل، آبادان و ... شده که در نهایت منجر به طوفان‌های ریزگردی می‌شود.

اسدی گفت: در حوضه کرخه با اوضاع و شرایط بسیار سخت‌تری روبرو هستیم و در تقسیم‌بندی ناعادلانه و جدیدی، سهم آب استان از کرخه 21 درصد می‌شود در حالی که این سهم برای استان حداقل 80  درصد باید باشد و این یعنی مرز هویزه، بستان، دشت آزادگان تا الهائی و حمیدیه برای همیشه بخش عمده‌ای از کشت خود را از دست خواهد داد که در نهایت منجر به توسعه بیکاری، گسترش حواشی شهرها و افزایش ریزگردها خواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه نظام و دولت با استان مشکلی ندارند، عنوان کرد: متاسفانه برخی مسئولان در حق مردم خوزستان اجحاف می‌کنند، 20 میلیارد تومان اعتباری که مسئولان قول داده بودند برای مالچ پاشی و مبارزه با ریزگردها بدهند، هنوز تخصیص نیافته است.

وی یادآور شد: اتفاقی که در مورد سد گتوند افتاده، یک خطای ملی است و چند هزار میلیارد تومان از بیت المال در جایی که نباید هزینه می‌شد، صرف شد.

وی بیان کرد: سد گتوند از لحاظ سازه بسیار مستحکم اما مکان‌یابی آن اشتباه است و کوهی از نمک هر روز وارد اراضی کشاورزی مردم می‌شود و با ادامه این روند تا چندین سال بعد، از اراضی خوزستان تنها نمک‌زاری وسیع باقی می‌ماند.

اسدی تنها راه نجات خوزستان را روش bypass یا دور زدن سد برشمرد و عنوان کرد: تنها راهکار، خارج کردن سد از مدار است و با اجرای هر روش دیگر همه ما باید تاوان این ضرر را بدهیم و وقتی که خوزستان تبدیل به نمکزار شود، دیگر چیزی تحت عنوان ثروت و اشتغال نخواهیم داشت و در پی آن مهاجرت‌های عمده و گسترده آغاز خواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان تصریح کرد: با وجود اینکه بهترین دانشگاه‌های هیدرولوژی و آب در خوزستان است اما پروژه بررسی و مطالعه سد گتوند به دانشگاه تهران داده شد و این یک اهانت بزرگ به دانشگاه‌ها و اساتید و دانشجوهای استان است.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار