رئیس دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: در سال 94، بر اساس روند سال‌های گذشته تعداد موارد تولد افزایش یافته و حداقل تا کنون پیش‌بینی انجام شده در این مورد توسط سازمان ملل نتوانسته چهره واقعی به خود بگیرد.
کد خبر: ۲۳۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱ 17 May 2016
تابناک فارس به نقل از فارس: محمد اسماعیل مطلق در نشست بررسی سیاست‌های افزایش جمعیت، با اشاره به برگزاری نمایشگاهی به مناسبت هفته جمعیت، گفت: در این نمایشگاه روش‌های فرزندآوری سالم به زوجین آموزش داده می‌شود. بسته‌های آموزشی،‌ مشاوره حضوری، آموزش فرزندآوری، زندگی سالم، ازدواج و جلوگیری از ناباروری از جمله موضوعاتی است که در این هفته گفته خواهد شد.

وی ادامه داد: سبک زندگی ما را به سمتی می‌برد که دیرتر ازدواج کنیم و این باعث به خطر افتادن سلامت خانواده و جمعیت می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر در زمینه افزایش جمعیت، گفت: در سال 94، بر اساس روند سال‌های گذشته تعداد موارد تولد افزایش یافته و حداقل تا کنون پیش‌بینی انجام شده توسط سازمان ملل نتوانسته چهره واقعی به خود بگیرد که این به دلیل عزم مردم است. در سال گذشته یک میلیون و 577 هزار تولد توسط وزارت بهداشت به ثبت رسیده که در واقع 36 هزار مورد از سال 93، بیشتر شده است.

رئیس دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، گفت: در مورد کاهش تعداد مرگ در سال 94، 370 هزار مورد به ثبت رسیده که در سال 93، 440 هزار مورد بوده است. در واقع کاهش 70 هزار مورد مرگ را داشته‌ایم و از میزان تولد و مرگ می‌توان به این نتیجه رسید که یک میلیون و 195 هزار نفر افزایش جمعیت داشته‌ایم.

وی با تأکید بر ارتقای سلامت مادران، نوزادان و کودکان گفت:‌ مرگ نوزادان 9.5 در هزار تولد است مرگ کودکان زیر یک سال 13.8 و مرگ کودکان زیر 5 سال 15.6 در هزار تولد زنده است.

وی افزود: آمار طلاق در سال 93 و 94 حالت افزایشی نداشته که این به دلیل نارضایتی و مشکلات زناشویی بود در واقع 163 هزار مورد طلاق به ثبت رسیده است البته با برنامه‌های آموزشی که وزارت بهداشت در نظر گرفته توقف را نشان می‌دهد.

وی از انعقاد تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای فرهنگ‌سازی و ارتقا خدمات پایه سلامت خبر داد و گفت:‌ وزارت بهداشت عوارض تک‌فرزندی،‌ مناسب‌سازی فواصل بارداری و آسیب‌های ناشی از آن را آموزش می‌دهد چرا که یکی از مشکلاتی که در مرگ مادران اثر دارد مراقبت قبل از بارداری، حین و بعد از آن است.

مطلق کاهش آمار سزارین، رایگان کردن زایمان، غربالگری ناباروری در مناطق محروم و آموزش به مادران باردار را از دیگر اقدامات خواند و گفت:‌ افزایش پوشش بیمه، راه‌اندازی مراکز ناباروری از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی افزود: میزان باروری کلی زیر 2.1 است که متوقف شده بود به همین دلیل در سال 94، برنامه‌ها را پیگیری کردیم و اکنون فرهنگ مردم به سمت افزایش جمعیت پیش رفته و در نخبگان این تغییر رویه بیشتر شده است.

رئیس دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، تأکید کرد: بحث تکامل کودکان را در نظر گرفته‌ایم تا از نظر رفتار، کردار و گفتار پس از تولد بررسی شوند این اقدام در 4 شهر تبریز، یزد، زنجان و قم در سال 95، انجام می‌شود و به زودی سراسری خواهد شد.

وی ادامه داد: بحث تکامل کودک در 2 تا 3 سالگی را از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و برای 10 میلیون حاشیه‌نشین خدمات سلامت فعال شده که اگر برای دریافت این خدمات نیایند نه به سراغ در روستاها و شهرهای زیر 50 هزار نفر می‌رویم.

وی در مورد سن امید به زندگی گفت:‌ 63 سال سن امید به زندگی کیفی است اما امید به زندگی کمی در مردان 72.8 و برای زنان 74 است که باید در مردان به 74 و در زنان به 76 برسد.

مطلق کاهش مرگ و میر در گروه سنی 30 تا 70 سال را یکی از اهداف برنامه دانست و گفت:‌ شتاب مرگ در جوانان بیشتر شده است این جوانان شامل گروه سنی 18 تا 29 سال می‌شود.

وی ادامه داد: باید در آمار مرگ نوزادان به 10 در هزار تولد می‌رسیدیم که رسیده‌ایم و در پایان برنامه ششم توسعه باید مرگ قابل اجتناب نداشته باشیم. بیشتر مرگ نوزادان برای نوزادان کمتر از 2 کیلو و 500 گرم بوده است.

وی از برنامه مراقبت در منزل برای کاهش مرگ نوزادان خبر داد و گفت:‌ این برنامه در شهرهای تبریز، شیراز،‌ گیلان‌، مشهد و اصفهان انجام می‌شود تا افزایش آگاهی والدین و پرهیز از رفتارهای پرخطر ایدز یا اعتیاد کاهش یابد. ما اکنون برای 150 هزار مرگ نوزاد دچار مشکل هستیم که بسته‌های سلامت آن طراحی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار