معاون استاندار میسان عراق گفت: سه‌نقطه برای ایجاد مرز میان دو استان ایلام و میسان معرفی شد که پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم چیلات به لحاظ فاصله، زیرساخت‌ها ازجمله آب و برق و جاده دسترسی مناسب‌تر از دونقطه دیگر است.
کد خبر: ۱۸۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 15 February 2016
معاون استاندار میسان عراق گفت: سه‌نقطه برای ایجاد مرز میان دو استان ایلام و میسان معرفی شد که پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم چیلات به لحاظ فاصله، زیرساخت‌ها ازجمله آب و برق و جاده دسترسی مناسب‌تر از دونقطه دیگر است.

به گزارش تابناک ایلام ؛ مذاکرات اولیه برای گشایش این مرز تجاری میان استان‌های میسان و ایلام در سال 2014 انجام و در مدت کوتاهی دولت عراق تمایل خود را برای ایجاد این مرز را به‌طرف ایرانی اعلام کرده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ما برای ایجاد مرز چیلات بین دهلران و میسان جدی هستیم و به گشایش آن با همکاری و همراهی مسئولان ایرانی امیدواریم، هرچند می‌دانیم برنامه‌ریزی برای تحقق این موضوع در دستور کار مسئولان استان ایلام قرارگرفته است.

چلوب‌حاتم خاطرنشان کرد: سه‌نقطه برای ایجاد مرز میان دو استان ایلام و میسان معرفی شد که پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم چیلات به لحاظ فاصله، زیرساخت‌ها ازجمله آب و برق و جاده دسترسی مناسب‌تر از دونقطه دیگر است.

وی بابیان اینکه تصمیم نهایی برای تعیین و ایجاد مرز مشترک در این منطقه بر عهده دولت مرکزی عراق است، تأکید کرد: همه جوانب امر دراین‌ارتباط سنجیده شده و هزینه‌ها نیز موردبررسی قرارگرفته است ضمن اینکه ما به‌صورت رسمی خواهان ایجاد مرز رسمی در این نقطه هستیم و پس از تأیید دولت مرکزی عملیات اجرایی ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات برای گشایش مرز را انجام می‌دهیم.

معاون استاندار میسان عراق با اشاره به نتایج مثبت نشست مشترک خود با مسئولان استان ایلام و شهرستان مرزی دهلران تصریح کرد: این نقطه فواید بسیاری به لحاظ تجاری و زیارتی برای دو کشور به‌ویژه شهرستان‌های دهلران و علی غربی در استان میسان دارد.

چلوب‌حاتم از انعقاد تفاهم‌نامه میان دو استان استقبال کرد و گفت: گزارش این موضوع به دولت مرکزی عراق برای پیگیری‌های بعدی و انجام اقدامات موردنیاز ارسال می‌شود.

وی با اشاره به توافق قبلی بین مسئولان استان میسان و ایلام برای ایجاد مرز مشترک اضافه کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها امیدواریم در آینده نزدیک این منطقه مرزی احیا شود تا تبادل سیاحتی و تجاری بین دو استان از این مرز انجام گیرد ضمن اینکه گشایش این مرز منجر به توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی و رفع مشکلات اعزام زائر نیز می‌شود./م


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار