مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور بر لزوم شتاب بخشی به اجرای طرح 550 هزار هکتاری تاکید کرد.
کد خبر: ۲۲۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 28 April 2016
یدالله شمایلی در نشستی که امروز با حضور معاون آب و خاک وزیر کشاورزی و معاون وزیر نیرو و جمعی از مسئولین استان برگزار شد، اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دو فاز اجرا می‌شود؛ فاز اول آن در مساحت 312 هزار هکتار انجام می‌شود که بخش فرعی آن با همکاری  با سازمان جهاد کشاورزی استان، استانداری و آبفا صورت گرفت.

وی افزود: از لحاظ هماهنگی با سازمان های مربوطه هیچ مشکلی وجود ندارد اما به دلیل مشکلات نقدینگی، اگر در برخی بخش‌ها با شتاب بیشتری عمل نکنیم ممکن است با مشکلات بیشتری مواجه شویم.

شمایلی تصریح کرد: بحث تسطیح زهکش‌ها و برخی کانال‌ها به علت نبود اعتبار با مشکلاتی مواجه شده است و امیدواریم با همکاری وزارت‌خانه این مشکل حل شود. اکنون نیز حدود 80 هزار هکتار فاز اول که در حوزه کرخه است را تقریبا به پایان رسانده‌ایم و ان‌شالله با همکاری سازمان‌های مربوطه به موازات شبکه‌های فرعی فاز اول، اقدامات لازم برای شبکه‌های اصلی این فاز از پروژه انجام شود و در کنار آن پیگیر فاز دو پروژه هم باشیم.

شمایلی خاطرنشان کرد: برخی از قراردادهای اراضی در برخی مناطق به سال‌های خیلی قبل بر می‌گردد. برای مثال 20 هزار هکتار از اراضی زهره حدود 40 سال است که کشت می‌شود و مجوزی ندارند که امیدواریم تکلیف‌شان مشخص شود.
 

مشکلات اعتباری در طرح 550 هزار هکتاری در حوضه کرخه

همچنین در این نشست محمدرضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: باید برای ما تعیین شود که اقدامات مربوط به چند هکتار از اراضی را در خوزستان انجام دهیم.

وی افزود: همچنین اعتبارات مربوط به طرح کرخه در سال 84، 72 میلیارد تومان بوده اما همین اعتبارات در سال گذشته 90 میلیارد تومان بوده است و با وجود گذشت 10 سال و مشکلاتی که وجود داشت، اعتبارات ما به این رقم رسید و این موضوع نشانگر مشکلات اعتباری طرح 550 هزار هکتاری در حوضه کرخه است.


10 پروژه در حوزه کرخه در حال اجرا است

همچنین در این نشست عبدالحسین بهنام‌زاده، مدیر اجرایی حوزه کرخه در طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: در حال حاضر 10 پروژه در حوزه کرخه استان خوزستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری با مبلغ اولیه قرارداد 745 میلیارد تومان در حال اجرا است. این طرح‌ها از نظر افزایش میزان تولیدات کشاورزی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد حاصل از تولیدات کشاورزی و ایجاد قطب کشاورزی در مناطقی که پروژه‌های زیربنایی و اجرایی انجام می‌شود، اهمیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: 30 هزار هکتار در حوزه کرخه در استان ایلام و 80 هزار هکتار در حوزه کرخه در استان خوزستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرا می‌شود که این طرح‌ها امسال انجام خواهند شد و مقرر شده که در بخش دهلران ایلام این رقم به 50 هزار هکتار و در فاز دو خوزستان به 104 هزار هکتار برسد. امیدواریم با اجرای این طرح، خدمتی در استان زرخیر خوزستان که به علت جنگ تحمیلی از عمران و آبادانی عقب مانده‌اند کرده باشیم.

بهنام‌زاده با بیان این‌که مساحت کل اراضی حوزه کرخه 204 هزار هکتار است، عنوان کرد: تاکنون بیش از 52 هزار هکتار از 80 هزار هکتار اراضی حوزه کرخه در خوزستان انجام شده است و ان‌شالله باقی‌مانده آن و همچنین عملیات اجرایی و زیربنایی فاز دو با تخصیص آب توسط سازمان آب و برق و تمهیداتی که در نظر گرفته می‌شود، انجام شود تا گامی در جهت افزایش تولید و رفاه اجتماعی مردم برداشته باشیم.

 

تامین برق از مشکلات اساسی است

وی تامین برق را یکی از مشکلات اساسی دانست و گفت: با جلساتی متعددی که با فرمانداری شوش، شرکت توزیع برق و استانداری و وزارتخانه گرفته‌ایم، پیگیر حل این مشکل هستیم و امیدواریم تامین برق این منطقه در دستور کار قرار گیرد.

مدیر حوزه کرخه طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: برای سال جاری پیش‌بینی ما انجام عملیات تسطیح 19 هزار هکتار از اراضی و زهکشی 18 هزار هکتار و انجام شبکه‌های فرعی 24 هزار و 400 هکتار از اراضی است که عمدتا کم فشار و تحت فشار خواهند بود.

بهنام‌زاده تصریح کرد: وجود رسوبات و علف‌های هرز در مسیر زهکش‌ها و دخل و تصرف در ساختار فیزیکی شبکه‌های اصلی و فرعی توسط کشاورزان برخی از مشکلات ما است که امیدواریم با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی و نیرو در خوزستان این مشکلات نیز حل شود
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار