رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان فارس گفت: مهندسان معمار بايد در فضاي پيش رو با تدبير و اميد حركت كرده و با عملكرد مطلوب خود، آرامش و امنيت خاطر را براي مردم به ارمغان آورند.
کد خبر: ۲۱۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 26 April 2016
حسين پوراسدي، در آيين بزرگداشت روز معمار در شيراز افزود: مهندسان معمار وظيفه اي سنگين و خطير بر دوش دارند كه بايد با در نظر گرفتن اخلاق حرفه اي به بهترين شكل ممكن به اين وظيفه عمل كنند.
منتخب مردم شيراز در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي هم، با اشاره به اينكه در شرايط حساس كنوني مهندسان بايد با جديت، درايت و آگاهي از حقوق خود دفاع كنند، گفت: امروز در شرايطي قرار داريم كه دستگاههاي اجرايي مانند شهرداري ها در سراسر كشور سازمان نظام مهندسي را رقيب خود و مسكن و شهرسازي هم به عنوان يك متولي خود خوانده، آن را واحد فرودست خود مي دانند.
فرج الله رجبي افزود: در چنين شرايطي ما به دنبال اين هستيم كه چگونه مي شود دستاوردهاي 20 ساله نظام مهندسي را كه سرمايه ملي است حفظ و نگهداري كنيم.
وي بيان كرد: وظيفه داريم كه تمام قد از دستاوردهاي جامعه مهندسي و نظام ساختمان كه بزرگترين و قوي ترين سازمان غيردولتي است دفاع و ثابت كنيم كه ما مهندسان در هر شرايطي همچنان ايستاده ايم.
او افزود: بر اين باورم كه مهندسان در هر صنف و جايگاهي كه حضور دارند و هر مسئولتي را كه مي پذيرند، وقتي از آن مسئوليت كنار مي روند به عنوان مهندس به خانه حرفه اي خود باز مي گردند و به همين دليل اگر اين جايگاه از جانب مهندسان مورد حفاظت و صيانت قرار نگيرد و جرات دفاع از آن وجود نداشته باشد به يك دستاورد ملي خيانت شده است.
رجبي گفت: سازمان نظام مهندسي، ملك شخصي هيچكس نيست بلكه يك سرمايه ملي است و به عنوان يك مهندس وظيفه خود مي دانم از دستاوردهاي نظام مهندسي ساختمان دفاع كنم.
پيشكسوت عرصه معماري شيراز هم در اين آيين، نظارت مهندسي معماري را اساسي ترين مشكل در ساخت و سازهاي امروز دانست و بيان داشت: تقاضاي مهندسان معمار، نظارت مستقل از نظارت سازه بر ساختمانهاست.
محمدرضا آگاه افزود: كار مهندسان معمار از ابتداي آغاز ساخت هر ساختمان آغاز مي شود و تا پايان كار ادامه مي يابد اما امروز اين حضور آنگونه كه در قانون پيش بيني شده نيست.
وي، ضمن تاكيد بر لزوم تدوين آيين نامه و دستورالعمل همكاري گروه تخصصي معماري سازمان نظام مهندسي ساختمان با شهرداري در بحث رده بندي نقشه ها تاكيد كرد و گفت: در بحث نظارت معماري بايد نقشه هاي فاز 2 معماري كه ناظر بر اجراي جزييات در ساختمان است نيز تهيه شود.
او ادامه داد: امروز مهندسان معمار از كار اساسي شان كه نظارت بر اجراي جزييات ساختمان است فرار كرده و به سمت طراحي صرف رفته اند.
ديگر پيشكسوت عرصه مهندسي معماري استان فارس هم گفت: براي برون رفت از چالش ها و مشكلات معماري امروز كشور، بايد مسائل مرتبط با معماري جدي گرفته شود.
كاظم معمارضياء افزود: ما نمي گوييم در بحث قانون و رعايت مقررات معماري مانند كشورهاي پيشرفته اي مانند آمريكا يا كشورهاي اروپايي عمل كنيم بلكه انتظار ما اين است كه حداقل مانند بنگلادش از يك نظام معماري برخوردار باشيم.
چهره ماندگار عرصه مهندسي ساختمان و عضو شوراي اسلامي شهر شيراز بيان كرد: بر اساس مصوبه شورا، شهرداري مكلف است هر سال طراحي سه پروژه در حوزه شهرسازي، ساختمان، پارك ها و بوستان هاي شهري را به مسابقه بگذارد و طرح برنده اين مسابقه نيز توسط شهرداري اجرايي شود.
در اين آيين از اسماعيل احمدي، عبدالوهاب زنگنه و مهدي پيروي به عنوان اعضاي فعال گروه تخصصي معماري مهندسي تجليل شد.
همچنين از طاهره نصر به عنوان دبير علمي نخستين همايش ملي شهرسازي و معماري ايراني – اسلامي و امير حسين جمشيدي به عنوان دبير اجرايي اين همايش كه بهمن 94 در شيراز برگزار شد نيز قدرداني به عمل آمد.
سوم ارديبهشت ماه هر سال، به بزرگداشت شيخ بهايي و روز معمار اختصاص دارد.
شيخ بهايي، مرجع تقليد و دانشمند نامدار عصر صفوي است كه در دانش هاي فلسفه، منطق، هيئت و نجوم، رياضيات و معماري تبحر داشت.
معماري مسجد امام در اصفهان، تقسيم آب زاينده رود، مهندسي حصار نجف، ابداع نان سنگك، تعيين اوقات شبانه روز از روي سايه آفتاب و طراحي بناهاي كم نظير اصفهان از جمله كتيبه هاي مساجد اصفهان، پل الله وردي خان (سي وسه پل) پل خواجو، چهارباغ، ميدان نقش جهان، حمام شيخ بهايي از جمله آثار و فعاليت هاي اين دانشمند عصر صفوي است.
همچنين معماري حرم مطهر امام رضا (ع)، مجموعه كاخ هاي دولتي اصفهان(دولت خانه)، چيني خانه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و مسجد شيخ لطف الله كه معماران در ساخت و ساز آن از همفكري شيخ بهايي بهره مند شده اند از ديگر آثار اين دانشمند محسوب مي شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار