تکذیب های مکرر آقای سخنگو
تابناک تهران - مدتهاست که در آموزش پرورش تهران انواع خبرها بگوش می رسید، تایید و تکذیب و تخریب و تعطیل و اکنون مرگ. مرگی که توسط رییس آموزش مدارس استثنایی تهران اعلام شد و توسط سخنگوی آموزش پرورش شهر تهران تکدیب شد. اما آنچه همچنان باقی است عدم شفافیت رسانه ای در آموزش و پرورش شهر تهران است که مدیریش را حتی در جلسات مهم مانند شورای برنامه ریزی استان نیز نمی توان دید.
کد خبر: ۱۵۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰ 02 January 2016
این بار هم یک نفر خبر را اعلام کرد، یک نفر تکذیب؛ هر دو هم عضو یک مجموعه.

آموزش و پرورش تهران امروز را هم مانند چند روز گذشته با تایید و تکذیب گذراند. این بار خبر را خبرگزاری صدا و سیما خبری را از زبان «وجیه‌الله پرویزی»، مدیر آموزش و پرورش استثنایی تهران اعلام کرد مانند همیشه «مسعود ثقفی»، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران که مدتهاست انحصار گفتگو با رسانه ها در اداره آموزش و پرورش شهر تهران در دست اوست، آن را از اساس تکذیب کرد و گفت خبرنگار منتشرکننده این خبر دروغگوست. 

ماجرا وقتی شروع شد که ظهر امروز خبرگزاری صدا و سیما خبری را از زبان «وجیه‌الله پرویزی»، مدیر آموزش و پرورش استثنایی تهران منتشر کرد که در آن خبر مرگ سه دانش آموز معلول در سه مدرسه مختلف تهران و بر اثر آلودگی هوا آمده بود. آنطور که خبرگزاری صدا و سیما از زبان مدیر آموزش و پرورش استثنایی تهران نوشته، این دانش‌آموزان دچار مشکلات تنفسی شدند و پس از مدتی بستری در بیمارستان فوت کردند: «این دانش‌آموزان، حسین علی از مدرسه ایمان، صادق جلیلی‌پور از مدرسه سروش و کیانوش شایگانی از مدرسه توحید بودند.» 

مدیر آموزش و پرورش استثنایی تهران گفته «آلودگی هوای پایتخت بر سیستم ایمنی دانش‌آموزان معلول که بیشتر آن‌ها با مشکلات قلبی و ریوی مواجه اند تأثیر دو چندان دارد و مشکلات زیادی برای سلامتی آن‌ها ایجاد می‌کند.» 

اما دیروز هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از در تکذیب آن درآمد. او به در این باره به تابناک تهران گفت که خبرگزاری صدا و سیما خبر کاملا دروغی در این باره منتشر کرده است. او مرگ این سه دانش آموز را تایید کرد اما گفت علت مرگ آنها معلوم نيست و در اين باره بايد مراجع ذي صلاح اعلام نظر كنند : «متاسفانه سه تن از دانش آموزان با نياز هاي ويژه شهر تهران در هفته هاي گذشته فوت كرده اند كه امروز موضوع را از مدير آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران جويا شديم  كه او اعلام کرد هيچ مطلبي در خصوص علت فوت اين دانش آموزان مطرح نكرده است. آموزش و پرورش شهر تهران با ابراز همدردي با خانواه هاي اين عزيزان در انتظار اعلام نظر مراجع ذي صلاح است.» 

اتفاق های واقعی و تکذیب های غیرواقعی

این نخستین بار نیست که آشفتگی در سخنان مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران خبرساز می شود؛ آشفتگی ای که معمولا سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران یا به وجودآورنده آن است یا رفع و رجوع کننده آن. نمونه اش همین دو هفته پیش که پس از تشکیل اولین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا در تهران که نماینده وزارت آموزش و پرورش هم در آن حضور داشت و به شدت با تعطیلی مدارس مخالفت می کرد، اعضای این کمیته گفتند مدارس به مدت دو روز تعطیلند، سخنگوی اداره آموزش و پرورش شهر تهران هم آن تایید و البته بعد از یک ساعت تکذیب کرد و این مدت را به یک روز کاهش داد. ب

عد از آن و همین دو روز پیش بود که تخریب دیوار مدرسه شاهد امام حسین (ع) در منطقه گیشای تهران و تجمع اعتراض آمیز پدر و مادرهای دانش آموزان این مدرسه خبرساز شد و باز هم این آقای سخنگو بود که با استفاده از همان انحصار همیشگی اش برای گفتگو با رسانه ها گفت که «این مدرسه حکم قلع و قمعی داشت و چند روزی از مالک مهلت گرفته بودیم تا موضوع را حل و فصل کنیم، البته معمولا حکم قلع و قمعی را در طول سال تحصیلی صادر نمی‌کنند و این موضوع جای تعجب دارد.» 

جدی ترین اختلاف و بی برنامگی در آموزش و پرورش شهر تهران اما سه هفته پیش اتفاق افتاد؛ وقتی «اسفندیار چهاربند»، مدیرکل آموزش و پرورش تهران در نشست خبری اش گفت «سال آینده ثبت‌نام در رشته ادبیات و علوم انسانی را در مدارس دولتی عادی نخواهیم داشت و دانش‌آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت‌نام کنند.» و پس از واکنش‌های گسترده‌ به این موضوع در رسانه ها، باز هم «مسعود ثقفی»، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران وارد عمل شد و گفت این موضوع صحت ندارد: «برای ارتقای آموزش علوم انسانی بحث مدارس فرهنگ اعلام شد، اما مدارس عادی طبق روال گذشته به کار خود ادامه می‌دهند.»

ماجرای مصرف مواد مخدر در دبیرستانهای دخترانه هم یکی دیگر از ماجراهای پر سر و صدایی بود که باز هم با تکذیب آموزش و پرورش شهر تهران و در راس آن سخنگوی این اداره روبرو شد. داستان از آنجا شروع شد که یک ماه پیش روزنامه «قانون»، سخنان يك ماد‌‌ر را از د‌‌بيرستاني د‌‌خترانه د‌‌ر شمال شهر تهران منتشر کرد که بر اساس آن، بعضی از د‌‌انش آموزان اين مد‌‌رسه د‌‌ر پايه هفتم و هشتم مخد‌‌رهايي چون «علف» مصرف مي كنند‌‌.

طبق گفته هاي اين ماد‌‌ر، «د‌‌ر يكي از كلاس ها، معلم به يكسري از زخم هايي كه روي د‌‌ست د‌‌انش آموزان است مشكوك مي شود‌‌. معلم د‌‌رباره زخم ها از د‌‌انش آموزان سوال مي كند‌‌ كه د‌‌ر نهايت او به اين موضوع پي مي برد‌‌ كه بعضی از اين د‌‌ختران مخد‌‌ر مصرف مي كنند‌‌. مربيان اين مد‌‌رسه هم موضوع پيش آمد‌‌ه را با خانواد‌‌ه هاي د‌‌انش آموزان د‌‌رميان گذاشته و از آنها و گروهي د‌‌يگر از اوليای مد‌‌رسه مي خواهند‌‌ كه براي د‌‌انش آموزان‌شان تست اعتياد‌‌ بگيرند‌‌ و ...».

اما با انتشار این خبر، باز هم تكذيب آموزش و پرورش شهر تهران از راه رسید و سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران گفت که طبق بررسي انجام شد‌‌ه تاكنون مد‌‌ير مد‌‌رسه صحبتي با والد‌‌ين د‌‌ر زمينه تست اعتياد‌‌ د‌‌انش آموزان ند‌‌اشته و چنين چيزي وجود‌‌ ند‌‌ارد‌‌:  «خانم مد‌‌ير اين مد‌‌رسه رسما گفت نه چنين چيزي د‌‌اريم و نه تا حالا صحبت آن شد‌‌ه است. شايد‌‌ مد‌‌رسه را اشتباه گرفته‌ايد‌‌ بهتر است بررسي بيشتري كنيد‌‌.» او آن زمان گفت: «ما بررسي و ارزيايي عد‌‌د‌‌ي درباره اعتیاد دانش آموزان ند‌‌اريم و اجازه هم ند‌‌اريم مطرح كنيم. اما بحث اين است كه تعريف اعتياد‌‌ تعريف مشخصي است و بايد‌‌ فرد‌‌ به ميزان مشخصي مواد‌‌ مخد‌‌ر را مصرف كند‌‌ اما فرد‌‌ي كه به صورت تفريحي استفاد‌‌ه كرد‌‌ه ما به عنوان اعتياد‌‌ با او برخورد‌‌ نمي‌كنيم. به هرحال د‌‌ر آموزش و پرورش شهر تهران ما با مقوله‌ای به نام اعتياد‌‌ به صورت نگران كنند‌‌ه اي مواجه نيستيم.» 

سال گذشته هم اما از این خبرها کم نداشت؛ مثلا در اسفند سال گذشته بود که ریزش آوار در دبیرستان دخترانه‌ محقق در شهر تهران خبرساز شد اما باز هم ثقفی این خبر را تکذیب کرد و باز هم انتشار این خبر را یک فضاسازی رسانه‌ای دانست: «هیچ حادثه‌ای مبنی بر ریزش آوار در دبیرستان دخترانه محقق شهر تهران گزارش نشده است و ماموران ما ضمن مراجعه به این مدرسه متوجه شدند که هیچ حادثه‌ای رخ نداده است. ماموران آتش نشانی و اورژانس نیز وقوع این حادثه را تأیید نکرده‌اند و خبر ریزش آوار در دبیرستان دخترانه واقع در بلوار فردوس تکذیب شده است.» پیش از آن و در بهمن 92 بود که سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران از چگونگی، مکان و زمان توزیع قرآن‌های چاپ عربستان خبر داد و حتی اعلام کرده بود که این قرآن‌ها از چندین سال پیش در یکی از مدارس تهران موجود بوده و البته بعد از ساعتی از اساس حرف‌های خودش را تکذیب کرد: «چنین قرآنی وجود ندارد و افرادی که ادعا می‌کنند این قرآن را به ما نشان دهند.» 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار