منتخب مردم استان کرمانشاه در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: باید ابتدا منابع و درآمدهای دولت شناسایی و برآورد شود و با توجه به آن، پایبندی دولتمردان به اقتصاد مقاومتی را قضاوت کرد.
کد خبر: ۲۰۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶ 28 March 2016
منتخب مردم استان کرمانشاه در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: باید ابتدا منابع و درآمدهای دولت شناسایی و برآورد شود و با توجه به آن، پایبندی دولتمردان به اقتصاد مقاومتی را قضاوت کرد.

آیت الله امان نریمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر روشن شود که دولت منابعی ندارد که در مسیر توسعه اقتصاد مقاومتی هزینه کند، نباید از دولت انتظار زیاد داشت و باید آن را کمک کنیم.

او همچنین در باره میزان تاثیر حمایت از تولید داخلی در تحقق اقتصاد مقاومتی هم گفت: این موضوع تابع این است که منابعی در دست دولت وجود داشته باشد که بخواهد کمک و حمایت کند و وقتی پولی نباشد نمی توان انتظاری داشت.

نریمانی 'اعتدال در هزینه کرد و پرهیز از اسراف' را از دستورات اکید اسلام دانست اما در عین حال گفت که منظور از اسراف نکردن، سخت گرفتن بر مردم و فشار معیشتی به آنان نیست.

وی 'کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی' را دیگر راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: با وجود اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب در سال های متمادی تاکید کرده اند که اقتصاد را از نفت جدا کنید اما این اتفاق نیفتاده و هنوز حدود 90 درصد درآمد دولت وابسته به نفت است.

نریمانی اظهار داشت: البته همه دولت ها تلاش خود را کرده اند اما تاکنون کار خاصی برای کاهش این وابستگی نشده؛ هرچند به تازگی این مشکل رو به بهبود است.

وی اقتصاد مقاومتی را الهام گرفته از قرآن کریم خواند و گفت: دولت و ملت دوست دارند اقتصاد مقاومتی محقق شود و بنای دولت بر این نیست که این موضوع را پشت گوش بیندازد اما شرایط و درآمدهای فعلی دولت کار را مشکل کرده است.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، سال 95 را به نام سال 'اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل' نامگذاری و تاکید کردند: با اقتصاد مقاومتی می توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد.

اعزام بیکاران به اروپا

منتخب مردم استان کرمانشاه در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش پیشنهاد داد که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، بیکاران جوان ایرانی به کشورهای اروپایی و نیازمند نیروی کار، اعزام شوند.

آیت الله نریمانی افزود: جمعیت بیشتر کشورهای اروپایی پیر است و بشدت نیازمند نیروی کار فعال هستند که با توجه به فرصت لغو تحریم ها، دولت می تواند جمعیت جوان بیکار را به این کشورها یا سایر کشورهایی که نیازمند نیروی کار هستند، بفرستد.

او با بیان اینکه جمعیت بیکاران یک ظرفیت بزرگ در کشور است، اظهار داشت: برای اجرای این پیشنهاد هم دولت می تواند لایحه بدهد و هم خود مجلس طرحی با عنوان 'ساماندهی جمعیت بیکار کشور' تصویب کند. 

به اعتقاد نریمانی، با این کار می توان جلوی مهاجرت جوانان بیکار ایرانی به کشورهای نیازمند نیروی کار را گرفت که متاسفانه هر از گاهی خبر غرق شدن و جان باختن عده ای از آنان در مسیر مهاجرت هم رسانه ای می شود.

وی عنوان کرد که با ساماندهی جوانان بیکار کشور، می توان آنان را با عزت، افتخار، احترام و حمایت دولت راهی کشورهای نیازمند نیروی کار کرد.

به باور نریمانی، اگر بیکاران کشور با برنامه و از کانال رسمی به اروپا اعزام شوند، حتما به کشور بر می گردند و با درآمدهای حاصل از کار و فعالیت خود، اقتصاد را شکوفا می کنند زیرا همه ایرانیان کشور خود را دوست دارند.

منتخب مردم کرمانشاه در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان گفت: اگر روی این پیشنهاد کار شود واقعا می تواند گام بسیار موثر و مثبتی برای از بین بردن بیکاری و فقر در کشور و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

تاکنون آمار دقیقی از تعداد بیکاران کشور ارائه نشده اما در گزارش مراکز مختلف این رقم بین 2.5 تا 5.5 میلیون نفر عنوان شده است؛ البته طبق گزارش سیدابوالحسن فیروزآبادی، قائم مقام وزیر کار در دی ماه 94، '5.5 میلیون دانش آموخته و 4.5 میلیون در حال تحصیل' هم به زودی جویای کار می شوند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خرداد ماه 94 در چهارمین همایش ملی مهارت آموزی و اشتغال گفت: سالانه به 800 تا 900 هزار شغل جدید نیاز داریم تا نرخ بیکاری تک رقمی را تجربه کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار