رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان کرمانشاه معتقد است، بسیاری از مصرف کنندگان هنوز به حقوق خود آگاه نیستند.
کد خبر: ۱۸۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷ 28 February 2016
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان کرمانشاه معتقد است، بسیاری از مصرف کنندگان هنوز به حقوق خود آگاه نیستند.

عبدالرضا یاری به مناسبت روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، هدف از قانون حمایت از حقوق مصرف کننده را ابتدا آموزش و آشنا کردن مردم با حقوق اولیه خود دانست و افزود: هدف دیگر این قانون حمایت از حقی است که مصرف کنندگان در بخش‌های مختلف دارند.

وی حق مشارکت در تدوین استانداردها، استفاده از خدمات پس از فروش، برخورداری از کالاهای سالم و با کیفیت و ... را از جمله مصادیق حقوق مصرف کنندگان دانست.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کشور یادآوری کرد: مصرف کنندگان از حقوق دیگری هم برخوردار هستند اما شاید با آن آشنایی نداشته باشند، مانند داشتن محیط زیست سالم، برخورداری از بازار رقابتی و ضدانحصاری، تکریم شدن در مراکز اداری و دستگاه‌ها و ... .

مصرف کنندگان از حقوق خود باخبر نیستند

یاری با بیان اینکه امروز بسیاری از مصرف کنندگان از حقوق خود آگاهی ندارند، بیان کرد: بخشی از این امر به دلیل کوتاهی دستگاه‌های مسئول است و بخشی هم بر عهده خود مردم که پیگیری حقوق خود نیستند.

وی ادامه داد: در برخی موارد هم مردم از حقوق خود آگاهند، اما از نظر اقتصادی پیگیری حقوق برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. برای مثال فردی که از تخلف گرانفروشی هزار تومان زیان دیده دیده برای هزار تومان پیگیری و شکایت نمی‌کند.

تشکیل شورای فنی ارزشیابی ادارات در سال آینده

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل "شورای فنی ارزشیابی ادارات" برای تحقق بخشی از حقوق مصرف کننده خبر داد و تاکید کرد: دستورالعمل تشکیل این شورا از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و ما نیز در استان در خصوص فعال کردن آن اعلام آمادگی کردیم.

یاری پیش‌بینی کرد، این شورا که متشکل از بخش‌های مختلف از جمله استانداری، انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، سازمان صنعت، معدن و تجارت و ... است، از سال آینده کار خود را در کرمانشاه اغاز کند.

به گفته این مسئول، هدف از تشکیل این شورا ارزیابی خدماتی که دستگاه‌ها به ارباب رجوع ارائه می‌دهند و آموزش‌هایی که باید به مردم بدهند، است و هر دستگاهی که کوتاهی کند جریمه و دستگاهی که برتر باشد تشویق خواهد شد.

تدوین طرحی برای تامین مالی انجمن‌ها و بازنگری قانون حمایت از حقوق مصرف کننده

یاری در ادامه به مهمترین مشکلات انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کننده هم اشاره کرد و نبود منابع مالی و امکانات را از مهمترین این مشکلات برشمرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه اظهار کرد: خوشبختانه برای حل این مشکل طرحی دادیم که قوانین حمایت از حقوق مصرف کننده بازنگری و اصلاح شود.

وی یادآوری کرد: از نواقصی که در این طرح به آن اشاره شده تامین مالی منابع و برخی از مصادیق حقوق مصرف کنندگان است که باید اصلاح شود.

معرفی 18 واحد تولیدی و خدماتی حامی مصرف کننده

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کرمانشاه از چهار سال قبل هم اشاره کرد و ادامه داد: این انجمن در کل کشور پیشتاز بود و در این چهار سال اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده کشور، افزود: پس از انجمن شهر کرمانشاه، انجمن استان را نیز راه‌اندازی کردیم و اکنون در 14 شهرستان استان انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده فعال داریم.

یاری تصریح کرد: امسال هم مانند برنامه‌ای که سال‌های گذشته داشتیم در روز 18 اسفند، 18 واحد تولیدی و خدماتی حامی حقوق  مصرف کننده را در استان معرفی خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار