ایلام-تابناک-تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه های ایلام والتقنیه الوسطی عراق منعقدشد.
کد خبر: ۲۲۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶ 08 May 2016
ایلام-تابناک-تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه های ایلام والتقنیه الوسطی عراق منعقدشد.


به گزارش تابناک ایلام؛این تفاهم نامه در هشت بند به امضای محمد علی اكبری رئیس دانشگاه ایلام و ماجد حمید مجید رئیس دانشگاه التقنیه الوسطی عراق رسید.

رئیس دانشگاه ایلام در حاشیه انعقاد این تفاهم نامه گفت: تبادل دانشجو و كارمند، انجام پژوهش های مشترك و ایجاد فرصت ها و امكانات مناسب و همچنین تنظیم مجموعه ای از موضوعات و زمینه های همكاری كه دو طرف خواهان آن هستند از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

محمد علی اكبری اظهار كرد: این تفاهم در راستای تحقق خواسته های متقابل به عنوان چارچوبی برای همكاری در تمامی زمینه های علمی و فرهنگی بین دو دانشگاه به امضا رسیده است.
وی تاكید كرد: بر اساس این تفاهم نامه دو طرف موظفند برای انجام پژوهش های علمی، ایجاد كارگاه های آموزشی و فعالیت های مشترك علمی پشتیبانی مالی لازم را انجام دهند.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: رونق بخشی و ایجاد زمینه های مشاركت در فعالیت های پژوهشی، تبادل دانشجو در طول دوره تحصیل و یا به منظور تحقیق، تبادل دعوت نامه برای استادان دو دانشگاه به منظور شركت در كنفرانس ها و سمینارها، تلاش برای تبادل اطلاعات در همه زمینه های مورد علاقه دوطرف، مبادله استاد و پژوهشگر به منظور مطالعه و پژوهش و تبادل موضوعات و منابع دانشگاهی به منظور بهره برداری متقابل از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

علی اكبری افزود: دامپروری و دامپزشكی، مهندسی محیط زیست شامل آب، خاك، بیابان زدایی، گرد و غبار و سایر موارد تاثیرگذار بر اقلیم، برگزاری دوره های تحصیلی كارشناسی و تحصیلات تكمیلی و تهیه برنامه ها و تعیین سرفصل های درسی مشترك از جمله زمینه های همكاری مشترك دو طرف است كه در تفاهم نامه درج شده است.

وی تاكید كرد: دو طرف باید به منظور فراهم كردن شرایط و ارائه راهكارهای عملی برای اجرایی شدن این تفاهم نامه كمیته ای مشترك شامل دو نفر از هر دانشگاه را تعیین كنند و این كمیته نیز باید در مدت شش ماه از تاریخ امضای تفاهم نامه نتایج فعالیت های خود را اعلام كنند.

وی یادآور شد: مفاد این تفاهم نامه كه به دو زبان عربی و فارسی تهیه شده است از تاریخ امضای دو طرف قابلیت اجرا دارد و تا چهار سال معتبر است و پس از این مدت نیز قابل تمدید خواهد بود.
رئیس دانشگاه التقنیه الوسطی عراق نیز در این آیین گفت: دانشگاه ایلام دارای پتاسیل بالایی برای جذب دانشجوی خارجی است و با توجه به شرایط اقلیمی این استان و نزدیكی به كشور عراق انتظار می رود همكاری خوبی در زمینه جذب دانشجو با این استان داشته باشیم.

ماجد حمید مجید اظهار كرد: بیشتر دانشجویان عراقی علاقه مند به شركت در رشته های پزشكی و فنی هستند و اما شرایط ادامه تحصیل در رده های كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا در رشته های دامپزشكی، كشاورزی، علوم پایه، فنی و علوم انسانی نیز فراهم است.

وی با اشاره به انگیزه بالای جوانان عراق برای تحصیل، تاكید كرد: جوانان عراقی از تحصیل در كشورهای دیگر استقبال می كنند و دانشگاه ایلام به دلیلی نزدیكی با كشور عراق فرصت مناسبی را در اختیار علاقه مندان به تحصیل قرار می دهد.

رئیس دانشگاه التقنیه الوسطی عراق گفت: استان ایلام به دلیل شباهت های فرهنگی و سنتی به كشور عراق این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار می دهد كه حتی خاواده هایشان نیز به این استان رفت و آمد كنند.

وی تاكید كرد: انتظار می رود تفاهم نامه های منعقد شده بین ایران و عراق و همچنین استان ایلام و استان های همجوار در عراق عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس دانشگاه التقنیه الوسطی عراق گفت: این دانشگاه شامل دانشگاه های فنی استان های واسط، دیالی، الانبار و بغداد است.

حمید مجید افزود: بسیار تمایل داریم در تخصص های مشابه دو دانشگاه ایلام و التقنیه الوسطی پیوندمان را مستحكم كنیم و در این راستا ایده های زیادی داریم كه در نشست های خاص و با حضور متخصصان پیگیری و عملیاتی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری كرد: پایه ارتباطات علمی دو كشور ایران و عراق از این دو دانشگاه آغاز شود.
دانشگاه ایلام با شش هزار دانشجو در مقاطع كاردانی تا دكترا و 200 عضو هیات علمی، 32 گروه آموزشی دارد و در سال 1370 در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام از دانشكده زیرمجموعه دانشگاه رازی كرمانشاه به دانشگاه ارتقا یافته است.

برای نخستین بار این دانشگاه در تمام رشته ها در مقاطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا برای سال تحصیلی آینده ( 96 - 95) دانشجوی خارجی پذیرش می كند.
استان ایلام در مجموع 36 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد كه 40 هزار دانشجو در این مراكز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.
استان ایلام با 430 كیلومتر بیشترین مرز مشترك با كشور عراق را دارد و با سه استان دیالی، میسان و واسط عراق هم مرز است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار