شهردار شیراز گفت: کاهش تجاری‌های خطی مانند خیابان 9 دی بزرگ‌ترین گام برای حذف ترافیک و تقویت پیاده‌محوری است.
کد خبر: ۲۱۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴ 19 April 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:علیرضا پاک‌فطرت اظهار داشت: عوارضی که شهرداری از تجاری‌های بر خیابان‌های اصلی شیراز دریافت می‌کند در قیاس با خدماتی که به این تجاری‌ها ارائه می‌شود و قیمت میلیاردی آنها، ناچیز است.

وی افزود: در شهری که شهر گردشگری و فرهنگی است تجاری خطی بسیار مشکل‌ساز شده چرا که این تجاری‌ها نیاز به انواع خدمات و حمل بار دارند و خودروهای آنها دو ردیفه (دوبله) و سه‌ردیفه در کنار خیابان پارک کرده و در پیاده‌رو نیز سد معبر ایجاد می‌کنند و از این نظر در یک شهر منظم، تجاری خطی مضرات بسیار دارد.

مدیر ارشد شهری شیراز ادامه داد: بارها در آمارها اعلام‌شده که تعداد جان‌باختگان پیاده شیراز بسیار بالا است و اگر این موضوع بررسی شود بسیاری از سوانح منجر به فوت در داخل شهر در نتیجه وجود این تجاری‌های خطی رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری نمی‌تواند به‌طور کامل مانع احداث تجاری خطی شود و این کار را لازم نمی‌داند اما نباید تجاری خطی بیش از تجاری‌های دارای عملکرد چندگانه رونق داشته باشد.

شهردار شیراز افزود: تجاری‌هایی که بتوانند عملکرد چندگانه‌ای مانند پارکینگ، تجاری، تفریحی، ورزشی و فرهنگی را فراهم آورند نسبت به تجاری‌های خطی در اولویت هستند و از این نظر تجاری‌های خطی (جز در بافت قدیم) از تخفیف‌های عوارض مستثنی شده‌اند.

پاک‌فطرت ابراز داشت: تجاری‌های برِ خیابان قدوسی، بر خیابان قصردشت، بر خیابان زرگری یا معالی‌آباد هزینه عوارض بسیار اندکی به شهرداری پرداخت می‌شود که در قیاس با خرید و فروش میلیاردی این تجاری‌ها صفر است و عملاً هزینه خدمات شهر پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان این‌که عدم ارائه تخفیف عوارض به تجاری‌های خطی برای تشویق تجاری‌های مجتمع است، تصریح کرد: خیابانی مانند 9 دی که فاقد تجاری خطی است در حال حاضر از بهترین خیابان‌های شیراز و فاقد ترافیک است و این بی‌ترافیک بودن 9 دی به سبب بسته شدن دو بر است که کاهش این تجاری‌ها بزرگ‌ترین گام در راستای پیاده محوری است.

محمد حق‌نگر نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا نیز ضمن تائید سخنان پاک فطرت اظهار داشت: تجاری‌های خطی باعث مشکلات بسیار ترافیکی و نازیبا شدن شهر شیراز شده‌اند و امروزه در دنیا مجتمع‌های تجاری با کارکرد مشخص و دارای پارکینگ احداث می‌شود که مردم بدانند برای خدمات و کالاهای مشخص به کدام مجتمع تجاری مراجعه کنند.

رضا محمدیان رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه گفت: شهرداری هیچ مبلغی بابت خدمات خود از تجاری‌ها دریافت نمی‌کند درحالی‌که چند سال بعد برای باز کردن معابر خود باید هزینه‌های نجومی را به این تجاری‌ها بپردازد و گاه یک تجاری مانع ساماندهی و باز شدن یک مسیر پرتردد است.

شورای اسلامی شهر شیراز در جریان تصویب لایحه تخفیفات عوارض سال 95 تجاری‌های خطی (به‌جز منطقه بافت قدیم) را از شمول این تخفیف‌ها مستثنی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار