برآورد میزان سرمایه لازم برای توسعه بخش معدن بسیار دشوار است/ در تمام گروه های معدنی از کمبود زیرساخت و کامل نبودن زنجیره های ارزش در مضیقه هستیم/تا عزم لازم برای توسعه معدنی در مسئولان 3 قوه به وجود نیاید، سرمایه گذاری در بخش معدن به محوریت آن در توسعه کشور و استان منجر نخواهد شد
کد خبر: ۱۴۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸ 20 December 2015
مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی: دولت منابع کافی برای تأمین سرمایه بخش معدن را ندارد

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی گفت: در تمام گروه های معدنی از کمبود زیرساخت و کامل نبودن زنجیره های ارزش در مضیقه هستیم، برآورد میزان سرمایه لازم برای توسعه این بخش بسیار دشوار است.

علی باقری در گفت و گوی اختصاصی با تابناک خراسان جنوبی با اشاره به سفر مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور طی چند روز گذشته به استان، گفت: با توجه به اینکه هدف اصلی سفر، افتتاح رسمی طرح مطالعات ژئوفیزیک هوایی استان برای شناسایی پتانسیل‌های نهان کانی های فلزی بود و این امر نشانه بازگشت دولت به حوزه سرمایه گذاری های زیربنایی برای فراهم نمودن زمینه ورود سرمایه به بخش معدن بوده است، این هدف شروع صحیحی داشته است.

وی ادامه داد: ولی توسعه معدنی به عنوان محور اصلی توسعه استان، تخصیص قابل توجه منابع مالی دولت را در ایجاد زیر ساخت ها برای فعالیت های معدنی از قبیل تأمین برق، آب، جاده و انرژی طلب می نماید.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه به نظر می رسد دولت به لحاظ تعهدات قابل توجهی که در هزینه‌های جاری دارد، از توانایی و منابع کافی برای تأمین سرمایه این بخش برخوردار نیست، تصریح کرد: به اعتقاد بنده تا شناخت کافی و عزم لازم در خصوص توسعه معدنی، در مسئولین کشور، اعم از مسئولان قوه مجریه در خارج از وزارت صنعت معدن و تجارت، همچنین قوه مقننه، که سهم عمده ای در نحوه تخصیص منابع دارد و نیز قوه قضاییه برای ایجاد بستر حقوقی مناسب این توسعه به وجود نیاید، سرمایه گذاری در بخش معدن به نحوی که بتوان به محوریت آن در توسعه کشور و به طریق اولی استان امیدوار بود، ممکن نخواهد شد. 

باقری در خصوص پیگیری نتيجه نشست فعالان صنعتی استان با مسئولین گفت: صورت مذاکرات توسط مسئولین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، برای پیگیری تهیه شده و معاونت امور معادن و صنایع معدنی گزارش مشکلات بخش معدن را که توسط خانه معدن استان تهیه و ارائه شد را، به طور ویژه، برای پیگیری درخواست کردند که ارسال شد.

وی ادامه داد: به هر روی خانه معدن به عنوان تشکل صنفی غیر دولتی حامی منافع فعالان معدنی پیگیری رفع این مشکلات را وظیفه خود دانسته و مورد اقدام قرار می دهد.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشكل كم آبي استان آيا توسعه صنايع معدني مثل فولاد و كار درستي است؟ گفت: علیرغم اینکه سهم صنعت از مصرف کل آب کشور حدود 3% در مقابل سهم 93% سهم بخش کشاورزی است، نمی توان منکر این مهم شد که اگر صدور مجوزهای توسعه فولاد معطوف به طرح های آمایش رسمی کشور، در مناطق ساحلی کشور انجام می شد، از جهت تخصیص منابع و بازده آنها بسیار بهتر بود. ولی برای استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، بخش هایی از این طرح ها که نیاز به آب بسیار اندکی دارند مانند واحد های احیاء ادامه یافته به بهره برداری برسند ولی بخش های گندله سازی و فولاد سازی به مکان های مناسب تر انتقال یابند.  

به گفته باقری، معادن مهم استان زغال سنگ، بنتونیت و سنگ‌های تزئینی است و همچنین پتانسیل‌های فراوانی برای کانی‌های فلزی وجود دارد. البته فاصله اهمیت زغال سنگ واقع در شهرستان طبس، هم به لحاظ راهبردی و هم مقیاس های اقتصادی و اجتماعی با سایر زیر گروه ها بسیار زیاد است. به طوری که به تنهایی بالغ بر 50% اشتغال معدنی استان در این گروه وجود دارد.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی اظهارکرد: در تمام گروه های معدنی از کمبود زیرساخت و کامل نبودن زنجیره های ارزش در مضیغه هستیم، برآورد میزان سرمایه لازم برای توسعه این بخش بسیار دشوار است. لیکن می توان با اطمینان گفت مقیاس این سرمایه گذاری انجام آن را در قالب حداقل دو برنامه های توسعه پنج ساله ایجاب می کند.

باقری ادامه داد: شرط تحقق این سرمایه گذاری تدوین، بازنگری و تجمیع برنامه های راهبردی هر گروه معدنی در قالب برنامه راهبردی توسعه معدنی استان و وجود اراده راسخ در تخصیص بهینه منابع در راستای اجراء برنامه های عملیاتی راهبرد مزبور است.

به گفته وی، تشکیل کارگروه ویژه توسعه معدنی استان با محوریت سازمان صنعت معدن، تجارت و مشارکت تمام سازمان‌های ذیربط و بخش خصوصی از راه‌های حل مشکلات صنعت و معدن استان است؛ تا با حمایت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ریاست استاندار، مسئولیت بازنگری و به روز نمودن برنامه راهبردی تا سطح نظارت بر اجراء برنامه های عملیاتی معطوف به آن را عهده بگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار